امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]
خوزستان و کارخانه های فولادی این استان

خوزستان و کارخانه های فولادی این استان

خوزستان، استانی در جنوب غربی ایران با مساحتی حدود شصت و چهار هزار کیلومتر مربع است که مرکز آن شهر اهواز است. فهرست کارخانه‌های فولادی کشور در استان خوزستان که شرکت آهن هایپر نمایندگی فروش محصولات آن را برعهده دارد و برخی از آنها بزرگترین کارخانه‌های فولادی کشور محسوب می‌شوند عبارت است از فولاد خوزستان، نورد و لوله اهواز، فولاد اکسین خوزستان، فولاد آتیه خلیج فارس، فولاد کاویان اهواز، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، گروه صنعتی صفا، کوثر اهواز، روهینا دزفول.

فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان با وسعتی بالغ بر 3/8 کیلومتر مربع در مجاورت شهر اهواز واقع شده است و پس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین مجتمع تولید فولاد در کشور و یکی از مجتمع‌های عظیم تولید فولاد در خاورمیانه محسوب می‌شود.

این مجتمع، همچنین بزرگترین مرکز تولید و عرضه شمش فولادی است که با بهره گیری از روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی، در حال حاضر جزء شرکت‌های پیشرو در تولید آهن و فولاد کشور است. تبدیل فولاد مذاب به تختال و شمش با استفاده از ماشین‌های ریخته گیری انجام می‌شود. این مجتمع از شرکت‌های ‌پیشرو در صادرات محصول خود به سایر کشورها می‌باشد.

کارخانه‌های این مجتمع در 3 بخش تولید گندله سازی، احیاء مستقیم و فولاد سازی فعالیت می‌کنند.

 

خوزستان و کارخانه های فولادی این استان

 

 

نورد و لوله اهواز

شرکت نورد و لوله اهواز در سال 1346مورد بهره برداری قرار گرفت و در حال حاضر با بیش از 40 سال تجربه در زمینه تولید محصولات فولادی، کلاف ورق گرم فولادی و انواع لوله سیاه، گالوانیزه و گاز جزء نخستین تولیدکننده ورق فولادی در ایران می‌باشد. کارخانه‌های مجتمع نورد و لوله اهواز عبارتند از واحد اسید شویی و روغنی نمودن ورق، واحد نورد گرم ورق، خطوط برش و دسته‌بندی کلاف ورق، گالوانیزاسیون و دو کارخانه فولاد سازی.

محصولات این کارخانجات عبارتند از لوله‌های سیاه و پروفیل و لوله‌های گالوانیزه بدون دنده و دنده شده، کلاف‌های ورق گرم اسید‌شویی شده و روغنی، کلاف‌های ورق فولادی دارای ضخامت‌های ۱٫۵ الی ۱۲ میلی‌متر و با حداکثر عرض ۶۰۰ میلی‌متر، کلاف‌های ورق گرم فولادی آجدار با ضخامت ۳ الی ۸ میلی‌متر و ارتفاع ۰٫۵ الی ۲ میلی‌متر، لوله‌های گاز مطابق استاندارد API و در اندازه‌های ۰٫۷۵ الی ۶ اینچ، انواع تسمه ورق تخت

 

خوزستان و کارخانه های فولادی این استان | خوزستان، استانی در جنوب غربی ایران با مساحتی حدود شصت و چهار هزار کیلومتر مربع است که مرکز آن شهر اهواز است. فهرست کارخانه‌های فولادی کشور در استان خوزستان که شرکت آهن هایپر نمایندگی فروش محصولات آن را برعهده دارد و برخی از آنها بزرگترین کارخانه‌های فولادی کشور محسوب می‌شوند عبارت است از فولاد خوزستان، نورد و لوله اهواز، فولاد اکسین خوزستان، فولاد آتیه خلیج فارس، فولاد کاویان اهواز، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، گروه صنعتی صفا، کوثر اهواز، روهینا دزفول.

 

فولاد اکسین خوزستان

شرکت فولاد اکسین خوزستان و کارخانه تولیدی آن در شهر اهواز قرار دارد. کارخانه فولاد اکسین از سال ۱۳۸۸ تولید انواع محصولات فولادی را آغاز نموده است و با تأمین ورق‌های عریض فولادی در رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور نقش به سزایی داشته است. کارخانه تولید فولاد با راه اندازی کوره‌های عملیات حرارتی و تولید محصولات خاص بالغ بر ۶۵۰ هزار تن و تولید انواع ورق‌های فولادی جهت ساخت مخازن ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی و سایر محصولات فولادی، فعالیت می‌نماید.

 

 

مجتمع فولاد آتیه

مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه (فولاد آتیه خلیج فارس) در یک شهرک صنعتی در شهر اهواز واقع شده است. این شرکت، فعالیت اولیه خود را در سال 1392 و در زمینی به مساحت 20 هکتار آغاز کرد. فاز اول این مجتمع در سال 1395 به بهره برداری رسید و در حال حاضر انواع میلگرد فولادی در کارخانه زیر مجموعه این شرکت به تولید می‌رسد که ظرفیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار تن در سال می‌باشد. هم اکنون میلگردهای تولیدی این شرکت به سایر کشورهای نیز صادر می گردد. میلگردهای آجدار جناقی و دوکی شکل با سایز 8 تا 48 از محصولات تولیدی مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه می‌باشد.

 

شرکت فولاد کاویان

شرکت فولاد کاویان در سال 1372 در 9 کیلومتری جاده اهواز- خرمشهر تأسیس گردید. کارخانه فولادی زیرمجموعه این شرکت بالغ بر دو دهه در زمینه تولید ورق فولادی، فعالیت داشته و از تولید کنندگان برتر در عرصه ورق‌های فولادی سنگین در کشور محسوب می‌شود. ورق‌های فولادی و اسلب نازک مطابق با استاندارهای بین المللی از محصولات تولیدی مجتمع فولاد کاویان اهواز می‌باشد.

 

گروه ملی صنعتی فولاد ایران

اولین کارخانه نورد فولاد در سال ۱۳۴۲ در شهر اهواز به بهره برداری رسید. انواع میلگرد ساده، میلگرد آج دار و نبشی در این کارخانه انجام می‌شد. در سال 1346 و با تجهیز خطوط تولید به ماشین آلات مونتاژ شده و انواع تجهیزات، ظرفیت تولید این کارخانه به 65 هزار تن در سال رسید و در حال حاضر با ظرفیت سالیانه ۱,۴۳۵,۰۰۰ تن فرآورده‌های فولادی و ۴۳۰,۰۰۰ تن شمش فولادی از تولید کنندگان مهم محصولات فولادی کشور محسوب می شود که بخشی از محصولات آن به شایر کشورها نیز صادر می گردد.

اکنون این مجتمع عظیم با تأمین بخش عمده‌ای از فولاد کشور، یکی از صادرکنندگان مهم محصولات فولادی می‌باشد. کارخانه فولاد سازی، کارخانه نورد کوثر، نورد تیر آهن، کارخانه لوله سازی، ماشین سازی و کارخانه‌های نورد میلگرد و مفتول از کارخانه‌های گروه ملی صنعت فولاد ایران می‌باشند.

 

کارخانه نورد کوثر

کارخانه نورد کوثر واقع در اهواز، سال 1381 احداث و در سال 1383 به بهره‌برداری رسید این کارخانه یکی از زیر مجموعه‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران می‌باشد که ظرفیت تولید آن به 550 هزار تن در سال می‌رسد.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران دارای 6 کارخانه شامل کارخانه فولادسازی، کارخانه نورد کوثر اهواز، کارخانه نورد تیر آهن، کارخانه لوله سازی، کارخانه ماشین سازی و کارخانه نورد میلگرد و مفتول می‌باشد. این مجتمع در سال 1342 تأسیس و ظرفیت تولید سالانه آن 65 هزار تن در سال است.

فولاد روهینا جنوب

مجتمع فولاد روهینا جنوب، سال ۱۳۸۹ در جاده دزفول– شوشتر تأسیس شد. میلگرد به ویژه میلگردهای گرید A3 و A4 از محصولات تولیدی کارخانه فولاد روهینا می‌باشد که مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی تولید می‌شود.

این کارخانه سالانه ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن میلگرد ساده و آجدار از سایز ۴۰-۸ را دارا است. بخش نورد مجهز به به روزترین تکنولوژی‌های دنیا می‌باشد. استحکام فوق العاده میلگردها، کاهش هزینه تولید، تولید محصولات اختصاصی مجموعه با توجه به تولید مواد اولیه در کارخانه، کاهش هزینه‌های انرژی و تولید به شیوه فولادی سبز از ویژگیهای اختصاصی این میلگردهاست. علامت حک شده ROUHINA بر روی شاخه‌های میلگرد نشانگر تولید میلگردها در این کارخانه و نشانگر اصالت کالا و غیرتقلبی بودن آن است. تولید شمش و جوش سر به سر از تولیدات دیگر این کارخانه است که این عامل از هدر رفت مواد و محصولات جلوگیری می‌کند.

مجتمع فولاد روهینا دزفول دارای دو واحد تولید نورد میلگرد با ظرفیت تولید بالغ بر ۵۰۰ هزار تن و واحد ذوب و ریخته‌گری با ظرفیت تولید حدود ۴۵۰ هزار تن میلگرد گرید A1 تا A4 در سایزهای ۸ تا ۴۰ می‌باشد.

هم اکنون میلگردهای تولیدی این کارخانه به سایر کشورهای نیز صادر می گردد.

کارخانه های تولید میلگرد خوزستان

کارخانه های تولید تیرآهن خوزستان