امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد میلگرد رکابی

بهتر است بدانید امروزه استحکام و مقاومت سازه حرف اول را می زند. یکی از راه های بالا بردن استحکام سازه، استفاده از میلگرد رکابی است. در این مطلب قصد داریم کاربرد میلگرد رکابی را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

معرفی میلگرد رکابی

با توجه به مبحث کاربرد میلگرد رکابی باید ذکر کنیم نام گذاری میلگردها براساس شکل آن ها می باشد. میلگرد رکابی ظاهری شبیه به حرف U دارد و لبه های آن ۱۸۰ درجه خم می شود. به علت اینکه این نوع میلگرد مثل آستین رکابی می باشد؛ به میلگرد رکابی معروف است. برای در امتداد نگه داشتن آرماتورهای طولی یا عمودی در بتن ریزی المان های بتنی از میلگرد رکابی استفاده می شود.

این نوع میلگردها در جهت موافق هم خم شده و به طرف هم می آیند. بنابر نظر کارشناسان در صورت لزوم از میلگرد رکابی در بعضی از سازه ها استفاده می شود. استفاده از این میلگرد در سازه های بتنی بسیار ضروری بوده و حائز اهمیت است. در زمان اتصال میلگرد رکابی به دیگر میلگردها باید از سیم مفتول استفاده شود

.

انواع میلگرد رکابی

 

انواع میلگرد رکابی

در ادامه مبحث کاربرد میلگرد رکابی باید ذکر کنیم که در بعضی مواقع برای استفاده میلگرد رکابی در سازه ها نیاز است که تغییر شکل بدهد. بعد از تغییر شکل هر کدام از شکل های جدید یک نوع از میلگرد رکابی را تشکیل می دهند. در ادامه به انواع میلگرد رکابی اشاره کرده ایم:

میلگرد ادکا: شکل ظاهری میلگرد ادکا به شکل عصا بوده و بر روی هر نوع تیرچه ای قابلیت استفاده دارد. کاربرد آن در سقف سبب استحکام سقف ک جلوگیری از ترک خوردن آن می شود.

میلگرد ممان منفی: در ادامه مبحث کاربرد میلگرد رکابی باید ذکر شود این میلگرد به علت تحمل میلگرد منفی به این اسم معروف شده است. روی هر تیرچه قابلیت اجرا داشته و دارای خم با زاویه عمود می باشد.

میلگرد خاموت: این میلگرد به صورت عمود بر میلگرد طولی استفاده می شود. میلگرد خاموت باعث بالا رفتن مقاومن سازه است.

میلگرد خرک: از این میلگرد برای پایدار کردن مش فوقانی فوندانسیون استفاده می شود. بعد از اجرای مش تحتانی برای ایجاد فاصله بین دو مش از میلگرد خرک استفاده می شود.

میلگرد سنجاقی: این میلگرد در دو سر دارای خمیدگی بوده و به شکل سنجاق است.

انواع میلگرد رکابی

کاربرد میلگرد رکابی

میلگرد رکابی کاربردهای گوناگونی دارد که به همین خاطر امروزه در سازه ها بسیار استفاده می شود. در زیر به برخی از کاربرد میلگرد رکابی اشاره شده است:

  • استفاده در آرماتوربندی سقف، تیرها، ستون ها و دیوارهای عمودی
  • برای نگه داشتن میلگردهای طولی و عمودی در بتن استفاده می شود.
  • کاربرد بالایی در استحکام بخشیدک سازه های بتنی دارد.
  • دیوارهای برشی تحت تاثیر نیروی برش هستند و برای تحمل فشار و استحکام آن از میلگرد رکابی استفاده می شود.
  • این نوع میلگرد در فوندانسیون کاربرد بالایی داشته و به صورت عرضی و عمودی روی هم قرار می گیرند.
  • ار دیگر کاربرد میلگرد رکابی استفاده در ستون ها است؛ زیرا در ستون های بتنی به علت اینکه بار ساختمان بر روی ستون ها است از میلگرد رکابی برای استحکام آن استفاده می شود.
  • گاهی در زمان اجرای سقف جاگذاری تنگ ستون فراموش می شود در چنین شرایطی با استفاده از دو میلگرد رکابی مشکل حل می شود.
  • استفاده از میلگرد رکابی در سقف باعث می شود تا در قالب بندی، دیوارها به خوبی مهار شوند.
  • در زمان بتن ریزی سقف از میلگرد رکابی به عنوان نگهدارنده استفاده می شود.

ویژگی میلگرد رکابی

در ادامه مبحث کاربرد میلگرد رکابی باید ذکر شود که میلگردهای رکابی با توجه به شکل های متنوعی که دارند از ویژگی ها و مزایای زیادی برخوردار هستند. از ویژگی های میلگرد رکابی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بردن استحکام ساختمان
  • سبک بودن و کم حجم بودن میلگرد رکابی
  • قابایت اجرای ساده و سریع
  • قابلیت تولید در وزن های متفاوت
  • امکان اتصال آسان به وسیله قلاب ها
  • سبب بالا رفتن استقامت سازه در برابر زلزله، سیل و … می شود.
  • تولید در شکل های مختلف و کاربردهای متنوع

ویژگی میلگرد رکابی

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی می باشد. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می گردد؛ می توان به انواع جمله انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ورق استیل و … اشاره کرد. تمامی این مقاطع فولادی معمولاً در انواع و ابعاد مختلف در این فروشگاه موجود می باشد. با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید نوع مناسب آن را تهیه کرده و بهره مند شوید.

در نظر داشته باشید مخاطبان گرامی از سراسر ایران می توانید جهت خرید تیرآهن، خرید آهن آلات و خرید نبشی و دیگر محصولات فولادی از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمایید. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید. امیدواریم انتخاب بهتر و مطمئنی را تجربه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کاربرد میلگرد چیست؟

کاربرد میلگرد بستر

کاربرد میلگرد آجدار

https://ahanhyper.com//?p=36381

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *