امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد پروفیل در ساختمان سازی

در پروسه ساختمان سازی مقاطع و مصالح فلزی مختلفی از قبیل تیرآهن، پروفیل، میلگرد و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود اینکه هر کدام از این مقطع ها از نظر کاربرد و موارد استفاده با یکدیگر تفاوت دارند و به طور طبیعی پروفیل در ساختمان از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار می باشد.

ولی هر کدام دارای اهمیت خاص خود می باشند. ساختمانی و صنعتی به عنوان دو نوع پروفیل به شمار می آید. منظور از پروفیل های ساختمانی، پروفیل هایی هستند که در صنعت ساختمان سازی از جمله در و پنجره های آلومینیومی به کار گرفته می شوند.

پروفیل های صنعتی نیز جزء آن دسته از کالاهایی محسوب می شوند که در صنایع گوناگون مانند خودروسازی به عنوان قطعه های صنعتی کاربرد دارند. لازم به ذکر است که خود پروفیل صنعتی دارای انواع مختلف است که شامل پروفیل نورد گرم و پروفیل نورد سرد می شود. در ادامه به بررسی کاربرد پروفیل در ساختمان سازی می پردازیم.

استفاده از پروفیل به عنوان یکی از اجزای اصلی سازه فلزی

به طور کلی باید گفته شود که پروفیل ها مقطع های بسته توخالی فلزی با شکل های مختلف می باشند که هذ کدام موارد مصرفی ویژه خود را دارند. کاربرد پروفیل در ساختمان سازی به صورت درون ساختمان و خارج ساختمان می باشد.

قسمت درونی شامل به کار بردن مستقیم در ساختمان برای ساخت درب و پنجره و نرده و حفاظ می شود. در آخر برای قسمت بیرونی پروفیل را برای فریم گذاری نما مورد استفاده قرار می دهند.

 

پروفیل

 

برای مصرف پروفیل در اسکلت ساختمان پروفیل صنعتی  را به کار می گیرند. پروفیل های صنعتی از ابعاد و ضخامت بالایی برخوردار می باشند و چنین پروفیل هایی اغلب در ستون ها کاربرد دارند.

البته باید ذکر کرد که امروزه مورد استفاده قرار دادن این نوع پروفیل در ساختمان های چند طبقه به صورت تو خالی مجاز نیست. برای برطرف کردن این مسئله  پر کردن درون پروفیل موردنظر با بتن صورت می گیرد و از آن به صورت دوتایی استفاده می کنند.

ساخت نمای ساختمان با پروفیل

کاربرد پروفیل در ساختمان سازی این است که از آن در ساخت نمای ساختمان استفاده می شود. هنگام نماهای بتنی عمودی بسیار محبوب هستند زیرا آنها یک راه حل جهت زیباسازی نمای زیبا می باشند. طراحی و مشخصات نمای عمودی پروفیل بخش مهمی از ایجاد یک نمای زیبا و کاربردی است که آسیب های عناصر را تحمل می کند.

اولین قدم برای طراحی نما با پروفیل های عمودی، انتخاب متریال و محصول بتن است. تصمیم اولیه این است که آیا چوب طبیعی مشخص شود یا یک سیستم کامپوزیت آلومینیومی یکپارچه. گرمای طبیعی چوب جذاب است، اما تنوع و چالش های طراحی قابل توجهی در استفاده از آن وجود دارد.

چوب طبیعی سنگین است و مستعد تاب خوردگی، محو شدن و زالو زدن است و در طول عمر خود به نگهداری قابل توجهی نیاز دارد. کامپوزیت های آلومینیومی با ظاهر چوب، جایگزین مناسبی هستند که زیبایی شناسی چوب را با دوام سبک وزن آلومینیوم ترکیب می کند.

کاربرد پروفیل در و پنجره و نرده و حفاظ ساختمان

از دیگر مهمترین کاربرد پروفیل در ساختمان سازی می توان به مورد استفاده قرار دادن آن برای ساختن درب و پنجره اشاره کرد. پروفیل ها به عنوان اساسی ترین مواد اولیه برای تولید در و پنجره به شمار می آیند. پروفیل ساختمانی، ریلی، گالوانیزه، لنگه دری، یو پی وی سی و آلومینیوم انواع پروفیل هایی می باشند که برای ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرند.

به کار بردن پروفیل برای ساخت نرده های راه پله و همچنین حفاظ های قسمت بالای درب ورودی و پنجره نیز یکی دیگر از کاربردهای اصلی و مهم پروفیل است. برای انجام دادن چنین کاری پروفیل های پروفیل های کوچک را به وسیله دستگاه جوش به یکدیگر متصل و جوش می دهند تا به صورت نرده و حفاظ درآورده شوند.

کاربرد پروفیل در پروسه ساخت سقف

ممکن است از نظر برخی میلگرد یا تیرآهن که از آن برای ساخت یک سازه استفاده می شود در مقایسه با قوطی پروفیل کاربرد بیشتری داشته باشد. ولی کاربرد قوطی پروفیل بسیار بیشتر به چشم می خورد. چرا که همه ما هر روزه با نرده های راه پله و فریم درب و پنجره به طور فراوان سر و کار داریم.

استفاده از پروفیل در پروسه ساخت سقف نیز جزء دیگر کاربرد پروفیل در ساختمان سازی به حساب می آید. لازم به ذکر است که پروفیل ها در طراحی و تولید دو مدل از سقف از جمله سقف های شروانی و سقف وافل در مقایسه با سایر مدل ها دارای بیشتری هستند.

برای تولید هر دو نوع آن چندین قوطی یا پروفیل را به صورت افقی و عمودی مورد استفاده قرار می دهند. خوب است بدانید که کاربرد پروفیل های زد جهت متصل نمودن اجزای سقف به هم در سالن های خیلی بزرگ، کارگاه ها و همچنین ساختن ستونه های مرکب بسیار گسترده می باشد.

 

کاربرد پروفیل در پروسه ساخت سقف

 

سخن پایانی

امروزه در صنعت ساخت و ساز مصالح و مقاطع متنوعی به کار گرفته می شود که مصالح فلزی به عنوان یکی از پرکاربردترین آنها به شمار می آید. مصالح فلزی در انواع گوناگونی تولید می شود که با توجه به جنس و نوع و شرایط خود دارای کاربرد ویژه ای در ساختمان سازی هستند.

پروفیل ها نوع متداول و پرمصرف می باشند. در حقیقت، پروفیل ها جزء پرمصرف ترین مصالح فلزی محسوب می شوند که انواع آن در قسمت های گوناگون صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که در حال حاضر این مصالح را به طور فراوان به کار گرفته می گیرند.

از عمده ترین کاربرد پروفیل در ساختمان سازی می توان مورد ساختن درب و پنجره های آلوینیومی، سقف، حفاظ ساختمان نما و سازه را نام برد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

کاربرد پروفیل

معرفی کارخانه های تولید کننده قوطی و پروفیل در سطح ایران

https://ahanhyper.com//?p=19462

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *