امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چگالی آهن چقدر است؟

آهن و آلیاژهای آن تقریباً در هر کجای زندگی ما مورد استفاده قرار گرفته اند. خصوصیات منحصر به فرد این فلز، سبب شده تا بتوان آن را به طور گسترده و در قالب ها و آلیاژهای مختلف در اکثر صنایع به خصوص ساخت و ساز مورد استفاده قرار داد.

آهن با شیمیایی Fe، عنصری شیمیایی دارای عدد اتمی 26 در جدول تناوبی است. از نظر جرم، این فلز بیشترین عنص سازنده زمین را تشکیل می دهد.

جالب است بدانید که اصلی ترین عنصر سازنده هسته بیرونی و درونی زمین نیز آهن می باشد! بنابراین این فلز به طور نامحدود در سطوح زمین وجود داشته و در طول تاریخ بیشترین کاربرد را در صنایع از آن خود نموده است.

تمامی فلزات از جمله آهن، دارای خصوصیات خاص خود همچون چگالی هستند. در این مقاله نیز سعی کرده ایم تا به طور مفید به چگالی آهن، نحوه محاسبه آن و مقایسه آن با چگالی دیگر فلزات بپردازیم.

اگر از علاقه مندان به مباحث آهن آلات ساختمانی و صنعتی هستید، می توانید در سایت آهن هایپر از دیگران مطالب مفید تهیه شده ما بازدید نمایید.

چگالی چیست و چگونه محاسبه می شود؟

وقت آن است تا با برخی از اصطلاحات که قرار است در ادامه این مطلب به کار ما بیایند، آشنا شوید. به بیانی ساده، نسبت جرم به حجم را چگالی گویند. منظور از جرم در تعریف چگالی، متریال ماده است که با ترازو در واحد کیلوگرم اندازه گیری می شود.

 

چگالی چیست

 

حجم نیز در واقع مقدار فضایی است که هر جسمی اشغال می نماید. چگالی آن که با عنوان دانسیته یا جرم حجمی آهن نیز شناخته می شود، از مؤلفه های مربوط به محاسبات پیچیده در صنایع مختلف می باشد.

نحوه به دست آوردن چگالی آهن نیز ساده است! کافی است تا جرم آن بر حسب کیلوگرم را بر حجم آن بر حسب متر مکعب تقسیم نماییم.

خصوصیات آهن چیست؟

پیش از پرداختن به مبحث چگالی آهن، لازم می دانیم تا برخی از خصوصیات این فلز را بیان نماییم. این فلز پیش از اکسید شدن از سطحی صاف و براق به رنگ نقره ای برخوردار است. آهن زنگ زده که حاصل واکنش با رطوبت و اکسیژن به صورت همزمان می باشد، دیگر خصوصیات ظاهری و ساختاری سابق را نداشته و رنگ آن به قرمز یا قهوه ای تبدیل خواهد شد.

از آن جایی که این فلز به طور قابل توجهی در سرعت نسبتاً بالا با رطوبت و اکسیژن واکنش می دهد، به ندرت به صورت خالص بر روی سطح زمین یافت خواهد شد. این ماده بسیار پرکاربرد در صنایع مدرن، حدود 5 درصد از پوسته زمین را تشکیل می دهد.

چگالی آهن چقدر است؟

حال به بخش اصلی این مطلب می رسیم و آن هم چیستی چگالی آهن می باشد. به طور استاندارد چگالی این فلز برابر است با 7874 کیلوگرم بر متر مکعب (در دمای نزدیک به اتاق). این رقم برابر است با حدوداً 17000 پوند و یا 9 تن!

 

چگالی آهن چقدر است؟

 

چگالی فولاد چقدر است؟!

فولاد نیز در واقع آلیاژی از آهن دارای دامنه ای وسیع از کاربردها محسوب می شود که تا حداکثر 2.1 درصد وزن آن از کربن تشکیل شده است. در واقع فولاد به مانند نسخه ای ارتقاء یافته از آهن می باشد که استحکام و پتانسیل کششی آن نسبت به آهن افزایش قابل توجهی یافته است.

فولاد به دلیل دارا بودن انعطاف پذیری بسیار ایده آل خود در صنایع ساختمان سازی، سازه های زیرساختی، ابزارها، کشتی سازی، خودروسازی، قطارسازی، ساخت ماشین آلات و سلاح های نظامی استفاده می شود.

حال قصد داریم تا آهن و فولاد را به لحاظ چگالی با یکدیگر قیاس نماییم. در حقیقت چگالی فولاد به موادی که به آن افزوده شده است بستگی دارد. همانطور که اشاره نمودیم، فولاد حاصل ترکیب آهن با فلزات یا افزودنی های شیمیایی دیگر است که هر یک نقش خود را در تعیین چگالی نهایی فولاد ایفا می کنند.

در کل می توان گفت که بر حسب میزان و نوع افزودنی های به فولاد، چگالی آن به طور معمول چیزی بین 7850 یا 8050 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. بنابراین ممکن است چگالی آن بیشتر یا کمتر از آهن باشد.

معتبرترین مرکز آهن آلات ساختمانی

امروزه آهن آلات و آلیاژهای آهنی، بیشترین نقش را در ساخت و سازها ایفا می کنند. در واقع بر حسب انتظاری که از آهن در بخش های مختلف یک سازه می رود، ساختار و ویژگی های آن را با ترکیب با موادی دست کاری می نمایند. پس اهمیت کیفیت و کارایی آهن را بایستی جدی گرفت.

یکی از مطمئن ترین راه های برخورداری از برترین آهن آلات ساختمانی، خرید آن ها از مراکز معتبر کشور است که سال ها در زمینه توزیع مستقیم این قطعات از برترین کارخانه جات کشور فعالیت دارند و زبازند عام و خاص هستند.

 

چگالی فولاد چقدر است

 

فروشگاه آهن هایپر واقع در تهران، یکی از قابل اعتماد ترین مجموعه هایی است که در دو دهه اخیر توانسته تا پروژه های مختلفی را در سراسر کشور به لحاظ آهن آلات تأمین نماید و در موفقیت های آن ها شریک شود. کیفیت درجه یک و قیمت اصل محصولات آهن هایپر، بدون هیچ اغراقی بین خیلی از سازندگان مورد تأیید واقع شده است.

هم اکنون می توانید از هر کجای کشور بدون نیاز به مراجعه حضوری و با تنها چند مرحله ساده، سفارش آهن آلات خود را در سایت آهن هایپر ثبت نمایید. لازم به ذکر است که امکان مشاهده موجود، مشخصات فنی و قیمت این محصولات نیز به صورت به روز وجود دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

چگالی فولاد چقدر است؟

https://ahanhyper.com//?p=19415

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *