امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]
کارخانه فولاد خوزستان

کارخانه فولاد خوزستان

فولاد خوزستان پس از فولاد مبارکه اصفهان جایگاه خوبی در تولید فولاد خام کشور را دارد. این کارخانه به کمک قوس الکتریکی اقدام به تولید فولاد و آهن نموده و از این طریق نیاز صنایع وابسته را برطرف می نماید.

کارخانه فولاد خوزستان پس از انقلاب و در سال 68 به بهره برداری رسید. این کارخانه از نظر جغرافیایی در 10 کیلومتری اهواز قرار دارد . گفته می شود که مساحتی در حدود 3.8 کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده است.

 

فولاد خوزستان

 

با کارخانه فولاد خوزستان بیشتر آشنا شویم:

جالب است که بدانید نقشه کارخانه فولاد خوزستان با همکاری چندین شرکت خارجی و سرمایه گذارهای داخلی از سال 53 استارت زده شد اما به دلیل جنگ جهانی و مشکلات اقتصادی مسکوت ماند تا پس از انقلاب به همت جوانان ایرانی مجدد استارت زده شود.

امروزه می توان این کارخانه را از جمله کارخانه های برتر در زمینه تولید فولاد دانست زیرا در سال بیش از سه میلیون تن فولاد تهیه می نماید. در طی فعالیت این مرکز، به دلیل کیفیت و مرغوبیت خوب محصولات، گواهینامه های بسیاری همانند ISO 50001- ISO 9001 – ISO 27001 به آن اعطا شد.

زیرمجموعه ها و شرکت های تابع فولاد خوزستان:

این کارخانه بزرگ خود دارای بخش ها و کارخانه های کوچکتری است که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • تصفیه خانه اختصاصی:

این تصفیه خانه وظیفه دارد تا آب مورد نیاز کارخانه را از رود کارون استخراج کرده و برای آن ارسال نماید.

  • تصفیه خانه پساب:

با توجه به اینکه پساب های ناشی از تولید فولاد می تواند برای محیط زیست خطر آفرین باشد، در این کارخانه، پساب های تولید شده تصفیه می شود تا بتوان از آن برای مصارف باغی استفاده نمود.

  • کارخانه اکسیژن:

برای اینکه سوخت اکسیژن فولاد خوزستان، تهیه شود کارخانه مذکور در سه واحد فعالیت می نماید.

زیرمجموعه و شرکت تابع فولاد خوزستان

  • نیروگاه اختصاصی:

به جهت خوداتکایی و جلوگیری از فشار بر سایر نیروگاه های برق کشور، فولاد خوزستان دارای نیروگاه برق اختصاصی می باشد.

  • کارخانه تولید کننده آهک:

برای اینکه بتوان فولاد سازی و گندله سازی را به خوبی انجام داد، نیاز است تا آهک زیادی به دستگاه وارد شود. از همین رو فولاد خوزستان خود دارای کارخانه تولید آهک اختصاصی است.

با توجه به حجم عظیم فعالیت های صورت گرفته در این کارخانه، هم اکنون شرکت های زیادی تحت نظر آن فعالیت می نمایند و موقعیت کار برای جوانان بسیاری فراهم آورده اند. از جمله این شرکت ها می توان به شرکت های ایده پردازان صنعت فولاد، فولاد لجستیک، توسعه اقتصادی پایدار فراگیر، شرکت فولاد اکسین و … اشاره نمود.

آشنایی با واحد های تولیدی فولاد در کارخانه فولاد خوزستان:

کارخانه فولاد خوزستان برای تولید فولاد، سه مرحله اساسی را پیاده سازی می نماید که در زیر به توضیح هر کدام از آنها پرداخته شده است:

  • مرحله اول: گندله سازی

هدف از این مرحله تولید گندله سنگ آهن می باشد. در فولاد خوزستان برای این مورد دو مدول گندله سازی در نظر گرفته شده است که ظرفیت بیش از 3 میلیون تن گندله در سال را دارند.

تولید فولاد در کارخانه فولاد خوزستان

  • مرحله دوم: احیا

اگر بخواهیم تا گندله سنگ آهن را به آهن اسفنجی تبدیل نماییم باید از روش احیای مستقیم استفاده کنیم.

  • مرحله سوم: ساخت شمش فولاد

در این بخش شمش فولادی و آهن مورد نیاز صنایع تولید می شود. برای این مورد در کارخانه فولاد خوزستان، 4 کوره به همراه دو ماشین ریخته گری وجود دارد. در نظر داشته باشید که ماشین ریخته گری می تواند آهن ذوب شده را به شمش آهن تبدیل نماید. در حال حاضر در سال این بخش می تواند بیش از 2 میلیون تن شمش آهن تولید کند.

پس از تمامی این مراحل فولادی تهیه می شود که می تواند پایه و اساس سایر محصولات باشد. بیلت، اسلب، بلوم و … تنها برخی از محصولات فولاد خوزستان است.

وقتی به پیشینه کارخانه فولاد خوزستان نگاهی می اندازیم، می توان متوجه شد که در سال های 65-64-66 این کارخانه سه بار هدف حمله های هوایی قرار گرفت اما توانست پس از دوران جنگ خود را بازسازی نموده و امروزه به عنوان یکی از قطب های درآمدزایی در کشور شناخته شود. در حال حاضر این کارخانه دارای دو واحد گندله سازی، یک کوره احیا، سه مدول و 6 کوره قوس الکتریکی می باشد.

کارخانه فولاد خوزستان

جمع بندی:

کارخانه فولاد خوزستان که در منطقه محروم کشور بنا نهاده شد اما توانست با همت جوانان ایرانی امروزه جایگاه خوبی را در منطقه و در جهان به دست آورد. این کارخانه دارای یک خط تولید کامل از مرحله سنگ آهن تا شمش فولاد است و خود دارای زیرمجموعه های متفاوتی است تا برای تامین نیازها و سوخت خود به دیگر کارخانجات وابسته نباشد.

خوشبختانه به دلیل کیفیت خوب فولاد تهیه شده، امروزه محصولات آن به خارج از کشور نیز صادر می شوند. فولاد خوزستان در حال حاضر پس از فولاد مبارکه اصفهان جایگاه دوم را در تهیه فولاد خام دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

محصولات کارخانه

لوگو آهن هایپر

قیمت تیرآهن

لوگو آهن هایپر

قیمت میلگرد

گالری تصاویر