امروز : دوشنبه 22 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

کابل چیست و انواع آن

یکی از پرکاربرد ترین ابزار های صنعتی کابل ها می باشند. توجه داشته باشید کابل ها علاوه بر صنایع نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره دارند مثل تلفن، خودرو، محل کار و ابزارهای الکترونیکی، کتاب ها و .. از جمله مواردی است که شما می توانید مصرف کاربردها را بدانید. در این مقاله قصد داریم به سوال کابل چیست و انواع آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

انواع کابل برای انتقال جریان برق ضعیف متوسط و قوی استفاده خواهد شد. بنابراین در تجهیزات برقی این محصول از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که در انواع مختلفی وجود دارد و در کاربردهای بسیاری نیز برای استفاده می شود. با توجه به سوال کابل چیست و انواع آن شما باید ابتدا با کابل آشنا شده و بتوانید نوع مناسب آن را با توجه به کاربرد مد نظر خود بهره مند شوید.

کابل

توجه داشته باشید کابل انواع مختلفی دارد و در شکل های متنوع نیز موجود می باشد و هم می‌خواهد قیمت کابل های مختلف متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال می‌توان گفت نوع استفاده شده در مخابرات به نوع استفاده شده در شبکه ساختمان بسیار متفاوت خواهد بود. در ادامه به سوال کابل چیست و انواع آن به کابل و بررسی ساختمان تشکیل‌دهنده آن خواهیم پرداخت.

 

کابل چیست

 

 بهتر است بدانید که مواد هادی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده این محصول به شمار می رود که معمولاً جنس آن از مس است. هادی ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. انتقال جریان الکتریکی از طریق هادی ها انجام خواهد شد. معمولاً در جنس های آلومینیومی موجود می باشند. اگر می‌خواهید کابل مورد نظر جریان بیشتری را بدهد از نوعی استفاده کنید که هادی ان از جنس مس باشد.

 هادی ها معمولاً به صورت دایره و مثلثی شکل می باشند. توجه داشته باشید که علاوه بر وجود هادی برای یکنواخت کردن میدان الکتریکی از نیمه هادی استفاده خواهد شد. نیمه هادی ها در تمامی این نوع از محصولات موجود نیستند تنها در انواعی که با فشار ضعیف موجود هستند که روی هادی ها وجود دارد از جنس پلاستیک می باشد.

در نظر داشته باشید عایق ها می توانند جنس مختلفی داشته باشند و با توجه به کاربرد آن از عایق با جنس مناسب استفاده خواهد شد. غلاف نیز وظیفه حفظ لایه های داخلی از آسیب‌های احتمالی را برعهده خواهد داشت. علاوه بر سیم هادی و غلاف از محافظ الکتریکی و مکانیکی هم در برخی مواقع برای کار به عنوان استفاده خواهد شد.

انواع کابل

با توجه به سوال کابل چیست و انواع آن حال که با کابل اشنا شدید؛ انواع کابل را برای شما بررسی کنیم.

توجه داشته باشید که کابل معمولاً بر اساس معیارهای مختلفی مثل سطح ولتاژ، شکل رسانا، کارکرد و تعداد رشته معمولاً در انواع مختلفی تولید می شود.

در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

 

انواع کابل

 

واحد کابل بر اساس میزان ولتاژ

  1. کابل فشار ضعیف از این کابل برای انتقال الکتریسیته با حداکثر ولتاژ ۱۰۰۰ ولت برای مصارفی مثل کابل کشی ساختمان منازل استفاده خواهد شد.
  2. کابل فشار متوسط می باشد که دارای ولتاژ عبوری بین 1 یک تا ۳۳ ولت است برای انتقال فاصله های کم بسیار مناسب می باشد.
  3. کابل فشار قوی و فوق فشار قوی می باشد که ظرفیت ولتاژ برای کابل فشار قوی بین ۳۳ تا ۲۳۰ ولت می باشد و برای کابل فوق فشار قوی بالاتر از ۲۳۰ ولت می باشد.

انواع کابل بر اساس شکل رسانا

در ادامه مبحث کابل چیست و انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از معیارهای تقسیم بندی برای کابل؛ شکل رسانا می باشد که در اینجا میزان انعطاف کار را مشخص خواهد کرد. در این صورت سه نوع کابل داریم که به شرح زیر می باشد.

  1. مفتولی که نسبت به دو نوع دیگر کمترین انعطاف را دارا می باشد و از رشته سیم درون کابل به شکل مفتول دایره‌ای یا مثلثی است.
  2. کابل نیمه افشان می باشد که رسانای آن از چند مفتول ساده به هم تابیده شده تشکیل خواهد شد دارای انعطافی بیشتر از حالت کابل مفتولی است.
  3. کابل افشان که دارای انعطاف و میزان خمیدگی بالایی می باشد.

انواع کابل بر اساس نوع کارکرد

در ادامه مبحث کابل چیست و انواع آن باید ذکر کنیم که یکی از معیارهای تقسیم بندی کابل ها؛ نوع کارکرد می باشد. با توجه به اینکه کارکرد کابل برای انتقال از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بدانید که برای انتقال چه چیزی از این ابزار استفاده خواهد شد. برای انتقال الکتریسیته سیگنال و نور استفاده خواهد شد که این به نوبه خود نگاه متفاوتی باید دسته بندی کابل ها خواهد بود. برای انتقال سیگنال ها از کابل های مخابراتی شبکه و کواکسیال استفاده خواهد شد.

کابل کواکسیال

بهتر است بدانید که از مهمترین کابل هایی که در پروژه های شبکه برای انتقال داده و سیگنال استفاده می شود؛ کابل کواکسیال می باشد که به آن کابل هم محور نیز می‌گویند. بهتر است بدانید این کابل ها هادی یا رسانه داخلی توسط منعطفی که از جنس پلیمر است پوشیده خواهد شد. خط انتقال در شرایط گیرندگی می باشد.

 در صورتی که نقش فرستندگی این کابل داشته باشند هیچ گونه تابش و تشعشع هایی در طول کابل مشاهده نخواهد شد. این به این معنی است که موجب انتقال یافته در طول مسیر به صورت کامل محافظت خواهد شد.

 

 

کابل کواکسیال

 

انواع کابل های کواکسیال

در ادامه مبحث کابل چیست و انواع ان باید ذکر کنیم که یکی از انواع کابل ها؛ کابل کواکسیال می باشد که برای شما توضیح دادیم. این کابل معمولا به دو صورت نازک و ضخیم تولید و عرضه می شود. به شرح زیر می باشد.

کابل کواکسیال نازک

کابل کواکسیال نازک به خاطر انعطاف پذیری که دارند کار کردن آن ها بسیار آسان و راحت خواهد بود. به همین دلیل به سادگی از آن ها در اکثر شبکه ها استفاده می شود. بهتر است بدانید قطر این کابل ها حدود ۲۵ اینچ می باشد.

اگر قصد دارید در شبکه از این کابل استفاده کنید باید آن را به صورت مستقیم به کارت شبکه اتصال دهید. توجه داشته باشید که این نوع از کابل توان ارسال سیگنال را تا ۱۸۵ متر دارند.

کابل کواکسیال ضخیم

به کابل کواکسیال ضخیم معمولاً کابل استاندارد اترنت می گویند دلیل آن به این صورت است که اولین کابل های استاندارد می‌باشند که در شبکه های اترنت استفاده خواهد شد. این کابل ها نسبت به نوع نازک و ضخیم تر بوده به همین خاطر می تواند سیگنال را به مسافت های طولانی تر انتقال دهد. چرا که به هر میزان هسته ضخیم‌تر باشد می تواند سیگنال ها را به مسافت های طولانی تری انتقال دهد.

در این مطلب برای شما بازدید کنندگان عزیز کابل چیست و انواع آن پرداختیم تا در صورت مورد نیاز بتوانید کابل مناسبی را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید. بهتر است بدانید شما بازدیدکنندگان عزیز می ‌توانید انواع کابل های مورد نیاز را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com تهیه نمایید. به طور کلی می‌توان گفت مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات مورد نیاز در صنایع مختلف از جمله صنایع ساخت و ساز می باشد.

از جمله این محصولات می توان به انواع میلگرد در سایزهای مختلف انواع تیرآهن، ناودانی و نبشی، انواع پروفیل های ساختمانی، انواع ورق های رنگی، ورق گالوانیزه و … اشاره کرد که هر یک از این کابل ها در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. با اطمینان خاطر می توانید محصولات را تهیه کرده و در کاربردهای مدنظر خود بهره‌مند. جهت دریافت مشاوره و راهنمایی نیز از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده و با کارشناسان خبره آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کارخانه های تولیدکننده کابل

https://ahanhyper.com//?p=24783

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *