امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چگونه فلز آهن را از سنگ معدن جدا می کنند؟

توجه داشته باشید که آهن از جمله فلزاتی است که در تمامی بخش های اقتصادی و اجتماعی دارای ارزش و نقش حیاتی می باشد. به گونه ای که خودکفایی و پویا بودن یک کشور در استخراج آهن موفقیت پویایی صنایع وابسته را به همراه خواهد داشت. سنگ معدن ها و تبدیل آن به قطعات محکم به صورت آلیاژهای مختلف در صنایع مختلف ساختمان سازی، اتومبیل سازی، پل سازی، کشتی سازی و … مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی سوال چگونه فلز آهن را از سنگ معدن جدا می کنند؟ بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

معرفی سنگ آهن و انواع آن

در ادامه مبحث چگونه فلز آهن را از سنگ معدن جدا می کنند؟ باید ذکر کنیم که سنگ آهن از جمله سنگ های معدنی در زمین می باشد که به صورت تدریجی در طی سال های طولانی تشکیل خواهد شد. توجه داشته باشید که فولاد از دیگر محصولاتی است که توسط این سنگ آهن تولید می شود و قیمت آن به ارزش سنگ آهن بستگی دارد. به طور کلی می‌توان گفت حدود ۵ درصد از پوسته کره زمین اکسید های آهن را تشکیل می دهد.

 

سنگ آهن و انواع آن

 

علاوه بر اکسید آهن به شکل ترکیب آمونیوم کربنات سیلیکات و آرسنیک، سولفور یا سولفید و .. نیز پیدا می شوند. بالغ بر ۳۰۰ نوع کانی آهن در طبیعت پیدا می شود که نوع ترکیبی و آلیاژ ها با یکدیگر اختلاف دارند. تنها تعداد محدودی از آن ها به طور کلی اکسید های آهن می باشند که دارای قابلیت تصفیه و جداسازی آهن هستند. مگنتیت و هماتیت نسبت به کانی های دیگر از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

بهتر است بدانید که مگنتیت دارای خاصیت انعطاف پذیری کمی بوده و به صورت مستقیم کاربرد ندارد که باید تحت حملات کلوخه سازی و گندله سازی قرار بگیرد. اولین قدم برای استخراج آهن؛ شناسایی معادن بالقوه و نوع کانی هایی می باشد که در این ماده موجود است. روش های مختلفی از جمله عکسبرداری هوایی، برداشت، زمین شناسی، شیمی الکتریکی، برداشت ژئوفیزیک، و .. از جمله روش هایی است که می توانید جهت شناسایی مواد معدنی از آن برخوردار شوید.

مراحل استخراج فلز آهن از سنگ معدن

در ادامه مبحث چگونه فلز آهن را از سنگ معدن جدا می کنند؟ باید ذکر کنیم که پس از شناسایی کردن معدن با توجه به خواص سنگ آهن مربوطه روش استخراج سنگ های معدنی متغیر می باشد. با توجه به خواص سنگ ها می توان روش مناسبی را برای استخراج آن انتخاب کرد. برای این کار از روش های ژئوفیزیک همچون مغناطیسی، صنعتی می توانید بهره مند شوید. استخراج سطحی و استخراج زیرزمینی از جمله روش های اصلی می باشند که جهت استخراج فلز آهن از سنگ معدن استفاده می شود.

 با توجه به عمق سنگ آهن شکل و ..  می‌توان هر یک از این روش را انتخاب کرد. روش های روباز یا همان روش سطحی در اکثر معادن دنیا کاربرد داشته و از جمله متداول ترین نوع استخراج فلز آهن از سنگ معدن می باشد. به طور کلی می‌توان گفت جهت استخراج فلز از سنگ معدن ۴ مرحله زیر انجام می شود.

 

استخراج فلز آهن از سنگ معدن

 

حفاری: توجه داشته باشید که جهت حفاری دو تا چند چال مشخص توسط دستگاه‌های ایجاد خواهد شد که درون حفره ها از مواد منفجره کار می گذارند.

انفجار: پس از اینکه چند سوراخ ایجاد شد؛ باید در محلی قرار بگیرد و برای خرد کردن سنگ ها از انفجار استفاده کنند. پرکاربردترین مواد منفجره که می توان جهت خرد کردن سنگ آهن استفاده کرد؛ امولسیون و مخلوط نیترات آمونیوم و بنزین می باشد. با استفاده از این مواد انفجار رخ داده و سنگ ها خرد خواهند شد.

بارگیری: پس از این که سنگ آهن ها خرد شوند؛ توسط تجهیزات همچون کامیون و شاول بارگیری … بارگیری خواهند کرد. شاول بارگیری از جمله دستگاه هایی می باشد که سنگ آهن های خرد شده را از روی زمین برداشته و به کامیون انتقال می دهد. گنجایش این دستگاه با توجه به مدل آن از ۲ تا ۱۰ متر مکعب می باشد.

باربری: در مرحله باربری کامیون ها مواد را به داخل کارخانه های فرآوری انتقال می دهد. ظرفیت این نوع کامیون ها در حدود ۱۰۰ تن است.

 

فلز آهن

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه آهن هایپر ارائه دهنده تمامی مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن، ناودانی، نبشی، سپری، پروفیل های ساختمانی، میلگردها، انواع ورق و … می باشد. تمامی این محصولات در انواع مختلف و همچنین سایز های مختلف موجود است که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ جهت سفارش این مقاطع اقدام نمایید. جهت دریافت راهنمایی و مشاوره نیز کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

سنگ آهن چیست و چه کاربردهایی در صنعت دارد؟

https://ahanhyper.com//?p=26737

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *