امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه محاسبه وزن سازه فولادی

سازه های فولادی از جمله پرکاربرد ترین و پر استفاده ترین سازه ها می باشند که امروزه از استقبال بالایی برخوردار شده‌اند. در این مقاله قصد داریم مبحث نحوه محاسبه وزن سازه فولادی را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید در انواع سازه های فولادی از مصالح و مقاطع فولادی مختلفی استفاده می‌شود که این مصالح باعث می شود تا وزن تقریبی فولاد در سازه ها متفاوت باشد. برای اینکه بتوانید با نحوه محاسبه سازه فولادی وزن سازه فولادی آشنا شوید و نسبت به محاسبه آن اقدام کنید؛ باید ابتدا وزن تقریبی فولاد را در نظر بگیرید تا بتوانید به وزن کلی سازه دسترسی پیدا کنید.

نحوه محاسبه وزن تقریبی فولاد در انواع سازه ها

توجه داشته باشید که نوع کاربری سازه در نحوه محاسبه وزن سازه فولادی بسیار موثر می باشد. به طور کلی می توان گفت هر چه کاربری سازه به سمت ازدحام جمعیت بیشتر در ساختمان برود؛ باعث می شود تا وزن اسکلت نیز افزایش پیدا کند. به عنوان مثال می توان ذکر کرد وزن اسکلت یک ساختمان آموزشی نسبت به یک ساختمان مسکونی تا حدودی بیشتر می باشد. در ساختمان های خاص این وزن به مراتب افزایش پیدا خواهد مورد.

دوم که باید مدنظر قرار دهید؛ ارتفاع طبقات می باشد. اگر ارتفاع سازه افزایش پیدا کند؛ باعث می شود تا وزن سازه فولادی نیز افزایش پیدا کند. در نظر داشته باشید که این مسئله به خاطر لاغری بیش از ستون‌ها و همچنین احتیاج به طراحی دست بالاتر آن ها خواهد بود. عامل دیگری نیز بسیار موثر می باشد؛ می توان به محل قرار گرفتن سازه اشاره کرد. در نواحی که در معرض خطر زمین لرزه بیشتر و همچنین بارش سنگین برف طوفان های سهمگین و … باشند؛ باید در ساختمان ها از فولاد بیشتری استفاده شود. تمامی این موارد در وزن سازه بسیار موثر می باشد.

 

نحوه محاسبه وزن تقریبی فولاد در انواع سازه ها

 

توجه داشته باشید که فاصله دهانه ستون ها از هم از جمله مباحث بسیار مهم می باشد. در برخی مواقع مهندسان معمار در نظر دارند که این فاصله محور به محور ستون ها افزایش پیدا خواهد کرد؛ فضای معماری بهتری را فراهم می کند. در نظر داشته باشید که نحوه محاسبه وزن سازه فولادی به گونه‌ای است که با فاصله از یکدیگر وزن اسکلت ساختمان افزایش پیدا خواهد کرد. مورد بعدی سیستم‌های باربری ثقلی و جانبی می باشد.

جهت سیستم های باربری ثقلی می توان از انواع سقف ها استفاده کرد. در نظر داشته باشید که برخی از انواع سقف ها در این مورد می توان به طاق ضربی، تیرچه بلوک، دال بتنی یک طرفه، تیرچه بلوک دوطرفه، کامپوزیت و … اشاره کرد. تمامی این موارد ذکر شده در نحوه محاسبه وزن سازه فولادی بسیار موثر می باشد.

وزن تقریبی اسکلت سازه فولادی

در ادامه مبحث نحوه محاسبه وزن سازه فولادی باید ذکر کنیم که آهن آلات و مصالح که در سازه های فولادی استفاده می شود؛ در محاسبه وزن آن بسیار موثر می باشد. در ادامه وزن آهن آلات مصرفی در انواع سازه های فولادی را بیان می کنیم.

  1. وزن آهن آلاتی که در سازه های با اسکلت فولادی با مهاربندی هم مرکز استفاده می‌شوند؛ بدون وزن آرماتور سقف حدود ۴۵ الی ۷۰ کیلوگرم بر متر مربع می باشد.
  2. وزن آهن آلات مصرفی در سازه های با اسکلت فولادی با مهاربند غیر هم مرکز حدود ۵۰ الی ۷۵ کیلوگرم خواهد بود.
  3. آهن آلات مصرفی در سازه های فولادی با قاب خمشی متوسط و معمولی نیز دارای وزن ۶۵ الی ۱۰۵ کیلوگرم بر متر مربع می باشد.
  4. در سازه های فولادی با قاب با قاب خمشی ویژه و معمولی وزن آهن آلات مصرفی حدود ۷۰ الی ۱۱۵ کیلوگرم بر متر مربع می باشد.
  5. در نظر داشته باشید که در سازه‌های که از سیستم دوگانه برخوردار هستند نمی توان مقدار تقریبی را تعیین کرد. چرا که این سیستم ها برای ساختمان های بلند مرتبه تر و دارای کاربری‌های خاص انتخاب خواهند شد. اما به طور تقریبی می‌توان به وزن ۷۰ الی ۱۲۰ کیلوگرم بر متر مربع اشاره کرد.

وزن تقریبی اسکلت سازه فولادی

 

محاسبه وزن سازه فولادی

همانطور که ذکر شد نحوه محاسبه وزن سازه فولادی باید اطلاعات و وزن تقریبی تمامی مقاطع فولادی که در سازه استفاده شده است؛ را به دست آورید. به این صورت وزن کل سازه را می‌توانید محاسبه نمایید که این کار سخت و دشوار می باشد. به همین خاطر در صورت نیاز مهندسین سازه می‌توانند در این زمینه به شما کمک شایانی کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص محاسبه وزن تیرآهن کافی است با کارشناسان مجموعه آهن هایپر در تماس باشید. جهت محاسبه وزن سازه فولادی می توانید از فرمول زیر استفاده نمائید.

وزن کل اسکلت سازه Wt=((W1+W2)*A)+W3 W1:

  • W2: وزن متر مربع فولاد مصرفی در اسکلت
  • W3: وزن فولاد مصرفی در سقف
  • Wt : وزن فولاد مصرفی در فونداسیون
  • A: وزن کل فولاد مصرفی در سازه

مساحت کل سازه با احتساب مساحت کل ینای ساختمان حتی خرپشته

محاسبه وزن سازه فولادی

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

 در این مقاله نحوه محاسبه وزن سازه فولادی را مورد بررسی قرار دادیم. در نظر داشته باشید که در سازه های فولادی بیشترین استفاده از مصالح فولادی می شود. برخی از مقاطع فولادی پرکاربرد می توان به تیرآهن از جمله تیرآهن در سایزهای تیرآهن ۱۲، تیراهن ۱۴، آهن ۱۶، اهن 18، تیر اهن ۲۰ الی تیرآهن 30 اشاره کرد. همچنین مصالح دیگری همچون نبشی، انواع میلگرد، تیرآهن نرمال، هاش و … از محصولات ویژه فروشگاه به شمار می رود.

شما مخاطبان عزیز جهت خرید میلگرد، خرید تیرآهن و دیگر مقاطع فولادی می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره نیز کافیست از طریق شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط :

سازه‌ های قاب فلزی سبک

نحوه محاسبه وزن لوله فولادی

نحوه محاسبه وزن ورق فولادی

چرا استحکام سازه های فولادی با گذشت زمان کاهش می یابد؟

https://ahanhyper.com//?p=35295

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *