امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد میلگرد در سازه چیست؟

دیگر استفاده از میلگردها در صنعت ساخت و ساز تنها بر پایه یک حدس و گمان نمی باشد و کارایی های فوق العاده آن ها سبب شده تا به یکی از اصلی ترین اجرای ثابت تمامی سازه ها تبدیل گردند. بنابراین می توان نتیجه گفت که میلگرها در این صنعت بسیار پرکاربرد هستند.

همیشه میلگرد را با این تعریف عمومی که از جنس فولاد هستند و به منظور مقاوم سازی بتن ها در برابر نیروهای کششی استفاده می شوند، شناخته ایم؛ اما آیا به راستی کاربرد این قطعات ضروری را می توان در چنین جمله ساده ای خلاصه نمود؟!

در واقع این تعریف در عین درست بودن، تنها به جنبه عمومی میلگردها پرداخته است. بهتر است بدانید که هر میلگرد با توجه به فاکتورهایی همچون جنس، ظاهر و نحوه تولید آن، از کاربردهای متنوعی برخوردار است.

در ادامه همراه ما باشید تا پس از آشنایی کامل با انواع طبقه بندی میلگردها، با کاربردهای هر یک در سازه به خوبی آشنا شوید. همچنین پس از اتمام مقاله در صورت نیاز، می توانید از دیگر مقالاتی که در زمینه میلگردهای فولادی در این سایت تهیه نموده ایم، دیدن فرمائید.

 

کاربرد میلگرد در سازه چیست؟

 

با طبقه بندی میلگردها آشنا شوید

بگذارید پیش از پرداختن به کاربرد میلگردها، ابتدا به طور اجمالی شما را با انواع طبقه بندی آن ها آشنا سازیم، زیرا همانطور که اشاره کردیم، کاربرد هر میلگرد به توجه به نوع خود، متفاوت است که و شرط اصلی استفاده بهینه از آن ها، شناخت خصوصیاتشان است.

طبقه بندی میلگرد در سازه براساس جنس

اگر تا به حال تصور می کردید که میلگردها همگی از یک نوع آلیاژ فولاد تولید می شوند، کاملاً در اشتباه بوده اید! در واقع می توان گفت که فولاد به عنوان فلز پایه در این قطعات مورد استفاده قرار می گیرد، ولی آلیاژ هر یک به سبب به اضافه کردن فلزات و افزودنی های دیگر، از خاصیت های متفاوتی برخوردار است.

طبقه بندی میلگرد براساس جنس آن شامل موارد زیر می گردد:

  • میلگرد اروپائی
  • میلگرد کربن دار
  • میلگرد گالوانیزه
  • میلگرد فایبر گلاس پلیمر
  • میلگرد اپوکشی پوشش داده شده
  • میلگرد فولادی استینلس یا ضد زنگ

طبقه بندی میلگرد در سازه براساس استانداردهای جهانی

اما طبقه بندی های مربوط به میلگرد، تنها به موارد بالا ختم نگردیده و استانداردهای جهانی زیر نیز بر روی آن تأثیر گذاشته اند:

  • میلگرد A1: میلگردهای کاملاً ساده و صیقلی شامل میلگرد شماره 8 و 10 که به سبب انعطاف پذیری بالای خود در جوشکاری و خم کاری استفاده می شوند، در استاندارد S240 جای می گیرند.
  • میلگرد A2: این دسته بندی شامل میلگردهای مارپیچی یا فنری می گردد که در آن از طرح مارپیچ بدون انقطاع استفاده شده است. نام دیگر این استاندارد، S340 است.
  • میلگرد A3: میلگردهای آج دار که به طور معمول آج آن ها از نوع جناغی است، در این دسته تحت عنوان S400 قرار دارند و پرکاربردترین آرماتورها در ساختمان سازی به حساب می آیند.
  • میلگرد A4: در استاندارد S500، میلگردهای دوکی شکل با بالاترین استحکام در پروژه هایی که از بودجه محدودتری برخوردار هستند، مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد میلگرد در سازه چیست؟

حال که به طور کلی با طریقه دسته بندی انواع میلگرد در سازه آشنایی پیدا کرده اید، می توانیم به مبحث اصلی یعنی کاربرد هر یک از آن ها در سازه بپردازیم.

می توان گفت که پرکاربردترین میلگردها تنها در دو دسته آج دار و بدون آج قرار دارند! این میلگردها وظیفه دارند تا بخش عظیمی از نیروهای وارده بر کل سازه را هندل نمایند. برخلاف تصورات، آن ها نه تنها در ستون بلکه در فوندانسیون و سقف سازه نیز به وفور اجرا می شوند.

کاربرد میلگرد ساده در سازه

همانطور که از نامشان پیداست، سطح این میلگردها عاری از هرگونه برجستگی است. ویژگی اصلی میلگردهای ساده، قابلیت خمش کامل به سبب میزان پایین کربن در آن هاست. پس به طبع در ساخت سازه هایی که مقاومت و ثابت بودن در آن از اولویت برخوردار است، این میلگردها جایی ندارند.

به طور کلی می توان موارد استفاده از میلگردهای ساده 6 تا 50 میلی متری در سازه را در موارد زیر خلاصه نمود:

  • ساخت اتصالات ساختمانی
  • ساخت اتصالات صنعتی
  • ساخت قطعات خودرو
  • اتصالات زیربنایی در جاده ها (در صورت نیاز به روکشی از فلز سبک وزن)

کاربرد میلگرد آج دار در سازه

آیا می دانستید که تعریف عمومی استفاده با هدف بالا بردن قدرت تحمل نیروی کششی بتن در سازه، مربوط به همین میلگردهاست؟! مقاومت این قطعات به سبب برخورداری از آج های منظم بر روی سطح خود، در برابر کشش و فرسودگی بسیار ویژه می باشد.

مجموعه کاربردهای فوق العاده باارزش میلگردهای آج داری همچون ترمکس، شامل موارد زیر می شود:

  • ساخت سازه های بتنی که در آن ها نیاز به افزایش مقاومت کششی بتن ها می باشد، از جمله پل سازی، ساختمان و برج سازی و ساخت ایستگاه های اتوبوس و BRT
  • ساخت سازه های فولادی و تقویت استحکام آن ها در برابر زلزله و دیگر نیروهای تکانشی

کاربرد میلگرد در سازه

 

با کاربردهای دیگر میلگردها در سازه آشنا شوید

  • کاربرد میلگرد اروپائی در سازه

این میلگردها که معمولاً از منگنز ساخته شده اند، به دلیل برخورداری از خاصیت خمشی، کاربردهایی مشابه با میلگرد ساده دارند.

  • کاربرد میلگرد پرکربن در سازه

آن ها که با نام میلگرد سیاه نیز شناخته می شوند، مناسب ترین گزینه برای ساخت و ساز در نواحی مرطوب به حساب می آیند.

  • کاربرد میلگرد فایبرگلاس پلیمر در سازه

مقاومت بی نظیر این میلگردها در برابر رطوبت و دیگر عوامل مخرب همچون سولفات ها و کلریدها، آن ها را به گزینه مناسبی در پروژه های ساخت و ساز تبدیل نموده است.

  • کاربرد میلگرد پوشش داده شده با اپوکسی در سازه

کاربردی مشابه با دو میلگرد بالا را دارند، هرچند از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

  • کاربرد میلگرد گالوانیزه در سازه

جالب است بدانید که مقاومت میلگردهای گالوانیزه نسبت به مواردی همچون پرکربن، تا 40 برابر بیشتر است!

  • کاربرد میلگرد استینلس در سازه

گران ترین میلگرد در حال حاضر، مربوط به استینلس می باشد که مقاومت 1500 برابری را نسبت به عوامل خورنده داشته و برای شبکه بندی و به عنوان عامل تقویت کننده و نگهدارنده بسیار پیشنهاد می گردند.

برترین مرکز خرید میلگرد در پایتخت

آهن هایپر را امروزه برترین ساختمان سازان کشور به خوبی می شناسند، چرا که بیش از دو دهه در عرضه مستقیم باکیفیت ترین آهن آلات ساختمانی فعالیت دارد و توانسته تا پروژه های بی شماری را پوشش دهد.

برای ثبت سفارش خود، همین حالا موجودی وب سایت آهن هایپر که در آن مشخصات و قیمت محصولات به طور کامل و به روز توضیح داده شده اند، بررسی نمایید. این امکان جهت سهولت خرید مشتریان سراسر کشور، به خوبی تحقق یافته است.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

میزان تولید میلگرد در ایران چقدر است؟

بهترین میلگرد برای شناژ کدام است؟

بهترین میلگرد برای تیرچه کدام است؟

https://ahanhyper.com//?p=18833

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *