امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نخاله های ساختمانی و بازیافت آن ها

ضایعات ساختمانی، همیشه پس از اتمام پروژه ساخت یا تخریب سازه به مقدار نسبتاً فراوانی تولید می شوند. این زباله ها از طرفی نگرانی مدافعان محیط زیست را نگران ساخته اند، چرا که در صورت رها نمودن آن ها بایستی دفن گردند و آلودگی های غیر قابل جبرانی را بر جای بگذارند.

از طرفی دیگر امروزه این پسماندهای ساختمانی به یکی از سودآورترین گزینه ها تبدیل شده اند، زیرا قابل جمع آوری و بازیافت هستند و می توان مجدد آن ها را وارد بازار نمود. اینگونه دیگر خبری از نخاله های به درد نخور آلوده زا نیز نخواهد بود.

طبق آمار رسمی در جهان، 40 درصد از مواد خام و منابع انرژی و 12 درصد مصرف آب کره زمین در پروژه های ساخت و ساز سراسر دنیا مصرف خواهد شد. از سویی دیگر، حجم نخاله های ساختمانی به تنهایی 13 تا 29 درصد کل زباله های دنیا و 23 تا 33 درصد کل زباله های خشک شهری را شامل می شوند.

بدین ترتیب می توان بخش قابل توجهی از مواد و منابع مورد نیاز صنعت ساخت و ساز را از طریق بازیافت این نخاله ها تأمین کرده و محیط زیست را نیز در عوض از خطر افزایش آن ها حفاظت نمود.

در ادامه قصد داریم تا به طور مفصل به نخاله های ساختمانی و بازیافت آن ها در دنیا بپردازیم. همچنین پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل از مقالات دیگر سایت آهن هایپر که به آهن آلات صنعتی و ساختمانی اختصاص داده شده اند، بازدید نمایید.

 

نخاله های ساختمانی

 

تعاریف نخاله های ساختمانی و بازیافت آن ها

نخاله های ساخت و ساز را می توان به دو صورت تعریف نمود. در اولین تعریف، می توان گفت که منظور از آن ها، ضایعاتی هستند که در عملیات ساخت و ساز و عمران، به طور ناخواسته تولید شده و باقی خواهند ماند.

اما در تعریف دیگری، می توان این طور برداشت نمود که نخاله های ساختمانی، ضایعاتی هستند که از طریق تخریب سازه ها و یا عملیات هایی همچون گودبرداری به طور طبیعی تولید می شوند.

انواع نخاله های ساختمانی

همانطور که ساختمان از اجزا و مصالح مختلفی شکل گرفته است، به طور طبع نخاله های حاصل از آن ها نیز با یکدیگر متفاوت بوده و لذا لازم به دسته بندی درست و اصولی آن ها به منظور بازیافت ایده آل می باشد. این طبقه بندی را می توان به صورت زیر تشریح نمود:

  • گروه اول شامل بتن، شیشه، فلزات آهنی و غیر آهنی، آجر، کاشی، مواد قیری و گچ
  • گروه دوم شامل عایق، میخ، سیم برق، میلگرد، چوب یا کنده، سرب، آزبست و…
  • گروه سوم شامل آجر، بتن و چوب که تا 15 درصد ضایعات را شامل می شوند
  • گروه چهارم شامل خاک، شیشه، گچ، بتن، سرامیک، سیمان، قیرگونی و…
  • گروه پنجم شامل پلاستیک، فلزات، سنگ ساختمانی، گچ و آجر
  • گروه ششم شامل مصالح لوله کشی و برق کشی، آسفالت، بلوک، گچ، فولاد و…

مزایای بازیافت نخاله های ساختمانی

  • کاهش 74 درصدی مصرف انرژی
  • کاهش 90 درصدی مصرف مصالح
  • کاهش 40 درصدی مصرف آب
  • کاهش 97 درصدی مصرف مواد معدنی
  • کاهش هزینه های تولید مواد اولیه و مصالح ساختمانی
  • حفظ محیط زیست از امان ضایعات و دفن آن ها
  • تهیه انواع بتن
  • استفاده از آن ها در انواع پروژه های راه سازی همچون زیرسازی راه ها و تونل سازی
  • طراحی محوطه پارک ها

و…

 

انواع نخاله های ساختمانی

 

وضعیت بازیافت نخاله های ساختمانی در کشورهای مطرح جهان

سال هاست که استفاده کمتر از منابع و در عوض استفاده هر چه بیشتر و مفیدتر از مصالح بازیافتی ناشی از نخاله ها، به عنوان استراتژی کشورهای جهان نخست در صنایع مختلف تعیین شده است.

در قاره اروپا، انجمن تخریب (EDA) به طور ویژه در جهت بازیافت نخاله های ساختمانی بسترسازی نموده است، به طوری که در سال 1992، ضایعات ساختمانی در 90 درصد قسمت های زیرسازی جاده های اروپا مورد استفاده قرار گرفته اند.

در آمریکا نیز، آژانس حفاظت محیط زیست (EPA)، درست همین وظیفه را بر عهده دارد و دستاوردهای باارزشی را کسب نموده است. جالب است بدانید در کشورهایی همچون دانمارک و هلند، به لطف حمایت های ویژه قوانین این کشورها از بازیافت نخاله های ساختمانی، به ترتیب 95 و 90 درصد ضایعات به طور کامل بازیافت می شوند.

وضعیت بازیافت نخاله های ساختمانی در ایران

متأسفانه کشور ایران هنوز تا رسیدن به سطح ایده آل حاکم بر جهان نسبت به بازیافت نخاله های ساختمانی، مایل ها فاصله دارد. طبق بررسی های غیر رسمی، تنها یک درصد نخاله های حاصل از ساخت و ساز در کشور ما مورد بازیافت قرار می گیرند!

جالب است بدانید در سال 1390، تنها 17 میلیون تن ضایعات ساختمانی در پایتخت ما تولید شد که در کشور به حدود 60 میلیون تن نیز می رسد. بخش اعظم نخاله های ساختمانی در کشور ما را بتن ها، آجرها، خاک، ملات و گچ شامل می شوند.

 

وضعیت بازیافت نخاله های ساختمانی در ایران

 

با فروشگاه آهن هایپر آشنا شوید

بازار آهن آلات و قطعات فولادی در کشور ما به طور یقین برای بسیاری از متقاضیان آن بسیار چالش زاست، چرا که برندهای مختلف و نا آشنایی در فروشگاه های مختلف کشور مشاهده می شوند که ممکن است از ساختار باکیفیتی که مورد انتظار است برخوردار نباشند.

از سویی دیگر، گران فروشان سودجو نیز همیشه از بی تجربگی و عدم اطلاع خیلی از مشتریان سوء استفاده نموده و محصولات خود را با قیمت چند برابر به فروش می رسانند. بدین منظور لازم است به دنبال فروشگاه های معتبر سراسر کشور باشید.

به سابقه بالای دو دهه فروشگاه آهن هایپر اعتماد نمایید. طی تمامی این سال ها، مجموعه آهن هایپر سعی در عرضه قطعات فلزی صنعتی خود با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت بوده و با کسب رضایت مشتریان خود، کاملاً این هدف را محقق ساخته است.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

افزایش قیمت ضایعات، جذابیت نخاله های ساختمانی را بالا برده است

ضایعات چیست و انواع آن

https://ahanhyper.com//?p=18332

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *