امروز : سه‌شنبه 16 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

همه چیز در مورد تراشکاری فلزات

قبل از اینکه همه چیز در مورد تراشکاری فلزات بررسی شود ابتدا بهتر است که بدانید تراشکاری چیست؟ منظور از تراشکاری فرم دادن انواع مختلف فلزها به شیوه براده برداری است که به وسیله ماشین یا دستگاه تراشکاری انجام می گیرد. به طور معمول فلزات در این شیوه دارای شکل استوانه ای هستند.

چرخش فلزات با مقاومت و شتاب مشخصی صورت می گیرد و بر روی هر یک از آنها تیغه های تراشکاری شروع به حرکت خواهند کرد و سپس روی آنها عملیات براده برداری انجام می شود. در بسیاری از موارد ابزار تغییری نکرده و ثابت است ولی قطعه کار قرار گرفته بر روی ماشین تراش در حال گردش می باشد.

در حقیقت باید گفته شود که تراشکاری به عنوان یک شیوه برش فلزها به شمار می آید که دارای تعریف های معین و قابل فهم می باشد. پروسه تراشکاری کاربرد فراوانی داشته و تا به امروز رواج زیادی پیدا کرده است.

 

انواع تراشکاری

 

انواع تراشکاری

در مبحث همه چیز در مورد تراشکاری فلزات بد نیست که با انواع تراشکاری آشنا شوید.

به طور کلی، عملیات تراشکاری را می توان به دو شکل دستی و خودکار انجام داد. فرآیند تراشکاری در شیوه دستی ، به وسیله ماشین تراش سنتی و همچنین نظارت دقیق و دائم یک اپراتور بر کلیه عملیات صورت می گیرد.

در شیوه خودکار یا اتوماتیک، ماشین تراشکاری  cnc است. در این بخش موضوع همه چیز در مورد تراشکاری فلزات باید گفت که در خدمات تراشکاری cnc کلیه قطعات تراشکاری از قبیل بوش ها، پولک ها و غیره مقطع دایره ای مانند همچون میله های ساده و غیرساده دارند.

از آنجایی که قطعات تراشکاری دارای کاربردهای گوناگونی هستند بنابراین، با جنس های متنوعی از قبیل چدن، برنج، چوب، برنز، فولاد، مس فلزهای سبک وزن یا مواد غیرطبیعی طراحی و تولید می گردند. به این نکته توجه کنید که سطح بیرونی قطعه های تراشکاری ممکن است یکسان نباشند.

فرآیندهای تراشکاری

یکی دیگر از موضوعاتی که باید در مقوله تراشکاری فلزات بررسی شود دانستن فرآیندهای تراشکاری می باشد. روتراشی به عنوان اولین فرآیندهای ماشین کاری به شمار می آید که قسمت مورد تراشکاری به چرخش درمی آید و تراشکاری را می توان بر روی سطح درونی یا بیرونی اعمال کرد.

تراشکاری مخروطی یکی دیگر از فرآیندهای تراشکاری است که این شیوه بیشتر در آماتور مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از فرآیندهای تراشکاری شیارتراشی است که در آن قلم شیار تراش در بخشی که شعاع تراش موجود است به درون وارد شده و شیاری را بر روی سطح بیرونی ایجاد می نماید.

از دیگر فرآیندهای تراشکاری می توان به پیشانی تراشی اشاره کرد. پیشانی تراشی ابزاری تک نقطه ای بوده و در شعاع قطعه ای که کار بر روی آن انجام می شود حرکت کرده و سطح بیرونی آن را صاف می کند.

تجهیزات مورد نیاز برای تراشکاری

موضوع همه چیز در مورد تراشکاری فلزات ایجاب می کند تا تجهیزات مورد نیاز برای تراشکاری را نیز معرفی کنیم. دستگاه برش به طور معمول یک وسیله برش تک قطعه ای می باشد که در ماشین سفت می گردد. اما، در بعضی از دستگاه ها وسایل چند نقطه ای به کار می رود. دستگاه برش به درون قطعه کار وارد شده و برش آن را به صورت تراشه های کوچک انجام می دهد تا فرم موردنظر به وجود آید.

در مقوله تراشکاری فلزات باید ذکر کنیم که قطعه کار، فیکسچر و دستگاه برش تجهیزاتی هستند که فرآیند تراشکاری به آنها احتیاج خواهد داشت.

قطعه کار یک قطعه از ماده ای می باشد که در داخل فیکسچر گذاشته می شود و تراشکاری بر روی آن اعمال می گردد. فیکسچر هم به دستگاه تراشکاری وصل می باشد و این امکان را می دهد تا گردش در سرعت های خیلی بالا انجام شود.

مهمترین کاربردهای تراشکاری

از دیگر مواردی که بررسی آن در مبحث تراشکاری فلزات الزامی می باشد می توان به کاربردهای تراشکاری اشاره کرد. تراشکاری برای ساخت قطعه های دایره ای و به طور معمول قرینه مورد استفاده قرار می گیرد که از مشخصات بسیار زیادی مانند سوراخ، شیار، سطح کانتوری، نوک تیز و رزوه برخوردار می باشد و ساخت آنها در قطرهای گوناگون انجام می گیرد.

قطعه هایی که کاملا با استفاده از پروسه تراشکاری به وجود می آیند دارای اجزایی هستند و ممکن است برای اولین نمونه شفت ها یا متصل کننده های طراحی شده و سفارشی به کار گرفته شوند. در موضوع همه چیز در مورد تراشکاری فلزات خوب است بدانید که چون تراشکاری سطح با کیفیت و مقاومی را ایجاد می کند برای افزودن مشخصات دایره ای دقیق به قطعه ای که قبلا فرم گرفته بسیار مناسب است.

 

مهمترین کاربردهای تراشکاری

 

سخن پایانی

در این مطلب تراشکاری فلزات مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و متوجه شدیم که تراشکاری یک شکل از ماشین کاری و پروسه حذف کردن مواد می باشد که به وسیله تراشیدن بخش های اضافی قطعه های دایره ای را به وجود می آورد. در این شیوه قطعه کار به شکل استوانه ای می باشد که خیلی سریع به چرخش درمی آید و کار براده برداری با استفاده از دستگاه برش بر روی قطعه صورت می گیرد.

در مبحث همه چیز در مورد تراشکاری فلزات همچنین ذکر کردیم که برخی از فرآیندهای تراشکاری شامل روتراشی، تراشکاری مخروطی، شیار تراشی و پیشانی تراشی می شود. تراشکاری برای ساختن قطعات دایره ای شکل و قرینه به کار می رود. به خاطر داشته باشید که برای تراشکاری به قطعه کار، فیکسچر و دستگاه برش نیاز است.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

قوی ترین فلزاتی که احتمالا نمی شناسید

https://ahanhyper.com//?p=13994

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *