امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

چرا در ساختمان سازی از میلگرد استفاده می کنند؟

شاید برای شما عزیزان نیز پیش آمده باشد که بپرسید چرا در ساختمان سازی از میلگرد استفاده می کنند؟ در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر قصد داریم سوال چرا در ساختمان سازی از میلگرد استفاده می کنند؟ مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید امروزه بسیاری از سازه ها به صورت فلزی می باشد؛ چرا در ساختمان سازی از میلگرد استفاده می کنند؟ سوالی است که احتمال دارد شما نیز با آن رو به رو شده باشید. در نظر داشته باشید که میلگردها یک نوع مقطع فولادی بوده که در سازه های بتن مسلح در ترکیب با بتن مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که قبلا نیز ذکر شده است بتن از مقاومت فشاری بالایی برخوردار بوده اما مقاومت کششی آن پایین و ضعیف می باشد. استفاده کردن از میلگرد در بتن باعث می شود تا مقاومت کششی پایین میلگرد جبران شود. میلگرد استفاده شده در بتن وظیفه تحمل تنش های کششی را بر عهده خواهد داشت. به همین خاطر مهمترین ویژگی که میلگرد ها در ساختمان سازی دارند؛ این است که مقاومت کششی بالا و خاصیت شکل پذیری مناسب آن باشد.

انواع دسته بندی میلگرد ها

در ادامه مبحث چرا در ساختمان سازی از میلگرد استفاده می کنند؟ بهتر است ابتدا با دسته بندی میلگرد ها آشنا شوید. ساختار میلگردها یک آلیاژ فولادی است که معمولاً از ترکیب آهن با عناصری همچون کربن، کروم، نیکل و … تولید شده و به دست می آید. بهتر است بدانید میلگرد ها معمولا از نظر ویژگی های مکانیکی طبق استاندارد روسی به چهار دسته تقسیم بندی خواهد شد که می توان به میلگرد آجدار ساده A1، میلگرد آجدار مارپیچ A2، میلگرد آجدار جناقی A2، میلگرد آجدار مرکب A3 اشاره کرد.

 

انواع دسته بندی میلگرد ها

 

 بر روی بدنه میلگردها آج وجود دارد که باعث می شود تا پیوند محکم تری بین فولاد و بتن ایجاد شود. توجه داشته باشید که هر یک از این میلگردها در کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث می‌شود تا استحکام سازه افزایش پیدا کند و به این صورت سازه های مستحکم و مقاوم خواهید داشت.

علت استفاده از میلگرد در بتن

در ادامه مطلب چرا در ساختمان سازی از میلگرد استفاده می کنند؟ باید ذکر کنیم که بیشترین کاربرد میلگرد در بتن می باشد. در زمان خرید میلگرد و اجرا در ساختمان باید به کیفیت آن بسیار توجه داشته باشید. به خاطر ارزان بودن یک نوع میلگرد از معیارهای سبکی که از مقاومت و کیفیت پایینی برخوردار هستند؛ استفاده نکنید. چرا که میلگرد از جمله مقاطعی می باشد که در ظاهر سازه به چشم نمی آید و به عنوان اسکلت سازه عمل کرده که در صورتی که ضعیف باشد باعث می شود تا عمر ساختمان کاهش پیدا کرده و همچنین خسارات مالی و جانی بسیاری را به همراه داشته باشد.

 در صورتی که به هر ساختمان متناسب با شرایط سازه، منطقه‌ای و .. باید میلگرد مناسب انتخاب شود. در این صورت عمر مفید سازه افزایش پیدا کرده و خسارات نیز به حداقل خواهد رسید. مهمترین ویژگی میلگردها مقاومت کششی می باشد که برای مناطق زلزله خیز بیشترین تاثیر را در عملکرد سازه ها در زمان زلزله به همراه دارد. همچنین در نظر داشته باشید که در زمان وقوع زلزله تغییر شکل نسبی سازه از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به مبحث چرا در ساختمان سازی از میلگرد استفاده می کنند؟ باید بدانید که کشور ایران از جمله کشورهای زلزله خیز می باشد که در بیشتر ساختمان ها؛ میلگرد با مقاومت بالا و شکل پذیری مناسب نیاز می باشد.

در صورتی از میلگرد های ضعیف استفاده شود؛ باعث می شود تا با کوچکترین نیروی جانبی وارد شده به سازه ترک های اولیه در بتن ایجاد شده و یا فرو ریزی داشته باشد که مال و جان ساکنین به خطر می‌افتد. اما توجه داشته باشید که میلگرد با مقاومت بالا و شکل پذیری مناسب نیروهای وارده را جذب و تبدیل به انرژی کشسانی می کند.

 

علت استفاده از میلگرد در بتن

 

میزان استفاده از میلگرد در بتن

در ادامه مبحث چرا در ساختمان سازی از میلگرد استفاده می کنند؟ باید بدانید که معمولا مقدار میلگردی که در هر ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد؛ با توجه به نوع اسکلت آن تعیین خواهد شد. در نظر داشته باشید که اگر در ساختمانی مقدار میلگرد بیشتری استفاده شود به این دلیل نیست که استحکام آن بیشتر باشد.

مقدار فولاد مصرفی بدون در نظر گرفتن وزن میلگرد سایز ۳۵ الی ۷۰ کیلو به ازای هر متر مربع متغیر می‌باشد. در اسکلت های فلزی معمولاً از ۴۰ تا ۱۰۵ کیلوگرم می باشد. سازه های فولادی معمولاً به مقدار ۷۰ تا ۱۱۵ کیلوگرم به ازای هر متر مربع از میلگرد استفاده خواهد شد.

میلگرد های با مقاومت بالا

با توجه به مبحث چرا در ساختمان سازی از میلگرد استفاده می کنند؟ باید بدانید که امروزه از میلگرد با مقاومت بالا و مناسب در ساخت و ساز استفاده می شود. در این نوع میلگرد ها توسط روش های شیمیایی، حرارتی و .. باعث می شود تا تغییراتی در ویژگی های مکانیکی آن ها ایجاد شود و به صورت عملکرد بهتری را به همراه دارد. از جمله بزرگترین مشکلات اجرای میلگرد در بتن آرمه این است که انبوهی از حجم میلگرد در سطح بتن قرار می‌گیرد که باعث می‌شود تا مقاطع بتنی بزرگ شوند. همچنین به طور نامنظم در کنار یکدیگر قرار گرفته و برای ویبره دچار مشکل خواهند شد.

 اما توجه داشته باشید که با استفاده از میلگرد های با مقاومت بالا به جای میلگرد های معمولی به راحتی می توانید مشکلات را برطرف کنید. تراکم آرماتور مصرفی و همچنین سطح مقطع بتنی کاهش پیدا کرده و باعث می شود تا بتن و میلگرد به طور مناسبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. همچنین هزینه های ساخت و ساز کاهش پیدا کرده و باعث می‌شود تا سرعت ساخت و ساز افزایش پیدا کند.

 

میلگرد های با مقاومت بالا

 

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی می باشد که می ‌توان به محصولاتی همچون انواع تیرآهن، میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … اشاره کرد. تمامی این محصولات در انواع و سایز های مختلفی توسط این مجموعه عرضه می شود. با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید از نوع مناسب آن بهره مند شوید.

شما عزیزان می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تمامی مقاطع مورد نیاز خود را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر داشته باشید نیز کافیست از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع میلگرد در سازه بتنی

نقش میلگرد های حرارتی در سقف تیرچه بلوک ها

https://ahanhyper.com//?p=26932

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *