امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ورق قلع اندود (تین پلیت) چیست؟

توجه داشته باشید ورق های فولادی انواع مختلفی دارند. با توجه به نوع کاربرد در مصارف متعددی از آن ها استفاده خواهد شد. در ادامه این مطلب قصد داریم به سوال ورق قلع اندود (تین پلیت) چیست؟ بپردازیم. جهت آشنایی با ورق قلع اندود پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا پایان مطالعه فرمایید.

یکی از انواع ورق هایی که در بازار موجود می باشد ورق قلع اندود می باشد که این محصول معمولاً از نظر ماهیت تولیدی بسیار مشابه ورق گالوانیزه می‌باشد. چرا که فلز مورد استفاده در این دو ورق از جنس فولاد می باشد.

تنها تفاوتی که ورق گالوانیزه و قلع اندود دارد، پوشش آن ها خواهد بود که این ورق با قلع پوشش داده خواهد شد.

یکی از خصوصیات ورق قلع اندود ضد زنگ بودن ان است. در نتیجه می‌توان گفت در مناطق با رطوبت و مستعد بارش می‌توان از ورق های قلع اندود استفاده کرد.

بهتر است بدانید این دست از برنامه‌ها از صنعت گرفته تا ساختمان کارایی بسیاری دارد. به عنوان مثال می توان گفت در ساخت قوطی، ساخت وسایل خانگی مثل گلدان و سینی، خودروسازی، تجهیزات الکتریکی، ساخت و سازف سقف نرده، پوشش و … می توان از این ورق استفاده کرد.

تولید ورق قلع

ورق قلع اندود معمولا توسط دو روش کاملا متفاوت تولید و عرضه می شوند که عبارتند از:

  1. روش غوطه وری
  2. روش الکترولیت

در تولید ورق قلع اندود به روش الکترولیت ابتدا ورق فولادی به عنوان فلز پایه انتخاب شده و به خطوط تولیدی وارد می‌شود. حوضچه ‌های مخصوص شستشو در مسیرحرکت وجود دارد که یکی از این حوضچه ها حاوی آب و یا اسیدی می باشد که به ترتیب ورق ابتدا وارد آب شده سپس اسیدشویی شده و مجدداً وارد حوضچه آب خواهد شد. پاک سازی و چربی زدایی به صورت کامل انجام خواهد شد.

 

تولید ورق قلع

 

 گام بعدی متعلق به پوشش دهی سطح ورق می باشد برای این خاطر که هر دو سطح به روش الکترولیتی خواهد شد. در مرحله بعد سپس حرکت هایی که باعث گرم شدن پوشش شود در طی عملیاتی محصول به صورت یک بار ثبت خواهد شد.

مرحله آخر مربوط به بررسی و آنالیز کیفیت محصول تولیدی برش، بسته‌بندی و در نهایت آماده سازی برای ارسال به بازار محصولات فولادی می باشد که توسط کارشناسان انجام خواهد شد.

ویژگی ورق قلع اندود

در ادامه پاسخ به سوال ورق قلع اندود (تین پلیت) چیست؟ باید ذکر کنیم که این ورق ها از جمله پرکاربرد ترین و پرمصرف ترین ورق هایی می باشد که در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز استفاده می شود. با توجه به فلز پایه که فولاد می باشد و همچنین پوشش دهی سطح آن می توان گفت این ورق از مزایای بسیاری برخوردار است.

برخی از مزایای ورق قلع اندود عبارتند از:

  • برخورداری از قابلیت ضد زنگ
  • دارای مقاومت بالا
  • دارای انعطاف پذیری مناسب
  • برخورداری از ضخامت یکنواخت
  • کاربرد وسیع
  • عدمفرسایش زود هنگام
  • و …

کاربرد ورق قلع اندود

توجه داشته باشید همانطور که ذکر شد از این ورق در صنایع مختلفی با توجه به ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارد می توان بهره مند شد. اما به طور کلی می توان گفت در موارد زیر می توان از ورق قلع اندود (تین پلیت) استفاده کرد. برخی از کاربردهای این ورق عبارتند از:

  • استفاده در صنایع
  • استفاده در صنعت ساخت و ساز
  • استفاده به عنوان پوشش
  • استفاده در صنایع خودروسازی
  • بسته بندی رنگ
  • بسته بندی مواد غذایی
  • نرده
  • و …

ویژگی ورق قلع اندود

ابعاد ورق قلع اندود

ورق قلع اندود معمولا از یک سطح فولادی و همچنین یک لایه میکرونی قلع ساخته می شود. بهتر است بدانید این مصالح در ضخامت ورق قالب بسیار مهم و با ارزش است. توجه داشته باشید ضخامت ورق قلع اندود معمولاً در حدود ۰.۱۳ تا 0.50 میلی متر می باشد. نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که معمولاً ابعاد و سایزهای این ورق به دو شکل فابریک و سفارشی تولید و عرضه می‌شود.

 وزن ورق قالب نسبت به ضخامت و ابعاد آن متغیر می باشد. ابعاد ورق قلع اندود در یک بازه خاصی محدود شده و با متریال کم تر و سبک تر تولید می شود. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت نسبت به سایر محصولات فولادی ضد زنگ از وزن کمتری برخوردار می باشد.

انواع ورق قلع اندود

در ادامه مبحث ورق قلع اندود (تین پلیت) چیست؟ باید ذکر کنیم که این ورق با توجه به آلیاژ مورد استفاده در ساخت آن بر اساس معیارهای دیگر به انواع گوناگونی تقسیم بندی خواهد شد. یکی از تقسیم بندی های اغلب مربوط با میزان نرمی و سختی این ورق می باشد. برخی از انواع ورق قلع اندود از لحاظ سختی عبارتند از:

  • تمپر دو با درجه سختی نرم
  • تمپر ۳ با درجه سختی معمولی
  • تمپر 4 با درجه سختی سخت

 

انواع ورق قلع اندود

 

استانداردهای ورق قلع اندود

توجه داشته باشید معمولاً هر ورق فولادی طبق یک استاندارد معروف فولادی تولید و ساخته می شود. در ادامه این قسمت برخی از استانداردهای ورق قلع اندود را ذکر می کنیم.

  1. یکی از استاندارد های مورد استفاده در ساخت ورق قلع اندود استانداردالکتروليتيک ASTM A 630-98 می باشد که شیوه های آزمایش استاندارد برای مشخص کردن وزن پوشش قلع در انواع ورق قلع اندود طبق این استاندارد انجام خواهد شد.
  2. بهتر است بدانید و قلع اندود الکترولیتیک که توسط فرآیند نورد تولید می شود معمولاً با استاندارد 626/A 626M-98 ASTM به دست مشتریان میرسد.
  3. استاندارد دیگر مورد استفاده در ورق قلع اندود استاندارد   ASTM A 623-02 می باشد که ورق قلع اندود برپایه ورق سیاه برای ملزومات عمومی طبقه این استاندارد تولید و روانه بازار می شود.
  4. ورق های قلع اندود که بر پایه ورق سیاه با یک پوشش الکترولیتیک کروم و با ویژگی یک یا دو بار نورد تولید می شوند معمولاً طبق استاندارد ASTM A 657M-98aمی باشد.
  5. استاندارد برای تولید انواع ملزومات عمومی بر مبنای استاندارد متریک  ASTM 623M-02ساخته و تولید می شود.
  6. توجه داشته باشید تسمه سرد فولاد ایزوله شده طبق مشخصات فنی و استانداردDIN EN114010.96 تولید و روانه بازار خواهد شد.

توجه داشته باشید شما بازدید کنندگان گرامی می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی https://ahanhyper.com/ انواع ورق های فولادی از جمله ورق قلع اندود را با کیفیت بالا تهیه کرده و از آن در کاربردهای مد نظر خود بهره مند شوید. همچنین توجه داشته باشید در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید می توانید به راحتی از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت https://ahanhyper.com/ با کارشناسان تماس گرفته و به صورت کاملا رایگان مشاوره دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

کاربرد ورق تین پلیت

https://ahanhyper.com//?p=19303

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *