امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

چرا از فولاد در بتن استفاده می کنیم؟

بتن به خاطر برخورداری از ویژگی مقاومت بسیار بالا امروزه نسبت به ملات های ساخته شده از مصالح ساختمانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً در تمامی صفحه، ستون ها و پایه های هر ساختمان کوچک تا بزرگ استفاده می شود. در نظر داشته باشید که لازم است در بتن از فولاد استفاده شود. سوالی که بسیاری از افراد با آن روبرو خواهند شد این است که چرا از فولاد در بتن استفاده می کنیم؟ در این مطلب از وبسایت آهن هایپر قصد داریم به بررسی این مطلب بپردازیم. با ما همراه باشید.

فولاد

با توجه به مبحث چرا از فولاد در بتن استفاده می کنیم؟ باید بدانید که فولاد آلیاژی از آهن می باشد که معمولاً در اثر سوزاندن کربن آهن خام سفید و جوش کردن با کمی کربن، اضافه کردن برخی عناصر دیگر به دست می‌آید. توجه داشته باشید که توسط روش هایی همچون ریختن، آهنگری، نوردیدن، کشیدن و پرس کردن، و … فولاد شکل‌دهی خواهد شد. از جمله مشخصات فولادهای ساختمانی می توان به حداقل مقدار نهایی فولاد در آزمایش کشش استاندارد اشاره کرد که معمولاً با واحد پاسکال و با نماد ST نشان می دهند. در نظر داشته باشید که فولاد معمولا به شکل های مختلفی از جمله ورق، تسمه، تیرآهن نیمرخ، ناودانی نیم رخ و … در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

فولاد

 

تاریخچه مصرف فولاد در بتن

در ادامه مبحث چرا از فولاد در بتن استفاده می کنیم؟ باید بدانید که مسلح کردن بتن با فولاد به صورت ناگهانی یک روزه انجام نشد؛ بلکه حاصل تلاش آزمایش و تجربه بسیاری از معماران و مهندسان در قرن گذشته می باشد. در سال ۱۸۴۸ میلادی یک قایق پارویی توسط شبکه های مثلث مربع مستطیل شکل آهنی ساخته شده و به این صورت اولین سازه بتن مسلح ایجاد شد.

 سپس در قرن بیستم توسط پیشرفت تکنولوژی و تحقیقات تحول بسیاری در رفتارهای بتن مسلح ایجاد شد. فولاد به خاطر دوام بالا، شکل پذیری خوب، صرفه اقتصادی و مقاومت در برابر آتش سوزی و همچنین استحکام بتن مسلح از جمله پر مصرف ترین و پر کاربرد ترین پروژه های ساختمانی به شمار می رود. در پاسخ به سوال چرا از فولاد در بتن استفاده می کنیم؟ باید بدانید که دلایل آن بسیار زیاد می باشد که در ادامه به شرح برخی از آن می پردازیم.

 

علت استفاده از میلگرد در بتن

 

علت استفاده از میلگرد در بتن

در ادامه مبحث چرا از فولاد در بتن استفاده می کنیم؟ باید ذکر کنیم که بتن در برابر فشار از مقاومت خوبی برخوردار می باشد؛ اما زمانی که بحث قدرت کششی در ساختمان پیش آید مقاومت خوبی ندارد. به همین خاطر لازم است که در آن از فولاد استفاده شود تا مقاومت کششی آن جبران شود. دلایل استفاده از فولاد در بتن به شرح زیر می باشد:

  1. با توجه به اینکه بتن از مقاومت کششی پایینی برخوردار است؛ نیاز به متریالی دارد که زمینه استحکام کششی را فراهم کند.
  2. میلگرد فولادی بهترین ابزار برای بتن ها می باشد. علت استفاده از فولاد در بتن در جهت خواص کششی آن می باشد.
  3. میلگردها با توجه به قابلیت انعطاف پذیری و مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر نیروی کششی متریال بسیار مناسبی می باشند.
  4. فولاد استفاده شده در بتن انعطاف پذیری خوب، به راحتی می توانند فرم داده شود. در بیشتر مواقع معمولاً از میلگرد استنلس استیل در بتن استفاده می شود؛ چرا که این نوع میلگرد ها در برابر خوردگی مقاوم تر بوده و دچار زنگ زدگی نمی شود.

در ادامه مبحث چرا از فولاد در بتن استفاده می کنیم؟ باید ذکر کنیم که در پنج سال اخیر کمتر نقاطی مشاهده می شود که زلزله و سیل را تجربه نکرده باشد. به همین خاطر از مصالحی در در ساخت ساختمان استفاده می شود که در مواجه با حوادث طبیعی از جمله زلزله و سیل دچار خسارت نشده و مقاومت خود را از دست ندهد. در این مواقع معمولا از میلگرد استیل سری ۲۰۰ و ۳۰۰ و ۴۰۰ و همچنین میلگرد های کربن استیل در بتن استفاده می شود. با توجه به مقاومت بالای این میلگردها ساز های ایمنی را به همراه دارد. در زمان وقوع حوادث طبیعی تمامی نیروهای وارده را به زمین انتقال داده و باعث می شود تا به قالب های بتنی و اسکلت ساختمان خسارتی وارد نشود.

 

چرا از فولاد در بتن استفاده می کنیم؟

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

در این مقاله به بررسی سوال چرا از فولاد در بتن استفاده می کنیم؟ پرداختیم. فولاد هایی که جهت استفاده در بتن مورد استفاده قرار می گیرند باید از تقویت بالایی برخوردار باشند. در نظر داشته باشید که شما باید سعی کنید این فولادها را از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید. پیشنهاد ما به شما عزیزان فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد. تمامی مقاطع فولادی مورد نیاز از جمله تیرآهن، ناودانی، نبشی، میلگرد، پروفیل ساختمانی، ورق، تسمه، سپری و … را با اطمینان خاطر می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره نیز کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید. امیدواریم خریدی مطمئن و با کیفیت را تجربه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع افزودنی های بتن چیست

روش های جلوگیری از خوردگی فولاد در بتن

https://ahanhyper.com//?p=32370

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *