امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

ورق اسید شویی چیست؟ + موارد کاربرد و برجسته ترین ویژگی های آن

ورق اسید شویی از مقاطع فلزی پرکاربرد و پرمصرف در حوزه آهن آلات به شمار می رود. به طور معمول، این مدل از ورق‌های فلزی از ورق های گرم نورد ساخته و پرداخته می شوند. همچنین، برای حذف و از بین بردن پوسته‌های تشکیل شده متاثر از فرآیند نورد گرم، سطح روی ورق ها، اسید شویی می شود. فرآیند اسید شویی با هدف رسیدن محصول به سطح کیفی مناسب و مطلوب و در جهت تولید و ساخت ورق های روغنی باکیفیت صورت می گیرد.

فرآیندی که در طی آن چربی ها و آلودگی های سطح ورق با استفاده از موادی مانند اسید کلریدریک، برطرف می شود، در معنا و مفهوم اسید شویی یا Pickling تعبیر می گردد. بنابراین، اسید شویی ورق موجب حذف آلودگی‌ها، ناخالصی ها و زغال های ایجاد شده بر روی سطح آن می شود. در نتیجه این امر، ظاهر ورق صیقلی و هموار و یکدست و شبیه به ورق های روغنی یا سرد نوردیده می شود.

باید خاطر نشان نمود که ورق های اسید شویی غالبا به دو شکل برشی و فابریک یا شیت و رول، طراحی و به مرحله تولید می رسند.

 

ورق اسید شویی چیست؟

بارزترین مشخصات ورق اسید شویی چیست؟

ورق اسید شویی متناسب با نوع کاربرد و نحوه استفاده در ابعاد و اندازه های مختلف تهیه و تولید می گردد. به طور معمول، رول های این مدل از مصالح فلزی در عرض های 125 و 100 سانتیمتر ساخته و پرداخته می شوند. علاوه بر این، ورق های اسید شویی در سایزهای متنوع 1.5 تا 6 میلیمتر در سطح بازار به چشم می خورند.

همچنین، ورق های اسید شویی اصلی معمولا در ابعاد 2000 در 1000 میلیمتر و 2500 در 1250 میلیمتر موجود می باشند. مضاف بر این، فرآیند تولید و ساخت ورق های اسیدشویی شده مطابق با شاخص ها و استانداردهای معتبر جهانی و بین المللی صورت می گیرد.

لازم به ذکر است که ماده اصلی برای اسید شویی فلزات، اسید کلریدریک می باشد.

این در حالی است که در گذشته های نه چندان دور این فرآیند از طریق اسید سولفوریک انجام می گرفت. بالاتر و بیشتر بودن میزان اسید شویی (حدود 2.5 الی 3.5 برابر)، صرفه اقتصادی، تمیز و پاکیزه کننده بهینه سطح فلز و جلوگیری از هدر رفتن فلز، از مهم ترین مزایای اسید کلریدریک محسوب می شود. این ویژگی ها موجب جایگزین شدن اسید کلریدریک به جای اسید سولفوریک برای انجام فرآیند اسید شویی شده است.

گفتنی است دمای کاری مناسب اسید کلریدریک در محدوده 70 الی 80 درجه سانتیگراد قرار دارد. گفتنی است که ورق اسیدشویی شده حد وسط ورق گالوانیزه و ورق آهن یا سیاه قرار دارد.

به عبارت دیگر، در فرآیند اسید شویی، ضمن حذف ناخالصی و چربی ها، ورق های اسید شویی شده، آمادگی لازم برای ورود به خط گالوانیزه را پیدا می کنند. در ضمن، ورق های اسیدشویی برای کارخانه های تولید ورق گالوانیزه و واحدهای انجام دهنده فرآیندهای تکمیلی مانند رنگ کاری، در طیف وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند.

فرآیند تولید ورق اسیدشویی

تولید ورق اسید شویی مستلزم پشت سر گذاشتن مراحل و فرآیندهای مختلفی می باشد. مرحله حذف پوسته‌ها، پروسه مداوم سازی، اصلاح و پوسته گیری، وان اسید شویی، برش و بازرسی و مرحله پرداخت نهایی، از مراحل مهم تولید این ورق ها تلقی می گردد. بر این اساس، اولین مرحله از این فرآیند به حذف پوسته های ورق اختصاص پیدا می کند.

در این مرحله با اعمال فشار به ورق، پوسته های برجسته و درشت ایجاد شده بر روی سطح آن جدا می‌شوند. در مرحله مداوم سازی، با استفاده از قیچی فلز بر هیدرولیکی، بخش هایی از دو سر کلاف برش داده شده تا به شکل مربعی تغییر حالت دهند. این پروسه به منظور متصل کردن سر و ته کلاف به یکدیگر صورت می گیرد.

در مرحله پوسته گیری و اصلاح، پوسته موجود بر روی سطح ورق جدا شده و خرد می شوند. سپس ورق پوسته گیری شده به قسمت وان اسید شویی انتقال پیدا می کند. به منظور اسید شویی ورق ها معمولا از اسید کلریدریک استفاده می گردد.

در ادامه، ورق ها توسط تیغه های مخصوصی بریده شده تا لبه های آن به صورت یکنواخت و تمیز درآید. در مرحله آخر، بر روی سطح ورق و با کمک دستگاه روغن زن الکترو استاتیک، روغن پاشیده می شود. لایه ایجاد شده به وسیله روغن، از زنگ زدگی و خوردگی ورق جلوگیری می کند.

 

ورق اسید شویی چیست؟

موارد کاربرد ورق اسید شویی

ورق اسید شویی در بسیاری از حوزه ها و صنایع مختلف مورد استفاده واقع می شود. استفاده در مصارف ساختمانی و تولید پروفیل و لوله، صنایع خودروسازی برای ساخت رینگ و شاسی، لوله های انتقال گاز، آب و نفت و ساخت و تولید مخزن های تحت فشار و گاز مایع، از دیگر موارد کاربرد ورق های اسیدشویی محسوب می شود.

در ضمن، کارخانه تولیدکننده و سازنده، ابعاد و اندازه، سطح کیفی محصول، استانداردها و شاخص های به کار رفته، بازه قیمت تمام شده و نوع کاربرد و استفاده، از موارد حائز اهمیت در خرید ورق اسیدشویی به حساب می آیند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

انواع ورق های فولادی

ویژگی های ورق اسید شویی چیست؟

 

https://ahanhyper.com//?p=6084

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *