امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چگالی کدام فلز از همه بیشتر است؟

فلزات با وجود تفاوت های ساختاری و فنی خود، امروزه به طور تحسین برانگیزی در صنایع مختلف سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند و دیگر بدون آن ها زندگی مدرن امکان پذیر نمی باشد. هر یک از این خصوصیات متفاوت از جمله چگالی، تأثیر به سزایی در میزان استفاده و نوع کاربردهای هر یک از آن ها دارند.

چگالی، یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در مقایسه انواع فلزات و دسته بندی کاربردهای آن ها به منظور استفاده بهینه در صنایع مطرح می باشد.

لذا در این مقاله قصد داریم تا ابتدا به چگالی و نحوه اندازه گیری آن در فلزات صحبت کنیم. سپس با معرفی چندی از محبوب ترین فلزات صنایع مختلف به طور اجمالی، می خواهیم به یکی از پرسش های معمول افراد پاسخ دهیم: « چگالی کدام فلز از همه بیشتر است؟»

لازم به ذکر است در سایت فروش آهن آلات ساختمانی آهن هایپر، بخشی به منظور آگاه سازی علاقه مندان به فلزات و ساخت و سازهای فلزی اختصاص داده شده که در آن مقالاتی بسیار ارزنده تهیه و منتشر می گردند و می توانید از طریق همین وب سایت آن ها را دنبال نمایید.

چگالی چیست؟

در یک تعریف علمی اما ساده، چگالی را نسبت جرم به حجم ماده گویند. اگر بخواهیم ساده تر توضیح دهیم، چگالی به معنای توپر بودن یک ماده می باشد. منظور از توپر بودن، میزان فاصله بین اتم ها در ساختار یک ماده است.

 

چگالی چیست؟

 

چگالی به طور ساده به ما دلیل سنگین تر بودن یک فلز نسبت به فلز دیگری که هر دوی آن ها در ابعاد یکسانی تهیه شده اند را نشان می دهد. پس در نتیجه فلزی که تراکم ساختار درونی آن به واسطه نحوه قرارگیری اتم های تشکیل دهنده اش بیشتر باشد، بیشتر می باشد و طبیعتاً از وزن بیشتری نیز برخوردار است.

واحد اندازه گیری چگالی، کیلوگرم بر متر مکعب می باشد که در ادامه دلیل این واحد را نیز به سادگی شرح داده ایم.

چگالی فلزات چگونه محاسبه می شود؟

اگر قصد دارید بدانید چگالی کدام فلز از دیگری بیشتر است، بایستی پیش از هر چیز با برخی اصطلاحات مربوط به آن آشنا شوید. یکی از فاکتورهای دخیل در میزان چگالی، حجم فلز می باشد. حجم همان میزان فضایی است که یک ماده اشغال می نماید و در چگالی با واحد متر مکعب شناخته می شود.

دیگر واحدی که در تعریف چگالی به چشم می خورد، جرم ماده است که میزان متریال را نشان می دهد و وزن را تعیین می کند. واحد اندازه گیری جرم نیز کیلوگرم تعریف شده است. پس حالا به خوبی دلیل کیلوگرم بر متر مکعب بودن واحد اندازه گیری چگالی فلزات و هر ماده دیگری را به خوبی متوجه شده اید.

 

چگالی فلزات چگونه محاسبه می شود

 

چگالی کدام فلز از همه بیشتر است؟

تصوری اشتباه وجود دارد که بیان می دارد سنگین ترین فلزات همان جیوه و سرب می باشند و در نتیجه چگالی آن ها نیز بالاتر از سایر فلزات است. جالب است بدانید که شاید چگالی جیوه و سرب بسیار بیشتر باشد، اما فلزهایی در طبیعت وجود دارند که از وزن سنگین تری برخوردار می باشند.

در کل می توان گفت که فلزاتی همچون سرب، جیوه، آرسنیک، اورانیوم و… از سنگین ترین فلزات حال حاضر در دنیا به حساب می آیند.

اما همانطور که گفتیم بحث چگالی با وزن کاملاً جداست و در این مقاله قرار است به مقایسه چگالی چهار فلز محبوب فولاد، سرب، طلا و آلومینیم پرداخته شود. پس همچنان همراه ما باشید.

چگالی فولاد بیشتر است یا سرب؟

شاید به اشتباه تصور می کردید که هیچ فلزی نمی تواند به چگالی فولاد دست یابد چرا که مقاومت فولاد بی نظیر است. در واقع درست است که فولادها از استحکام بی رقیبی برخوردارند، اما جالب است بدانید در بحث چگالی، در برابر سرب حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

برای اثبات این موضوع نیز می توانید دو گلوله سربی و فولادی را با یکدیگر مقایسه کنید تا متوجه سنگینی بیشتر سرب شوید، چرا که اتم های ساختار سرب به طور نزدیکتری با یکدیگر پیوند دارند و تراکم بیشتری را در کمترین حجم تشکیل داده اند.

مقایسه چگالی طلا با فولاد

چگالی طلا نسبت به فلزات سرب و فولاد شگفت انگیز می باشد، به طوری که حدوداً دو برابر سرب و دو و نیم برابر فولاد چگالی دارد.

استفاده از فلز طلا به دلیل خاصیت توزیع پذیری بالا در آزمایش های فیزیکی بسیار رایج می باشد. البته توجه داشته باشید همچنان فلزاتی وجود دارند که چگالی طلا نیز در برابر آن ها خیلی زیاد محسوب نمی شود.

 

چگالی کدام فلز بیشتر است

 

چگالی کدام فلز بیشتر است؟ سرب یا آلومینیم؟

در مقایسه چگالی سرب و آلومینیم، بایستی به قدرت مجدد چگالی سرب اعتراف نمود. در واقع در هر حالتی چگالی سرب از آلومینیم بیشتر است، البته توجه داشته باشید که میزان وزن نمونه فلز و وجود تضاد در وزن دو نمونه، تأثیر به سزایی در نتیجه ها خواهد گذاشت. طبیعتاً چگالی 20 کیلوگرم آلومینیوم بیشتر از 10 کیلوگرم سرب خواهد بود.

حال که هر یک از این فلزات را از نظر چگالی با یکدیگر مقایسه نمودیم، می توانیم به طور رقمی و به ترتیب از بیشترین تا کمترین چگالی را عنوان بندی نماییم:

  • طلا با چگالی 19.3 کیلوگرم بر متر مکعب
  • سرب با چگالی 11.4 کیلوگرم بر متر مکعب
  • فولاد با چگالی 7.58 کیلوگرم بر متر مکعب
  • آلومینیم با چگالی 2.7 کیلوگرم بر متر مکعب

برترین مرکز تهیه قطعات فلزی در شهر تهران

به منظور تهیه قطعات فلزی و آهن آلات ساختمانی و صنعتی مورد نیاز خود می توانید همین حالا موجودی و قیمت های فوق العاده فروشگاه آهن هایپر را از طریق وب سایت رسمی آن بررسی نموده و سپس اقدام به ثبت سفارش نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

چگالی فولاد چقدر است؟

https://ahanhyper.com//?p=19416

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *