امروز : دوشنبه 25 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

ورق فولادی نسوز چیست و چه مشخصات و کاربردهایی دارد؟

همانطور که می دانید امروزه در پروژه‌های بزرگ و کوچک مثل پروژه های ساختمانی، صنعتی، تجاری و … از انواع فلزات در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر لازم است افراد که پیمانکار یک پروژه می باشد با خصوصیات انواع فلزات آشنا شوند تا بتوانند بهترین فلز ها با خصوصیات مناسب انتخاب نماید.

توجه داشته باشید در صورتی فلزات به طور صحیح انتخاب نشوند پس از پایان پروژه عواقب سختی گریبانگیر افراد خواهد شد. به عنوان مثال می توان گفت لازم است فلزاتی که انتخاب می‌شود نسبت به تغییرات دمای موجود در پروژه مقاوم باشد در غیر اینصورت تغییر شکل خواهد داد.

 ورق نسوز

به طور کلی می‌توان گفت اصطلاح ورق نسوز برای توصیف مجموعه محصولات فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که معمولاً از نقطه ذوب فوق العاده بالایی برخوردار باشد.

همچنین این مواد معمولا در برابر سایش و خوردگی و تغییر شکل از مقاومت بالایی برخوردار می باشد که این خصوصیت باعث خواهد شد تا ورق آهن نسوز به مصالح پرکاربرد در پروژه‌های بزرگ و کوچک تبدیل شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

 ورق نسوز معمولاً از طیف گسترده ای از محصولات با ویژگی ها و  کاربردهای متفاوت تشکیل شده است. به عنوان مثال می‌توان گفت زمانی که شما خودرو سوار می شوید تعداد زیادی از فلز نسوز به صورت برش خورده و رنگ شده در خودرو استفاده شده است.

 

ورق نسوز

 

نحوه تولید ورق نسوز

بهتر است بدانید نحوه تولید ورق نسوز تا حدودی پیچیده می باشد. در برخی مواقع مهندسانی که توسط یک یا چند نوع فلز نسوز کار می‌کند اما توجه نخواهد شد که فرایند استخراج پردازش و تشکیل این فلز ها به چه صورت می باشد. با این حال همه این فلزات دارای یک ویژگی مشترک می باشند.

نقطه ذوب فوق‌العاده یکی از ویژگی‌های کلیه فلزات و محصولات فولادی نسوز است. توجه داشته باشید در جدول مندلیف ۱۲ نوع فلز نسوز مشخص شده است اما تنها ۵ آلیاژ به صورت گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت که این پنج مورد عبارتند از:

  • تنگستن
  • مولیبدن
  • نیوبیوم
  • تانتالوم
  • رنیوم

تمامی این فلزات به جز فلز رنیوم از ساختار مکعب بدون محور برخوردار هستند. همچنین از شباهت زیادی برخوردار بوده اما از نظر کیفیت مثل ویژگی چگالی مقاومت در برابر سایش و خوردگی هر یک از این فلزات نسوز دارای ویژگی های خاص خود می باشند. بسیاری از این ویژگی های منحصر به فرد می باشند و در فلزات دیگر پیدا نمی شوند.

ویژگی های فولاد نسوز

در ادامه مبحث ورق فولادی نسوز چیست و چه مشخصات و کاربردهایی دارد؟ باید ذکر کنیم که نقطه ذوب بالای این فلزات و مقاومت بالا در برابر خوردگی و فرسایش آن ها را به فلزات بسیار عالی برای برش تبدیل کرده‌اند.

 بهتر است بدانید فلزات نسوز همچنین در برابر شوک گرمایی از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. یعنی گرم شدن و سرمایش مکرر به راحتی باعث انبساط فشار و ترک خوردگی آن ها نخواهد شد. همچنین این نوع فلز از چگالی بالا یعنی سنگین برخوردار است. همچنین دارای خاصیت هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار مناسبی می باشد.

اما به طور خاص این ویژگی‌ها در هر یک از انواع فلزات متفاوت می‌باشد. ورق های فلزی در اندازه ها و فرم های خاصی تولید شده سپس مخلوط می شوند تا مخلوط تهیه شده قبل از فشرده برای پخته شدن خواص مورد نیاز را ایجاد کند.

کاربرد فولاد نسوز

در ادامه مبحث ورق فولادی نسوز چیست و چه مشخصات و کاربردهایی دارد باید ذکر کنیم که این ورق ها کاربردهای بسیاری دارند که هر یک از انواع ورق های نسوز در کاربردهای خاصی استفاده می‌شود. به عنوان مثال می‌توان کاربردهای زیر را برای انواع ورق فولاد نسوز ذکر کرد.

 

کاربرد فولاد نسوز

 

فلز تنگستن

از این فلز در رشته‌های لامپ رشته ای فلورسنت و خودرو، همچنین در دستگاه‌های سخت کننده لوله الکترونیکی، به عنوان روان کننده ها، کاتالیزورها در فرآیندهای شیمیایی و پتروشیمی، تقویت در کامپوزیت های ماتریس فلز و … استفاده می‌شود.

فلز مولیبدن

فلز مولیبدن یکی از انواع فلز های نسوز می باشد که در کاربردهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از کاربردهای این فلز استفاده در ریخته گری و همچنین استفاده در موتور موشکی و هواپیماها، تولید میله، کنترل راکتور هسته ای، تولید مخروطی و سپر حرارتی، اجزای موشکی، تجهیزات فرایند شیمیایی، مواد افزودنی آلیاژی در آلیاژهای آهنی و رسانه‌ها ها و … از جمله کاربردهای مهم این فلز می باشد.

فلز تانتالوم

فلز تانتالوم که یکی از فلز های نسوز می باشد در مبدل های حرارتی، چاه های زمان سنج، تجهیزات، فرایند شیمیایی از جای کوه‌های با درجه حرارت بالا، ابزار برش، اجزای موتور هوافضا، قابلمه های مخصوص کار با فلز مذاب و آلیاژهای آن و … استفاده می شود.

کاربردهای فولاد نسوز

در ادامه مبحث ورق فولادی نسوز چیست و چه مشخصات و کاربردهایی دارد باید ذکر کنیم که از این فولاد در پره های توربین گازی و بخار، ساخت دیگ های بخار، گرم کننده ها پیچ و مهره های مقاوم در برابر خزش، مخازن تحت فشار مهندسی راکتور، ساخت محفظه های عملیات حرارتی، لوله های هدایت کننده بخار، شاسی قرارگیری مشعل برای کوره های نورد قطعات موتور موشک و هواپیما، فرآیندهای شیمیایی و الکترود های جوشکاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربردهای فولاد نسوز

 

در این مطلب به معرفی ورق فولاد نسوز پرداختیم تا به افراد علاقمند کمکی کرده باشیم. در کنار ویژگی‌های مثبت این ورق که شامل مقاومت بالا در شرایط کاری دما بالا، مقاومت نسبت به حرارت، پوسته شدن، مقاومت به گازها و بخارات آب و … بهره مند شوید. بهتر است بدانید این محصول صنعتی را به شکل های مختلف ورق، لوله، میله و … در بازار می توانید پیدا کنید.

مجموعه آهن هایپر از جمله ارائه دهندگان ورق های فولادی نسوز می باشد. شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ نسبت به تهیه و سفارش این ورق ها اقدام نمایید. در هر مرحله از خرید که نیاز به اطلاعات بیشتر درباره این ورق ها داشته باشید می توانید با کارشناسان در تماس بوده و به صورت کاملاً رایگان مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع ورق های فولادی

فولاد نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

https://ahanhyper.com//?p=19302

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *