امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

پانچ و سوراخ کاری مقاطع فلزی

ورق های فلزی تا رسیدن به جایگاه قابل استفاده بودن در صنایع مختلف به خصوص ساخت و ساز، بایستی تحت عملیات های مختلفی از جمله پانچ و سوراخ کاری قرار گیرند. به طور کلی، پانچ به معنای ایجاد حفره با ابعادی مشخص توسط دستگاه های مخصوص بر روی فلز، چوب، کاغذ و… می باشد.

در ادامه قصد داریم تا شما را با پانچ و سوراخ کاری مقاطع فلزی، کاربردهای آن، نحوه انجام، انواع دستگاه های مخصوص این کار و… آشنا سازیم. در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتری در زمینه فلزات در ساخت و ساز علاقه مندید، می توانید به دیگر مقالات تهیه شده توسط آهن هایپر نیز سری بزنید.

 

پانچ و سوراخ کاری مقاطع فلزی

پانچ مقاطع فلزی چیست؟

در کارخانه جات تولید قطعات فلزی، به منظور ایجاد حفره هایی که به طور معمول محل فرو رفتن پیچ و نصب این قطعات در بخش های مختلف می باشند، آهن آلات بایستی پانچ شوند.

ورق های فلزی پانچ شده، به ورق هایی گفته می شود که با استفاده از پیشرفته ترین و دقیق ترین دستگاه های پانچ، سوراخ هایی در ابعاد خاص بر روی آن ها ایجاد شده است. ورق پانچ شده به طور معمول از جنس برنج، مس، آلومینیم و فولاد هستند.

تعریف سوراخکاری

ممکن است تصور کنید که بین عملیات پانچ و سوراخ کاری تفاوت های چشمگیری وجود دارند. بهتر است بدانید که این دو عملیات تقریباً یکی می باشند، به صورتی که پانچ یکی از انواع روش های سوراخ کاری فلزات به حساب می آید.

هنگامی که در داخل مقاطع فلزی با استفاده از عملیات گرد تراشی، سوراخ هایی با طول و قطر خاص ایجاد می گردند، به این عملیات سوراخ کاری گفته می شود. در حال حاضر دو روش برای سوراخ کاری وجود دارد که پانچ نیز یکی از آن هاست:

دریل

سوراخ های گرد و کوچک منظم را به وسیله دریل یا مته بر روی مقاطع فلزی ایجاد می نمایند. دریل ها قادر به سوراخ کاری تا عمق 60 میلی متر هستند.

پانچ

اما اگر علاوه بر افزایش سرعت و دقت، بخواهیم سوراخ هایی در انواع طرح های دایره ای، مستطیلی و… را بر روی مقاطع فلزی ایجاد نماییم، از دستگاه های پانچ که در ادامه انواع آن را شرح داده ایم، استفاده خواهد شد.

طرح های قابل ایجاد با پانچ فلز

طرح های پانچی که به طور معمول بیشترین کاربرد را دارند، شامل موارد زیر می شوند:

  • پانچ لوزی
  • پانچ مربع
  • پانچ گرد
  • پانچ مشبک

 

پانچ و سوراخ کاری مقاطع فلزی

پانچ مقاطع فلزی در چه مواردی کاربرد دارد؟

همانطور که اشاره نمودیم، پانچ و سوراخ کاری مقاطع فلزی، پیش از به کار گیری آن ها در ساخت و ساز الزامی است. به طور کلی، ورق های پانچ شده به عنوان ساخت حفاظ برای نیروگاه برق، دکل های مخابراتی، درب های ساختمانی و… بیشترین کاربرد را دارند.

همچنین می توان از مقاطع فلزی پانچ و سوراخ کاری شده در ساخت راه پله ها، انواع صندلی، دیوارهای امنیتی، دیواره های دستگیره و ساخت حصار به خوبی بهره برد.

با انواع دستگاه های پانچ فلزی آشنا شوید

همانطور که اشاره نیز نمودیم، قابلیت های پانچ در مقاطع فلزی بسیار متنوع تر از دریل کاری می باشد. بدین صورت که می توان از انواع آنان در ایجاد اشکالی همچون دایره و مستطیل، ایجاد حفره های چند طرحی، تا کردن نوارهای کوچک، پانچ نمودن لبه های برش داده شده، ایجاد دنده مارپیچی و… استفاده نمود.

به طور معمول، عملیات پانچ با کمک این نوع از دستگاه ها صورت می گیرد:

  • دستگاه پانچ دستی

اولین و سنتی ترین روش ایجاد پانچ، با استفاده از دستگاه بدون نیاز به برق و قابل حمل صورت می گرفت. البته هنوز هم به علت مزایایی همچون سهولت استفاده از آن، پانچ دستی رایج می باشد. کار با آن نیز به تخصص بالا نیاز ندارد.

  • دستگاه پانچ CNC

نحوه کار این دستگاه ها که امروزه نسبت به پانچ دستی مطرح تر شده اند، به صورت تمام اتوماتیک می باشد. سرعت بالا، قدرت فرای نیروی انسانی و دقت و تمیزی بالایی که هنگام کار با این دستگاه تجربه می گردد، آن را به یکی از بهترین روش های پانچ و سوراخ کاری مقاطع فلزی تبدیل می نماید.

 

پانچ و سوراخ کاری مقاطع فلزی

نحوه انجام پانچ مقاطع فلزی

امروزه سوراخ کاری مقاطع فلزی با دو روش چرخشی و تخت امکان پذیر می باشد. در روش چرخشی، ورق فلزی را بین دو چرخ دنده قرار داده و سپس متناسب با سفارش، آن را سوراخ می نمایند.

اما در روش تخت همانطور که از نامش پیداست، ورق ها را به صورت تخت قرار داده و سپس با نیروی محکم پانچ، به طور ناگهانی حفره های مورد نظر را ایجاد می نمایند.

برترین مرکز فروش آهن آلات

فعالان در زمینه ساخت و سازهای با قطعات فولادی، به خوبی می دانند که یکی از مهم ترین نکات به هنگام تهیه این قطعات، انتخاب درست مرکز توزیع آن هاست. فروشگاهی که ضمن دارا بودن سابقه فعالیت طولانی، رضایت مشتریان خود را به سبب عرضه باکیفیت ترین مصالح فولادی به همراه داشته باشد، بدون شک بهترین گزینه برای تأمین آهن آلات پروژه شماست.

فروشگاه آهن هایپر، در حال حاضر از معدود مراکز معتبری است که عرضه مستقیم مرغوب ترین آهن آلات صنعتی و ساختمانی را در سراسر کشور بر عهده دارد. علاوه بر تضمین کیفیت و قیمت استاندارد، یکی دیگر از مزایای خرید از این مرکز، ارسال کامل سفارشات به محل پروژه بدون نیاز به حضور مشتری می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

از فولاد چه استفاده هایی میشود؟

انواع مقاطع فولادی

https://ahanhyper.com//?p=18784

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *