امروز : دوشنبه 15 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

ورق صنعتی؛ انواع و کاربردها

انواع ورق صنعتی

یکی از مواد اولیه اصلی و پایه که در صنایع متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد ورق صنعتی می باشد. ورق های صنعتی کاربرد زیادی دارند و آنها را از فلز تولید و طراحی می ‌کنند. شما برای اینکه از ورق های صنعتی استفاده کنید باید به خوبی در مورد کیفیت و مزیت‌ های ورق ها اطلاعات کافی در اختیار داشته باشید.

ورق های صنعتی همان ورق های فولادی می ‌باشند که در ساختمان سازی و صنایع متنوع به کار گرفته می‌ شوند. ورق های صنعتی از برش اسلب و تختال تولید و طراحی می گردند و کیفیت بسیار بالا و بی نظیری دارند.

روش‌ های ساخت ورق های صنعتی متفاوت می باشد. هر یک از کارخانه هایی که تولید کننده ورق های صنعتی هستند بر اساس استانداردهای مشخص شده ورق های صنعتی را تولید و طراحی می‌ کنند.

ورق صنعتی؛ انواع و کاربردها

معرفی انواع ورق صنعتی

شما باید به خوبی بدانید که ورق صنعتی را با روش نورد سرد و روش نورد گرم تولید  و طراحی می کنند. این دو روش دارای مزیت ها و مشخصات خاصی هستند که عبارت است از :

  1. روش نورد سرد :

ورق های صنعتی که با استفاده از این روش تولید و طراحی می شوند ورق های روغنی نام دارند. ورق های روغنی از آنجایی که دارای آلیاژ خاصی می باشند انعطاف پذیری زیادی را به خود اختصاص داده اد. چرا که در فولاد ورق های روغنی از کربن استفاده شده است و به همین دلیل برای ساخت بسیاری از لوازم خانگی و خودرو از این ورق ها استفاده می نمایند.

روش نورد سرد برای کاهش دادن ضخامت ورق مناسب می باشد. به طور معمول برای نورد کاری ورق های روغنی را در چندین قفسه قرار می‌ دهند و به ترتیب روغن کاری می نمایند. هر یک از قفسه های نورد ورق دارای یک چارچوب فولادی می باشند. جهت کاهش دادن نیرو و همچنین افزایش دقت انجام نورد سرد باید از قفسه‌های چهار غلطکی استفاده کنند.

در قفسه‌های چهار غلطکی، غلطک های اصلی به همراه غلطک هایی که پشتیبان هستند مورد استفاده قرار می ‌گیرند. برخی از مهم ترین ورق هایی که با استفاده از روش نورد سرد تولید و طراحی می شوند ویژگی های خاصی دارند که این ویژگی ها عبارت هستند از :

  1. ورق های نورد سرد صنعتی سطح صیقلی و صاف دارند. سطح صاف و صیقلی ورق ها از جمله مهمترین و اصلی ترین ویژگی های آنها به شمار می ‌رود.
  2. آنها قابلیت و توانایی رنگ کاری بالا و بی نظیری را به خود اختصاص داده‌ اند و همین دلیل در بسیاری از صنایعی که رنگ کاری باید انجام شود این ورق ها را مورد استفاده قرار می ‌دهند.
  3. خمش و همچنین برش مناسب ورق های صنعتی نورد سرد به عنوان یکی دیگر از ویژگی ‌های این ورق ها شناخته می شود.
  4. یکی از دیگر ویژگی‌هایی که ورق های نورد سرد صنعتی دارند این است که نسبت به ورق های نورد گرم ابعاد شان محدود تر می باشد.
  5. از آنجایی که ورق های صنعتی با عملیات نورد سرد طراحی می شوند هزینه بیشتری را به خود اختصاص داده اند. آنها را شما باید با هزینه بیشتری خریداری کنید.

ورق صنعتی؛ انواع و کاربردها

  1. روش نورد گرم :

نورد گرم یکی دیگر از فرآیند هایی به شمار می‌ رود که برای تولید ورق صنعتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نورد گرم فرآیندی است که در این فرآیند شمش فولادی را درون کوره می ریزند و بعد از خارج سازی از کوره پوسته اکسیدی روی آن شکل گرفته می‌ شود. به طور کلی برای رفع کردن این لایه اکسیدی باید شمش ذوب شده را وارد مرحله پوسته شویی نمایند.

بعد از انجام دادن این روش فولاد وارد نورد خشن می گردد. بعد از وارد شدن به نورد خشن باید چند بار بین غلطک ها عبور کند تا ابعادش به اندازه مورد نظر برسد. پس از آن روی غلتک های نورد گرم شمش را قرار می دهند تا به تدریج دمای فولاد کاهش پیدا کند. ورق های صنعتی تولید شده با استفاده از روش نورد گرم انواع متنوعی دارند.

ورق ‌های سیاه به عنوان یکی از ورق های تولید شده مهم در صنعت شناخته می شوند. بر اساس آلیاژهای متنوع ورق های نورد گرم را تولید و طراحی می‌ کنند. ورق های نورد گرم صنعتی به طور معمول برای ساختمان سازی و صنایع متنوع به کار برده می‌ شود. به عنوان مثال ورق های صنعتی نورد گرم  در صنعت تانکر سازی، پتروشیمی، ساختمان و غیره کاربرد زیادی دارند.

ورق صنعتی به عنوان ورق فولادی شناخته می ‌شود که به دلیل قرار گرفتن در فرایند نورد سرد و گرم در صنایع متنوع به کار گرفته می شود. بر همین اساس شما باید به خوبی ویژگی  های ورق های صنعتی نورد سرد و گرم را بشناسید و سپس یکی از ورق های صنعتی را که مناسب کاربرد مد نظرتان می باشد انتخاب کرده و به کار بگیرید.

انواع ورق صنعتی را نام ببرید؟

ورق صنعتی فولادی ، ورق صنعتی آلومینیومی ، ورق صنعتی مس/برنج

کاربردهای ورق‌های صنعتی چیست؟

برخی از متداول‌ترین کاربردهای ورق صنعتی نورد گرم عبارت است از: ساختمان‌سازی ، ساخت لوله‌های فلزی ، ریل و قطعات راه‌آهن ، درب‌ها و قفسه‌ها ، میله‌های I شکل ، تجهیزات کشاورزی ، بدنه‌ خودروها.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

انواع ورق های صنعتی و کاربرد های هرکدام

 

https://ahanhyper.com//?p=13071

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *