امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

وضعیت بازار آهن قراضه در ایران و جهان

آهن به عنوان دهمین فلز فراوان در کره زمین، 95 درصد فلزات تولیدی در جهان را شامل می شود. آهن آلات در محیط اطراف ما به وفور به چشم می خورند، هزینه تهیه آن ها نسبت به دیگر فلزات کمتر است و در عین حال از کیفیت و مقاومت ساختاری فوق العاده ای برخوردار هستند.

امروزه صنایع ساخت خودرو، کشتی، سلاح، تجهیزات نظامی، لوازم خانگی، ماشین آلات و…، بدون وجود فلز آهن رونق کنونی خود را پیدا نمی کردند.

یکی از خصوصیاتی که فلز آهن را به پرکاربردترین و به صرفه ترین فلز در تمامی صنایع تبدیل نموده است، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از آن می باشد. همین عامل سبب شده تا بسیاری از شرکت ها، سازمان ها و حتی افراد به جمع آوری آهن قراضه ها مشغول شوند. امروزه بازار آهن قراضه در دنیا به منظور فروش و بازیافت آن ها، بسیار معمول و پردرآمد است.

از مزایای جمع آوری آهن قراضه های سطح شهر و به کار بستن مجدد آن ها پس از فرآیند بازیافت، صرفه جویی عظیم در مصرف منابع انرژی و مصرف خام تا 75 درصد می باشد. در واقع وجود آهن پاره ها، فرصتی است جهت حفظ منابع آهن خام و انرژی زمین به منظور برخورداری نسل های آینده از آن.

در ادامه این مقاله، قصد داریم تا آهن قراضه، منابع آن، انواع آن و در نهایت وضعیت بازار آن در ایران و جهان را به طور کلی بررسی نماییم. در صورت تمایل به مطالعه مقالات بیشتر در زمینه آهن و آهن آلات ساختمانی، می توانید به دیگر مطالب وب سایت آهن هایپر نیز سری بزنید.

آهن قراضه و کاربردهای آن

به عبارتی ساده، ضایعات آهنی را ضایعات از جنس فولاد یا چدن با میزان کربن پایین می گویند که بر اثر تولیدات معیوب به وجود آمده اند و دیگر قابل استفاده نمی باشند. در صورتی که آهن قراضه را بازیافت و مجدد وارد چرخه تولید نمود، یکی از اصلی ترین منابع تأمین فلزات صنایع مختلف به حساب خواهد آمد.

 

آهن قراضه و کاربردهای آن

 

به طور کلی آهن قراضه را می توان در صورت بازیافت در صنایعی همچون بسته بندی مواد غذایی به صورت قوطی، خودرو و کشتی سازی، میخ و پیچ سازی، پروژه های راه و جاده سازی، سم زدایی فاصلاب صنعتی و… به خوبی به کار برد.

انواع آهن قراضه را بشناسید

طبقه بندی آهن قراضه ها بر حسب خلوص آهن آن ها صورت گرفته است و می توان به صورت ذیل تشریح نمود:

طبقه اول

  • قراضه آزاد: این آهن قراضه ها پس از جمع آوری و طی نمودن فرآیند آمادگی، بدون هیچ گونه بسته بندی ارائه می شوند.
  • قراضه نو: این قراضه ها در مراحل تولید فولاد خام تولید شده و اغلب بدون رنگ زدگی می باشند.
  • قراضه کهنه: همانطور که از نامشان پیداست، آن ها در طی مصرف محصولات فولادی ایجاد می شوند.
  • قراضه مخلوط: اگر آهن قراضه ها در انواع مختلفی با یکدیگر قاطی شده باشند، آن ها را مخلوط می نامیم.
  • قراضه بسته بندی شده
  • قراضه سبک با وزن مخصوص 0.5 تا 0.8 تن بر متر مکعب
  • قراضه متوسط با وزن مخصوص 0.8 تا 1 تن بر متر مکعب
  • قراضه سنگین با وزن مخصوص بالای 1 تن بر متر مکعب

طبقه دوم

براساس درجه تمیزی یا کیفیت شیمیایی، آهن قراضه های این دسته به درجه 1 با حداقل میزان 97 درصد آهن، درجه 2 با حداقل 94 درصد آهن و درجه 3 با دارا بودن حداقل 92 درصد آهن در خود تقسیم می شوند. امروزه درجه بندی های ویژه، سوپر ویژه، درجه 4 و ضایعات ممنوعه نیز در مصوبه جدید قرار گرفته اند.

طبقه سوم

  • ویژه شامل سر تیر آهن، تکه نبشی و کناره ورق های ضخیم
  • سوپر ویژه شامل آهن آلات ساختمانی، شاسی خودروهای سنگین و ورق های اکسید شده
  • درجه یک همچون ریل قطار
  • درجه دو همچون دوچرخه
  • درجه سه همچون ورق های گالوانیزه
  • درجه چهار شامل پلیسه زنگ زده
  • ضایعات آهن آلیاژی
  • ضایعات آهن روغنی
  • ضایعات آهن گالوانیزه

طبقه چهارم

طبقه بندی رایج در کارخانجات مصرفی داخلی، شامل ویژه، سنگین 1، سنگین 2، متوسط 1، متوسط 2، سبک 1، سبک 2، سبک 3، پرسی روغنی درجه 1 و 2 و… می شود.

طبقه پنجم

قیچی سنگین و متوسط و سبک بار، روغنی و پرسی، در طبقه بندی نهایی آهن قراضه جای می گیرند.

وضعیت بازار آهن قراضه در ایران و جهان

وضعیت بازار آهن قراضه در ایران

طبق آماری بین المللی، میزان تجارت آهن قراضه در جهان در سال 2018، به رقمی بیش از 150 میلیون تن دست یافته است. کشورهای آمریکا، برزیل، انگلستان آلمان، از پرچمداران صادرات آهن قراضه در حال حاضر به حساب می آیند. کشورهای ترکیه، کره جنوبی، هند و ایتالیا نیز بزرگ ترین وارد کننده های آهن قراضه در این آمار به ثبت رسیدند.

 

وضعیت بازار آهن قراضه در ایران

 

وضعیت آهن قراضه در جهان

جالب است بدانید در کشور ما، حدوداً بالای 30 هزار نفر در زمینه خرید و فروش آهن قراضه ها فعالیت می کنند. البته تجارت آهن قراضه در کشور ما هنوز به جایگاه حقیقی خود دست نیافته و در حال حاضر خیلی از افراد فعال در این زمینه را کم سوادان و افراد بدون دانش و تجربه کافی تشکیل می دهند.

علاوه بر تمامی این موارد، بازیافت سنتی فلزات قراضه در کشور ما، باعث شده تا هنوز آن طور که باید، آهن قراضه ها توانایی تأمین نیازهای صنایع داخلی را نداشته باشند.

آهن هابپر، مرجع برتر آهن آلات ساختمانی

آهن ها به اشکال مختلفی همچون آلیاژها و فولادها در قطعات مختلف در بازار موجود می باشند، اما چه معیاری برای برتریت این قطعات تحت برندهای مختلف وجود دارد؟! آیا همه آن ها از کیفیت و کارایی که از آن صحبت نمودیم برخوردار هستند؟

پاسخ خیر است! فراموش نکنید افراد سودجو در بازار همیشه در کمین هستند. پس برای آن که متحمل هزینه های گزاف نشوید و یا جنس فیک و بی کیفیت دریافت ننمایید، بهتر است به فروشگاه های معتبر با سابقه کافی در زمینه فروش قطعات آهنی و فولادی مراجعه نمایید.

 

وضعیت بازار آهن قراضه

 

یکی از قابل اعتماد ترین مراکز کشور، فروشگاه آهن هایپر با بیش از دو دهه سابقه درخشان در تأمین قطعات فلزی پروژه های ساخت و ساز سراسر کشور است. همین حالا می توانید از طریق سایت ما، محصولاتمان را به طور کامل بررسی نموده و اقدام به ثبت سفارش نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

آهن قراضه چیست ؟ انواع آهن قراضه

https://ahanhyper.com//?p=18333

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *