امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چرا خوردگی آهن در محیط اسیدی بیشتر است؟

در این مقاله از سری مقالات آهن هایپر قصد داریم به بررسی سوال چرا خوردگی آهن در محیط اسیدی بیشتر است؟ بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید. توجه داشته باشید که خوردگی فلزات فرایندی می باشد که معمولاً در آن فلز طبق اعداد اکسایش اصلی خواهند رسید. به گونه ای که می توان گفت فلزات معمولاً دارای یک عدد واکنش اکسایش می باشد که در آن فلز مورد نظر توسط محیط اطراف خود دچار اکسید خواهد شد.

به طور معمول می توان گفت اکسیژن هوا در این فرایند نقش اکساینده دارد که شامل تشکیل یک سلول گالوانی می باشد که فلز به صورت آند عمل خواهد کرد و به طور معمول دچار خوردگی شده و عملکرد مورد نظر خود را از دست خواهد داد.

انواع خوردگی فلزات در محیط اسیدی

در ادامه مبحث چرا خوردگی آهن در محیط اسیدی بیشتر است؟ باید ذکر کنیم که خوردگی در این محیط ها انواع بسیاری دارد. در ادامه به برخی از آن را شرح می دهیم.

خوردگی یکنواخت: همانطور که از نام این نوع خوردگی پیداست به صورت یک حمله به سطح مواد می باشد که متداول ترین نوع خوردگی ها می باشد. بهتر است بدانید که میزان این خوردگی به راحتی قابل ارزیابی بوده و جز خشن‌ترین خوردگی ها می باشد؛ چرا که در مناطق نسبتاً وسیع در سطح ماده رخ خواهد داد.

 

 

انواع خوردگی فلزات در محیط اسیدی

 

خوردگی حفره ای: در ادامه مبحث چرا خوردگی آهن در محیط اسیدی بیشتر است؟ باید بدانید که حفره سوراخ کننده از جمله مخرب ترین انواع خوردگی ها می باشد که پیش‌بینی و شناسایی و توصیف آن بسیار دشوار می باشد. معمولاً در این خوردگی یک آندی موضعی یا یک نقطه باعث می‌شود تا خوردگی کوچک و سطح طبیعی شود و این محل به یک سوراخ یا حفره تبدیل شده که انواع مختلف اشکال را دارد.

بهتر است بدانید خوردگی حفره ای شکستگی موضعی یا آسیب به فیلم اکسید محافظ یا پوشش محافظ ایجاد خواهد شد و باعث می شود تا خرابی سازه را به همراه داشته باشد.

خوردگی شکافی: بهتر است که در یکی از انواع خوردگی های موضعی نوع شکافی آن می باشد که از یک محیط زیستی ناشی می شود که در این محیط غلظت یون ها بین دوراهی از یک محصول متفاوت می باشد. توجه داشته باشید خوردگی شکافی معمولا در مناطق محافظت شده همچون زیر واشر، سر پیچ و … که اکسیژن محدود است؛ رخ می‌دهد و باعث می‌شود تا این مناطق کوچک اجازه نمی دهند؛ عامل خورنده وارد شده و گسترش خوردگی به داخل داده نمی شود.

از دیگر انواع خوردگی ها می توان به خوردگی تنشی، خوردگی بین دانه ای، خوردگی گالوانیکی و … اشاره کرد.

خوردگی در محیط اسیدی

در ادامه مبحث چرا خوردگی آهن در محیط اسیدی بیشتر است؟ باید ذکر کنیم که خوردگی در محیط اسیدی از جمله مشکلات اساسی در صنعت می باشد. در دستگاه های صنعتی، دیگ های بخار، بویلرها و کولینگ تاور ها از جمله عوامل موثر در خوردگی می باشد که باعث می‌شود تا کاهش طول عمر آن ها و بویلر ها و همچنین فرسایش زودتر آن ها را به همراه داشته باشد.

بهتر است بدانید در محیط های اسیدی با کاهش ph محیط غلظت یون ها افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه با سرعت واکنش غلظت افزایش پیدا کرده و در مقابل سرعت واکنش اکسایش فلز به یون های فلزی در آن را نیز افزایش پیدا می‌کند که باعث می‌شود تا در محیط های اسیدی سرعت خوردگی افزایش پیدا کند. از جمله راهکارهای مناسب برای مهار خوردگی در محیط اسیدی استفاده از اند های خوردگی اسیدی می باشد. به دو روش باعث پایین آمدن سرعت خوردگی در این محیط می شود.

 

خوردگی در محیط اسیدی

 

  1. جذب صنعتی در سطح فلزات و تشکیل فیلم مقاوم در سطح آن ها می باشد که مسیر یون های خورنده را محدود خواهد کرد.
  2. توسط ترکیب شدن با یون های خورنده و همچنین تشکیل کمپلکس های پایدار در سطح فلز می تواند سرعت خوردگی اسیدی را کاهش خواهد داد.

 با توجه به مبحث چرا خوردگی آهن در محیط اسیدی بیشتر است؟ باید بدانید که محصول بازدارنده برای اینکه خوردگی کمتر شود؛ استفاده می شود. این محصول قادر است که خوردگی را در راکتور ها، بویلرها، کولینگ تاورها و .. را کنترل کرده و همچنین از هزینه های آن کاهش داد.

این محصول از مزایای بسیاری برخوردار است که می توان به مواردی همچون مهار موثر خوردگی در یک بازه زمانی طولانی، زیست تخریب پذیری بالا و غیر سمی بودن آن، مقدار مصرفی کمی محصول در مقایسه با سایر بازدارنده های اسیدی و همچنین بازدارندگی و عملکردی بسیار خوب برای فولاد در محیط‌های به شدت اسیدی و … اشاره کرد.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله همچون میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها، ورق سیاه، ورق گالوانیزه رول ها و شیت ها و … می باشد. این مجموعه تمامی این مقاطع فولادی را در انواع و سایزهای مختلف ارائه می دهد که بتوانید با توجه به کاربرد مدنظر خود نوع مناسب آن را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید.

شما بازدید کنندگان عزیز می توانید این محصولات را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه کرده و از آن در کاربردهای مدنظر خود بهره‌مند شوید. در هر مرحله خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید و اطلاعات لازم را به صورت کامل رایگان دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

چرا آهن در آب زنگ می زند؟

چرا آهن در رطوبت زنگ می زند؟

https://ahanhyper.com//?p=26931

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *