امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]
کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان نام شرکتی است که قطعا بارها و بارها نام آن را در اخبار و تلویزیون شنیده اید. اما آیا می دانید که این شرکت پرآوازه دارای چه پیشینه ای می باشد و حوزه کار آن چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا با شرکت ذوب آهن اصفهان بیشتر آشنا شویم و ناگفته هایی را از آن بیان داریم که قطعا برای شما نیز جالب خواهند بود.

اگر جز پیمانکاران ساختمان باشید، اگر که در صنایع فولاد کار کنید یا اگر به هر دلیلی فعالیت شما به آهن ربط داشته باشد، قطعا با فعالیت کارخانه ذوب آهن اصفهان آشنا هستید. جالب است که بدانید این کارخانه بزرگ دارای شهرت جهانی است و دارای رقبای بسیاری در منطقه و حتی در جهان است.

 

ذوب آهن اصفهان

 

در مورد شرکت ذوب آهن اصفهان بیشتر بدانیم:

تاسیس کارخانه ذوب آهن اصفهان، به قبل از انقلاب و حوالی سال های 1345-1346 باز می گردد. البته باید در نظر داشت که بهره برداری رسمی آن، در اواخر سال 1350 صورت گرفت که سر و صدای زیادی را به دلیل آغاز به کار این پروژه در آن زمان برپا کرد.

هر چند که ظرفیت تولید آن در ابتدای فعالیت زیاد نبود اما باز هم توانست چشم جهانیان و نظر آنها را به خود جلب نماید. از لحاظ جغرافیایی کارخانه فوق در دشت پهناور طبس و در بخش جنوب غربی استان اصفهان واقع شده است.

این کارخانه در اولین سال بهره وری خود به نتایج مطلوب زیادی دست یافت به گونه ای که سهامداران و مهندسان آن را به سمتی سوق داد تا فاز دوم طرح تولیدی را نیز استارت بزنند. در این فاز امکان تولید بیش از 1.9 تن فولاد مهیا بود.

البته بحث توسعه ذوب آهن اصفهان به اینجا ختم نمی شود و پس از انقلاب و با وجود تمام مشکلات ناشی از جنگ ، این کارخانه موفق توانست تا ظرفیت تولید خود را به 2 میلیون تن افزایش دهد.

امروز که در حال نوشتن این مقاله می باشیم با افتخار عنوان می کنیم که این قلب تپنده در دل کویر می تواند بیش از 3 میلیون تن فولاد خام را تهیه نماید. استاندارد آهن و فولاد تهیه شده در بازارهای بین الملل موجب شده است که نام ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ فولاد ثبت شود.

بررسی کارخانه ذوب آهن اصفهان

 

بررسی کارخانه ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب آهن اصفهان در ساخت محصولات جانبی همانند تیرآهن، میلگرد، شمش، ناودانی، ریل قطار و … نیز فعالیت می نماید. به گونه ای که در اولین پروژه خود به عنوان تولید کننده ریل قطار، توانست بیش از 400 هزار تن ریل را به بازار عرضه دارد.

سیر توسعه و گسترش کارخانه ذوب آهن اصفهان:

همانگونه که در بالا نیز توضیح داده شد، ذوب آهن اصفهان در طی مدت فعالیت خود همواره تلاش نمود تا حوزه کاری و ظرفیت اسمی خود را افزایش دهد. آنچه که ما امروز مشاهده می نماییم حاصل 4 فاز توسعه است.

فاز اول:

در فاز اول توسعه انواع کارگاه های تخصصی همانند کک سازی، کوره های ذوب و … بهره برداری شدند. همچنین تولید چدن به میزان انبوه نیز مربوط به این فاز می باشد.

سیر توسعه و گسترش کارخانه ذوب آهن اصفهان

 

فاز دوم:

در فاز دوم تلاش شد تا کوره های بزرگتر احداث شده و انواع ماشین های ریخته گری به تجهیزات کارخانه اضافه شود تا ظرفیت نامی تولید به 1.9 تن برسد.

فاز سوم:

در این فاز مهندسین تلاش نمودند تا با کمک قوس الکترونیکی، طرح تولید و تهیه ورق های گرم را استارت بزنند که در سال 1382 نیز بهره برداری شد.

فاز چهارم:

در فاز چهارم که فاز توازن نیز نامیده می شود؛ انواع کوره های بلند، آگلومراسیون، نیروگاه های بخار و … به کارخانه مذکور اضافه شدند تا میزان راندمان و خروجی را افزایش دهند.

در حال حاضر کارخانه ذوب آهن اصفهان سابقه فعالیت بیش از 50 سال در داخل کشور را دارد. لذا به جرات می توان بیان داشت که این شرکت جز افتخارات کشور ایران محسوب می شود. دریافت انواع گواهینامه های بین المللی همانند ISO ، کنترل کیفیت، کِرز و … تنها بخشی از افتخارات آن می باشد.

آشنایی با کارخانه ذوب آهن اصفهان

جمع بندی:

با توجه به اینکه امروزه قیمت میلگرد، آهن و … در بازارهای بین الملل زیاد است و در نظر گرفتن این مورد که تحریم ها و سیاست ها می تواند بر روی اقتصاد آهن تاثیر بسزایی داشته باشد لذا فعالیت این قسم کارخانه ها در داخل کشور، گامی استوار و محکم در راستا خوداتکایی می باشد و ارزش آن را دارد که از دانش و مهارت جوانان کشور برای توسعه و گسترش آن استفاده شود.

ذوب آهن اگر چه در ابتدای فعالیت از ثمره همکاری ایران و شوروی بنا نهاده شد اما امروزه به همت جوانان ایرانی جز برترین فعالیت ها در کشور و در منطقه است.

در حال حاضر در این کارخانه جوانان و متخصصین زیادی در بخش هایی چون کارگاه پالایش بنزول، کارگاه بازیابی مواد، کارگاه اسید سولفوریک، کارگاه سرباره و … در حال فعالیت می باشند لذا از حیث ایجاد اشتغال نیز می توان به این شرکت به عنوان یک نقطه عطف نگاه نمود.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

محصولات کارخانه

لوگو آهن هایپر

قیمت تیرآهن

لوگو آهن هایپر

قیمت میلگرد

گالری تصاویر