امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

نرماله کردن فولاد چیست و چگونه انجام می شود؟

یکی از پر استفاده ترین متریال ها در صنعت ساخت و ساز، بی شک فولاد و انواع آن می باشند. فولادها امروزه در انواع شکل، اندازه و ساختار تولید می شوند تا نیازهای گسترده مرد سراسر دنیا را تأمین نمایند. قطعات فولادی، زندگی مدرن را به سمت استانداردهای ایمنی و کیفیتی بالایی برده است و بازار تقاضای آن روز به روز در حال افزایش است.

اما آیا به نظرتان قطعات از جنس فولاد از همان ابتدا از خاصیت های مکانیکی و شیمیایی منحصر به فرد فولاد برخوردارند؟ اگر تا به امروز این طور فکر می کرده اید، بد نیست تا در ادامه همراه ما باشید.

یکی از مهم ترین عملیات های پیش از استفاده از قطعات فولادی، نرماله یا نرمالیزه نمودن فولاد نام دارد. تأثیر این فرآیند بر فولاد به گونه ای است که ویژگی های بارز خود نظیر قابلیت انعطاف پذیری و برش خوری استحکام بی نهایت خود را مدیون آن است.

قصد داریم تا شما را با عملیات نرماله کردن فولاد، چگونگی انجام آن و مزایای انجام آن برای برخی از فلزات، به طور کامل آشنا سازیم.

 

نرماله سازی فولاد

 

نرماله کردن فولاد چیست؟

همانطور که اشاره نمودیم، برای آن که فولاد از مزایایی همچون قابلیت شکل پذیری و برش آسان تری برخوردار باشد، بدون آن که از مقاومت بی نهایت آن در برابر فشار و ضربه کاسته شود، بایستی نرمالایز شود.

این عملیات در واقع بر ساختار فولاد و خواص شیمیایی و مکانیکی آن تأثیر مثبت گذاشته و آن را برای مصارف مختلف، ایده آل خواهد نمود.

به طور کلی این عملیات بدین صورت انجام می شود که بایستی فولادها در درجه حرارت نسبتاً پایینی (50 درجه سانتی گراد و بالاتر از A3)، حرارت ببینند و پس از آن در هوای آزاد به آرامی خنک شوند. تکرار این فرآیند، ساختار فولاد را متحول خواهد ساخت.

مزایای نرماله نمودن فولاد

از تأثیراتی که همین فرآیند ساده حرارت دادن و خنک نمودن فولاد بر ساختار و میزان مقاومت آن خواهد گذاشت، متعجب خواهید شد. این مزایا عبارت اند از:

  • ریزدانه شدن قطعات فولادی
  • یکنواخت شدن بافت قطعات فولادی
  • افزایش انعطاف پذیری و قابلیت ماشین کاری و برش کاری آسان

کاربردهای نرمالایز نمودن فولاد

عملیات نرماله نمودن برای آن دسته از فلزاتی کاربردی است که خاصیت تغییر ساختار در صورت تغییر شرایط دمایی را دارند و به قول معروف پذیرای عملیات حرارت دهی هستند. فلزات و آلیاژهایی که از این پتانسیل برخوردار هستند عبارت اند از:

  • آلیاژهای فولادی
  • آلیاژهای نیکلی
  • آلومینیم
  • مس
  • و برنج

صنایع زیادی نیز از مزایای نرماله کردن فلزات بهره می برند. در صنعت خودروسازی، مهرهای از جنس فولاد ضد زنگ فریتیک، نرماله می شوند. همچنین فولاد کربن را به منظور کاهش خاصیت شکنندگی اش پس از نورد سرد نرماله می کنند. در آخر نیز می توان به نرماله نمودن آلیاژهای صنعت هسته ای اشاره نمود.

چگونگی نرمالیزه کردن فولاد

مراحل نرماله کردن فولاد ممکن است ساده به نظر آیند، اما نکاتی در هر یک از آن ها نهفته است که بایستی بدان ها توجه کافی شود. در کل می توان مراحل نرمال سازی هر فولادی را در سه مرحله زیر خلاصه نمود:

  • بازیابی: در نخستین مرحله از چگونگی نرماله کردن فولاد، کوره را تا دمای مورد نظر گرم نموده و از آن برای بالا بردن دمای فلزاتی استفاده می شود که تنش های داخلی آن ها با این فرآیند برطرف می شوند.
  • تبلور مجدد: در دومین مرحله، مواد، بالاتر از دمای تبلور مجدد اما پایین تر از دمای ذوب گرم خواهند شد.
  • رشد دانه ها: حال رشد دانه ها مشاهده خواهد شد که بایستی به منظور کاهش آن، از روش هایی برای سرد نمودن سریع فلز بهره برد.

نکته ای که در فرآیند حرارت دادن فولادها در کوره وجود دارد، این است که نبایستی دمای آن ها به بیش از 50 درجه سانتی گراد برسد، در غیر این صورت دانه های آن درشت گردیده و خواص مورد انتظار حاصل نخواهند شد.

حرارت دادن فولاد تا زمانی ادامه پیدا خواهد کرد که ساختار آن به آستینت تبدیل گردد.

 

تفاوت بین نرماله کردن با آنیل فولاد

 

تفاوت بین نرماله کردن با آنیل فولاد

خیلی ها عملیات عادی سازی فلز را با آنیل نمودن آن اشتباه می گیرند، چرا که شباهت های زیادی بین این دو وجود دارد. در کل می توان گفت که هر دوی این عملیت ها به منظور ریزدانه نمودن و یکنواخت کردن ساختار فلز و بالا بردن خاصیت انعطاف پذیری نسبی آن به کار می روند، اما نبایستی از تفاوت های میان آن ها نیز غافل شد.

سردسازی فلز در فرآیند آنیل در محیطی با سرعت کنترل شده انجام می شود و بسیار سریع تر از نرماله سازی صورت می گیرد، چرا که در نرمله کردن، فلز را در دمای اتاق قرار می دهند تا خنک شود.

این تفاوت در سرد نمودن فلز منجر به تفاوت دیگری میان عملیات های نرماله و آنیل کردن فولاد شده است. آن هم این است که هر چه سرعت سردسازی بیشتر شود، خاصیت انعطاف پذیری فلز نیز کمتر می شود. بدین ترتیب فلزهای آنیل شده نسبت به عادی شده از خاصیت انعطافی پایین تری برخوردارند.

معایب نرماله نمودن فولاد

بهتر است در برخی شرایط، فولاد نرماله نشود. قطعات حجیم فولادی، یکی از مواردی اند که در فرآیند نرمال شدن با چالش هایی رو به رو هستند. چرا که سطح آن ها به سرعت سرد شده و مغز آن ها برای خنک شدن، به زمان بیشتری نیاز دارند.

هنگامی که فلز حجیم از کوره بیرون آمده است، مغز آن هنوز داغ است و زمان زیادی برای خنک شدن آن لازم است. در چنین حالتی داخل فلز تمایل به انبساط دارد، در حالی که سطح آن به سرعت کاملاً خنک و سفت شده است. اینجاست که با تنش فلز روبرو خواهیم شد.

تنها راه کاهش تنش های حاصل از نرماله کردن فلزات بزرگ، در نظر گرفتن زمان بیشتری جهت خنک نمودن آن است تا گرمای داخل فلز به آرامی به سطح آن برسد و به طور کامل خارج شود.

آهن هایپر، ارائه دهنده برترین فولادهای نرماله شده

از آن جایی که در پروسه تولید ابزار آلات فولادی بایستی نهایت دقت و تخصص صرف گردد و اعمالی نظیر نرماله نمودن جهت مستحکم نمودن هر چه بیشتر آن ها به صورت تخصصی انجام شوند، بهتر است تا آن ها را از معتبر ترین فروشگاه های سراسر کشور تهیه نمایید.

با فروشگاه آهن هایپر آشنا شوید. شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد پردیس آسیا، سال هاست که با واسطه گری مستقیم کارخانجات ممتاز تولید کننده آهن آلات و قطعات فولادی همچون میلگرد، انواع نبشی، ناودانی، انواع پروفیل ها و … و عرضه آن ها با قیمت مناسب، رضایت همگانی مشتریان خود را کسب نموده است.

می توانید هم اکنون از سایت رسمی ما بازدید نموده و از موجودی و قیمت ها به طور کامل مطلع شوید. همچنین بد نیست مقالات ما را نیز جهت آشنایی بیشتر با محصولات فولادی مطالعه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

معرفی انواع فولاد

بررسی تکنیکال مشخصات انواع فولاد نرمه

https://ahanhyper.com//?p=17586

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *