امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

چه فولادی زنگ نمی زند؟

جهت خوردگی آهن و فولاد معمولا از اصطلاح زنگ زدگی استفاده خواهد شد. بهتر است بدانید که زنگ زدگی در ویژگی های مکانیکی فلزات و آهن اختلال ایجاد کرده و همچنین باعث می شود تا خواص شیمیایی تغییر پیدا کند. از دیگر مضرات زنگ زدگی می توان به این موارد اشاره کرد که از نظر هنری و زیبایی فولاد نیز از بین خواهد برد و به همین خاطر تمامی افراد در تلاش هستند تا با طراحی و انتخاب مواد، زنگ زدگی و اثرات ناشی از آن را کاهش دهند.

یکی از این راه حل ها استفاده از فلزاتی می باشد که دچار زنگ زدگی نمی شوند. اما چه فولادی زنگ نمی زند؟ سوال است که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو خواهند شد. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

زنگ زدگی فولاد

زنگ زدگی اکسید شدن فولاد در زمان وجود فولاد، آب و اکسیژن می باشد. فولاد از جمله مهمترین فلزات جهان به شمار می رود که دارای وزن سبک و قابل انعطاف می‌باشد و همین خاطر پرکاربردترین فلزات محسوب می شود. اما بهتر است بدانید که در حالت طبیعی حساس به زنگ زدگی بوده که با گذشت زمان دچار خوردگی خواهد شد. به همین خاطر امروزه در صنایع مختلف در تلاش هستند فلزات و فولاد زنگ نزن را تولید کنند که در انواع مختلف وجود می باشد. هر یک از انواع آن دارای ویژگی ها و خواص منحصر به فردی می باشد که در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

زنگ زدگی فولاد

 

انواع فلزات زنگ نزن

در ادامه مبحث چه فولادی زنگ نمی زند؟ باید ذکر کنیم که این فولادها معمولاً در انواع مختلفی وجود دارد که می‌توان به آلومینیوم، فولاد گالوانیزه، فولاد ضد زنگ، فلزات و فولاد قرمز رنگ همچون مس، برنج و برنز اشاره کرد در ادامه به شرح هر یک از انواع آن می پردازیم.

آلومینیوم

با توجه به سوال چه فولادی زنگ نمی زند؟ باید ذکر کنیم که آلومینیوم زنگ نمی زند. زنگ زدگی همان اکسید آهن می باشد که در آلومینیوم هیچ گونه ترکیب آهنی وجود ندارد. اما در نظر داشته باشید که آلومینیوم در برخی مواقع دچار اکسید خواهد شد. در واقع لایه رویی آلومینیوم دچار اکسید شده و باعث می شود تا از آلومینیوم اکسید نشده لایه زیرین آن به خوبی محافظت شود.

دلیل این کار به این صورت است که اکسید آلومینیوم نسبت به آلیاژ آلومینیومی زیرین در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار می باشد. در نظر داشته باشید که این فرآیند با زنگ زدگی بسیار متفاوت می باشد که باعث می‌شود تا آلیاژ آهن پوسته پوسته شود. به همین خاطر فرآیند زنگ زدگی تا زمانی که فلز به طور کامل متلاشی شود؛ ادامه پیدا خواهد کرد.

فولاد زنگ نزن

در پاسخ به سوال چه فولادی زنگ نمی زند؟ باید بدانید که فولاد ضد زنگ از جمله این فولادها می باشد. بهتر است بدانید فولاد ضد زنگ آستنیتی همچون ۳۰۴ و ۳۱۶ دارای مقدار بیشتری از نیکل و کروم می باشد. قبل از اینکه اکسیژن با آهن واکنش دهد؛ کروم با اکسیژن ترکیب می شود و لایه ضد اکسید را تشکیل خواهد داد.

در نظر داشته باشید که این لایه در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده که مانع زنگ زدگی فولاد می شود و به این صورت از فلز زیرین محافظت خواهد کرد. از طرف دیگر می توان گفت فولاد ضد زنگ فریتی و مارتنزیتی امکان دارد مستعد زنگ زدگی باشد؛ چرا که این فولاد دارای مقداری کروم کمتر می باشد.

 

انواع فلزات زنگ نزن

 

فولاد گالوانیزه

فولاد گالوانیزه از لحاظ فنی یک نوع ماده پوشش داده شده می باشد. در پاسخ به سوال چه فولادی زنگ نمی زند؟ می توان به فولاد گالوانیزه اشاره کرد. در نظر داشته باشید که این نوع فولاد یک فولاد کربنی بوده که اگر لایه رویی نداشته باشد؛ دچار زنگ زدگی خواهد شد. این لایه رویی به عنوان فلز فدا شونده کار می کند. این فرآیند باعث می شود تا یک لایه رویی اکسید شده و مانع تشکیل اکسید آهن خواهد شد؛ به همین خاطر از زنگ زدگی جلوگیری می‌کند.

در نظر داشته باشید که اگر لایه رویی دچار آسیب شود و یا فولاد گالوانیزه در سرایط نامساعدی قرار بگیرد؛ مقاومت خود را از دست داده و دچار زنگ زدگی شود. همچنین بهتر است بدانید که فولاد گالوانیزه مستعد زنگ سفید می باشد. این نوع زنگ زدگی ناشی از آب و هوای بوده که تحت شرایط خاصی ایجاد خواهد شد؛ معمولا شامل آب یا چگالش می باشد. نکته بسیار مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که تشکیل زنگ سفید به ماده پوشش روی آسیب وارد نخواهد کرد.

مس برنج و برنز

در ادامه مبحث چه فولادی زنگ نمی زند؟ باید ذکر کنیم که فلزات قرمز رنگ همچون مس، برنج و برنز دچار زنگ زدگی نخواهد شد؛ چرا که در این فلزات مقدار بسیار ناچیزی آهن وجود دارد. به همین خاطر دچار زنگ زدگی یا خوردگی نخواهد شد. شایان ذکر است در صورتی که مس در معرض اکسیژن قرار بگیرد؛ به مرور زمان رنگ آن از بین رفته و به صورت آبی و سبز خواهد بود.

با توجه به مبحث چه فولادی زنگ نمی زند؟ باید بدانید تمامی فولاد هایی که در اینجا ذکر شد؛ جزء فولاد زنگ نزن می باشد. اما به این صورت نیست که دچار خوردگی نشود. بهتر است بدانید که این فلزات شکل های خاصی از خوردگی مثل ایجاد حفره بر روی فولاد ضد زنگ و … به همراه خواهد شد. همچنین در صورتی که در تماس با فولاد کربنی یا فولادهای زنگ زننده دیگر قرار بگیرد؛ امکان دارد بر روی سطح فلزات رسوبات آهن تشکیل شود. با گذشت زمان این رسوبات آهن باعث اکسید شدن فلز و زنگ زدگی آهن خواهد شد. به همین خاطر باید در حفظ و نگهداری آن دقت کرده و در کنار فولادهای زنگ زننده قرار گرفته نشوند.

 

فولاد زنگ نزن

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه مقاطع فولادی از جمله انواع تیرآهن،  پروفیل های ساختمانی، ورق ها، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … کاربرد بسیاری در ساختمان سازی دارند. شما بازدید کنندگان عزیز می توانید این مقاطع را از وبسایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و در کاربردهای مد نظر خود از آن بهره مند شوید. در هر مرحله که نیاز به راهنمایی و اطلاعات بیشتر داشته باشید نیز کافیست با کارشناسان خبره این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را دریافت کنید. کارشناسان این مجموعه به شما کمک خواهند کرد تا بهترین انتخاب را با توجه به کاربرد مد نظر خود داشته باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

فولاد ضد زنگ استنلس استیل

روش های تولید فولاد زنگ نزن

https://ahanhyper.com//?p=32331

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *