امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

کاربرد فولاد گرم کار

در این مقاله کاربرد فولاد گرم کار، انواع و اطلاعات مرتبط با آن را مورد بررسی قرار می دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا آخر با ما همراه باشید.

معرفی فولاد گرم کار

 در ابتدا مبحث کاربرد فولاد گرم کار باید بدانید که این نوع فولاد از نظر مقاومت سایشی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در دمای بالاتر از ۳۱۶ درجه سانتیگراد به کار می رود. برای به دست آوردن حداکثر چقرمگی نیاز به کربن نسبتاً کمی دارند. از عناصر مختلفی همچون، mo، co،w  تشکیل شده است. برای مقاومت در برابر نرم شدن در حرارت بالا از این عناصر استفاده می شود.

همچنین بهتر است بدانید برای افزایش مقاومت حرارتی فولاد عنصر وانادیوم را به ترکیبات اضافه می کنند. عنصر وانادیم مقاومت در برابر سایش را زیاد می کند. این فولادها نسبت به ترک خوردگی به علت شوک حرارتی مقاوم هستند. برای کم کردن احتمال ترک خوردگی سختکاری باید توسط افرادی که دانش فنی، تجربه کافی و تجهیزات کنترل شونده دارند؛ انجام شود. برای ساخت ابزارهایی همچون تولید لوله ها، اکستروژن فلزات، ریخته گری تحت فشار، ساخت شیشه و لوازم شیشه ای استفاده می شود.

انواع فولاد گرم کار

در ادامه مبحث کاربرد فولاد گرم کار باید ذکر کنیم که فولاد گرم کار از نظر خواص کلی به سه دسته کلی تقسیم می شوند. برخی از انواع این نوع فولاد عبارتند از:

  • فولادهای مولیبدن دار
  • فولادهای تنگستن دار
  • فولادهای کروم دار

 

انواع فولاد گرم کار

 

فولادهای مولیبدن دار

در ادامه مبحث کاربرد فولاد گرم کار باید ذکر کنیم که عنصر اصلی این فولاد مولیبدن است. این دسته از فولاد ها در برابر شوک حرارتی مقاوم و چگونه بیشتری دارند. به دلیل مقاومت در برابر شوک حرارتی این نوع فولاد را می توان به راحتی با آب سرد کرد. برای ساخت قالب استروژن از فولاد گرم کار استفاده می شود. این قالب باید در مدت زمان طولانی تنش های حرارتی و تنش های مکانیکی را تحمل کند. فولادهای تنگستن دار: عنصر اصلی این فولاد تنگستن است.

این نوع از فولاد در برابر نرم شدن مقاوم بوده و خستگی حرارتی بهتری دارد. میزان چقرمگی آن پایین است. به علت پایین بودن چقرمگی برای کاربردهای خاص استفاده می شود. فولاد های کروم دار: کربن مصرفی در این گروه کم است. میزان کروم در این فولاد ها بالا است. یکی از ویژگی های این فولاد سخت شدن در هوا است. برای قالبهای ریخته گری، تیغه ها، برش گرم و قالب های آهنگری فولاد سازگاری است. مقاومت در برابر دما تا ۵۴۰ درجه سانتیگراد را دارا می باشد.

کاربرد فولاد گرم کار

 همان طور که ذکر شد فولاد گرم کار از جمله انواع فولادهایی می باشد که در صنایع مختلف و در کاربرد های متنوع مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر به برخی کاربرد فولاد گرم کار اشاره می کنیم.

  • استفاده جهت تجهیزات ریخته گری تحت فشار
  • استفاده در پیچ و مهره ها
  • استفاده در قالب های پلاستیک
  • استفاده در غلتک های شیار کوبی
  • استفاده در تیغه های برش گرم
  • استفاده در لوله های آلیاژی
  • استفاده در قالب تولید اجسام فلزی و اگستروژن گرم

کاربرد فولاد گرم کار

جوشکاری فولاد گرم‌کار

در ادامه مبحث کاربرد فولاد گرم کار باید ذکر کنیم که سیم A267 مطابق با استاندارد DIN8555 برابر W/MSG3-60-T یکی از سیم های مورد استفاده در جوشکاری فولاد گرم است.

برای جوشکاری و ترمیم ابزار گرمکار که عبارتند از قالب ریخته‌گری، سیم و مفتول، تیغه‌های برش گرم، میله محور و غلطک نورد مورد استفاده قرار می گیرد. سختی فلز جوشکاری شده این سیم بر روی فولاد ابزار گرمکار در حدود 53 تا 58 راکول C است. اما زمان استفاده بر روی فولاد ساده، این عدد می‌تواند تا حدود 45 برسد.

توصیه‌های ماشینکاری فولاد گرم کار

  • تراش: سه تیغه کاربردی و قابل تعویض است.
  • فرزکاری: تیغه فرز تراش قابل تعویض بوده است.
  •  سوراخکاری: زاویه نوک، زاویه آزاد، سردکاری با امولسیون

خصوصیات و مزایای فولاد گرم کار

 در ادامه مبحث کاربرد فولاد گرم کار  باید ذکر کنیم که این نوع فولاد معمولا از مزایا و خصوصیات بسیاری برخوردار است. به همین خاطر در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مزایای این فولاد عبارتند از:

  • قابلیت ماشینکاری خوب
  • مقاوم در برابر شوک های حرارتی
  • مقاوم به ضربه
  • استحکام کششی گرم بسیار زیاد
  • مقاوم به سایش در دمای بالا
  • مقاومت در برابر تغییر شکل در دمای بالا

مزایای فولاد گرم کار

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

در این مقابه ب بررسی کاربرد فولاد گرم کار پرداختیم. فولاد از جمله پرکاربردترین مصالح در ساخت و ساز می باشد. به همین منظور فروشگاه تخصصی آهن هایپر جهت ارائه مقاطع فولادی فعالیت دارد. برخی از محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می گردد می توان به انواع ورق فولادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی، نبشی، انواع میلگرد و .. اشاره کرد.

شما بازدیدکنندگان عزیز در صورت نیاز به این مقاطع می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام به سفارش و خرید نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به مشاوره داشته باشید می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کاربرد فولاد سردکار

کاربرد فولادهای ضد شوک

https://ahanhyper.com//?p=34992

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *