امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ورق ضد سایش، معروف ترین برند ها و راهنمای خرید آن

همانطور که می دانید امروزه بسیاری از قطعات می باشد که در صنایع تحت بار یا سرویس و مداوم قرار خواهند گرفت. بعد از گذشت زمان تحت سایش گرفته و قابلیت خود را از دست خواهند داد.

به همین خاطر برای افزایش عمر این دستگاه ها لازم است که عملیات کاری مناسب و همچنین جنس آن ها را نیز باید از ورق های معروف تهیه نماید. در این مطلب به ورق ضد سایش، معروف ترین برند ها و راهنمای خرید آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

ورق ضد سایش

بهتر است بدانید لغزش یک ماده یا یک سطع بر روی سطحی دیگر باعث کنده شدن ذرات سطح خواهد شد که به این که یک نوع مکانیکی است معمولاً سایش گفته می‌شود. ورق ضد فرسایش یک نوع ورق فولادی آلیاژی می باشد که دارای سختی بالایی می باشد. توجه داشته باشید سختی باعث می شود تا مقاومت به سایش افزایش پیدا کند.

در واقع می توان گفت وقتی سختی سطحی فولاد بالا باشد در تماس با مواد دیگر سطح آن هیچگونه خراشی برنمی دارد که این بخش‌ ورق با نام ورق هاردوکس شناخته می‌شود. این محصول از مقاومت در برابر خوردگی مطلوبی برخوردار می باشد. همچنین در هر شرایطی چقرمگی، مقاومت خمشی، جوش پذیری و خاص ماشین کاری قابل قبولی دارد.

 

ورق ضد سایش

 

قسمت های مختلف سیستم تحت سایش

در ادامه مبحث ورق ضد سایش؛ معروف ترین برندها و راهنمای خرید ان باید ذکر کنیم که جهت خرید ورق ضد سایش مناسب باید شما قسمت های مختلف سیستم سایشی را به دقت بررسی کنید.

به عنوان مثال اگر ماده ساینده سنگ باشد یا اگر سایش قرار است در مورد آب انجام شود باید تمامی پارامتر را در هنگام انتخاب نوع ورق هاردوکس و سختی آن در نظر گرفته شود چرا که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور کلی می‌توان گفت یک سیستم سایشی شامل چهار جزء اصلی است که عبارتند از:

مواد ساینده:  معمولاً به موادی که باعث سایش محیط می شود مانند خاک، ماسه، سنگ، سیلیس و .. مواد ساینده می گویند   .

مواد تحت سایش:  به سایشی که با مواد ساینده درگیر است و ذرات صنعتی خود را از دست می دهد مواد تحت سایش گفته می شود.

مواد میانی :  موادی مثل آب، روغن، اسیدی یا هوا که بین دو جز بالا باشد مواد میانی گفته می شود.

فاکتورهای محیطی: محیطی که سیستم در آن عمل می‌کند مثل درصد رطوبت، نمک، خشکی هوا، دما و …

عوامل موثر بر خاصیت ضد سایش فولاد ها

در ادامه مبحث ورق ضد سایش، معروف ترین برند ها و راهنمای خرید آن باید ذکر کنیم که علاوه بر خاصیت ضد سایش فولاد عوامل تاثیر گذار دیگری وجود دارند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • عملیات کوئنج تمپر
  • پدیده کار سختی
  • درصد کربن

برندهای معروف ورق ضد سایش

در ادامه مبحث ورق ضد سایش، معروف ترین برند ها و راهنمای خرید آن باید ذکر کنیم که برندهای مختلفی جهت تولید و عرضه این ورق ها اقدام کرده‌اند. برخی از برندهای تولید ورق ضد سایش به شرح زیر می باشد:

و ضد سایش هاردوکس: بهتر است بدانید این برند معمولاً با سختی‌های 400، 450، و ۵۰۰ و 550 . 600 برینل تولید و عرضه می‌شود. ورق های هاردوکس با سختی ۴۵۰ و ۵۰۰ بیشترین کاربرد را در صنایع داخلی دارد.

این نوع ورق فولادی آلیاژی با کربن بالا می باشد که هر چقدر کربن افزایش پیدا کند سختی آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد اما استحکام آن کاهش می‌یابد. این ورق ها برای استفاده در ستون‌ها مناسب نیست اما این تماس با مواد ساینده از مقاومت بالایی برخوردار است.

ورق ضد سایش دورستات: این نوع ورق ها معمولاً در ۴۰۰ و ۶۰۰ برینل  تولید و روانه بازار می‌شود. قابلیت ماشین کاری و جوشکاری این ورق ها در مقایسه با فولاد های دیگر بیشتر است و بیشترین کاربرد را در صنایع معدن، فولاد سازی، تولید سیمان، ادوات کشاورزی و … دارد.

ورق ضد سایش دیلیدور:  توجه داشته باشید این ورق ها با توجه به سختی بالایی که دارند دارای چقرمگی مناسبی نیز می باشند. سه دسته مهم ورق دیلیدور عبارتند از: L , V , C که در بین این ورق ها ورق دیلیدور نوع v از ساختار مارتنزیتی با درصد کربن پایین تر می باشد.

بهتر است بدانید چقرمگی این ورق درصد کربن کاهش پیدا خواهد کرد. توجه داشته باشید ورق دیلیدور نوع L با توجه به سخت تربینیتی از چقرمگی کمتری برخوردار است. ورق دیلیدور نوع  Cکمترین چقرمگی را به خاطر درصد کربن بیشتر دارد.

از دیگر برندهای معروف ورق ضد سایش می توان به برند ورق ضد سایش ولدو کس، کرسابرو، راک­ استار و …. اشاره کرد.

 

 

ورق ضد سایش

 

راهنمای خرید ورق ضد سایش

در ادامه مبحث ورق ضد سایش، معروف ترین برند ها و راهنمای خرید آن باید ذکر کنیم که قیمت انواع ورق ضد سایش با توجه به ضخامت آن در حال نوسان می باشد. همچنین هر یک از انواع این ورق ها به خاطر داشتن عناصر آلیاژی مختلف از قیمت متفاوتی برخوردار است.

علاوه بر این موارد معمولا بازار فولاد ایران همیشه پر نوسان بوده و نمی‌توان قیمت ثابتی را برای انواع ورق های فولادی درج کرد. برخی از نکاتی که باید در هنگام خرید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • اولین نکته ای که باید مد نظر قرار دهید این است که ورق دارای زنگ زد اکسیداسیون اپوکسی باشد.
  • همچنین باید دارای برچسب رنگی با شماره ذوب و تمامی مشخصات دیگر باشد.
  • بهتر است بدانید این ورق ها باید تست UT به صورت کامل در مشخصات آن ذکر شود.
  • نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که شناسنامه اصلی داشته باشد.
  • لبه های کاملاً تیز و بدون هیچ گونه اعوجاج داشته باشد.
  • بهتر است بدانید لیبل هایی برای شناسایی سریع کالا وجود دارد.

توجه داشته باشید ورق ضد سایش همانطور که ذکر شد توسط برندها و کارخانه های مختلفی تولید و عرضه می شود. باید سعی کنید نوع با کیفیت آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. به همین خاطر قبل از تهیه این ورق سعی کنید سابقه فروشگاه را بررسی کرده تا از معتبر بودن آن اطمینان داشته باشید.

مجموعه آهن هایپر از جمله شرکت های ارائه دهنده انواع ورق های فولادی می باشد. شما بازدیدکنندگان گرامی به راحتی می توانید سفارش محصولات خود را از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ ثبت نمائید. بهتر است بدانید در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر داشته باشید می توانید با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

بهترین فولاد ضد سایش

فولادهای ضد سایش

https://ahanhyper.com//?p=19530

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *