امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه طراحی و ساخت خرپا

معمولاً به تعدادی از میله ها و پروفیل ها که به صورت مثلثی توسط اتصالات مفصلی به یکدیگر اتصال داده می شوند خرپا گفته می شود. در ادامه این مقاله نحوه طراحی و ساخت خرپا و نیز انواع خرپا را مورد بررسی قرار دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

از خرپا معمولاً در اسکلت بندی کشتی ها، هواپیما، پل و … استفاده می شود. بهتر است بدانید خرپا از مقاومت بالایی برخوردارند و همچنین به دلیل برخورد در شکل هندسی خاصی که دارند، پایداری بالایی نیز دارند. همچنین در برابر نیروهای خارجی از مقاومت بالایی برخوردارند. خرپاها معمولاً از مقاطع فولادی مختلفی جهت تولید استفاده می کنند و در انواع مختلفی تولید و روانه بازار می شوند.

 

انواع خرپا از لحاظ روش ساخت

 

انواع خرپا از لحاظ روش ساخت

همانطور که ذکر شد خرپا دارای انواع مختلفی می باشد. از لحاظ روش ساخت معمولاً به سه دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

خرپای پل یا مسطح

برای ساخت پل و شاه تیر ً از خرپاهای استفاده می‌شود که به شکل ذوزنقه ای یا مستطیل ساخته می‌شوند، به آن ها خرپا پل گفته خواهد شد. بهتر است بدانید این خرپا ها معمولاً دارای اعضای تحتانی موازی و اعضای فوقانی می‌باشد.

خرپای صفحه ای

یکی دیگر از انواع خرپا ها نوع صفحه ای آن می باشد که تمامی اجزا تشکیل دهنده آن معمولاً در یک صفحه قرار می‌گیرد. به همین خاطر به آن خرپا صفحه ای گفته می‌شود. برای ساختن سقف و پل بیشتر از این نوع خرپا مورد استفاده قرار می گیرد.

خرپا سقف- شیبدار

یکی دیگر از انواع خرپاها نوع شیبدار است که معمولاً از آن در سقف های شیب دار استفاده می کنند. بهتر است بدانید در ساخت این محصول از مواد مرغوب و با کیفیت استفاده می شود.

انواع مقاطع فولادی در ساخت خرپا

همانطور که ذکر شد از مقاطع فولادی مختلفی در ساخت خرپا استفاده می شود. هر یک از آن ها در کاربردها و مکان خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مقاطع فولادی که در ساخت خرپا مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

  1. پروفیل نبشی و سپری
  2. پروفیل قوطی مربع و قوطی های مستطیل
  3. انواع تیرآهن ها
  4. لوله به خاطر شکل ظاهری لوله ها اتصال آن ها به یکدیگر تا حدودی سخت و دشوار می باشد. به همین خاطر در جرثقیل سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

نحوه طراحی و ساخت خرپا

معمولاً در ساخت و طراحی خرپا سعی می کند تا طراحی آن به گونه ای انجام شود که حداکثر روشنایی طبیعی از طریق خرپا برای محیط دریافت شود.

در نظر داشته باشید اگر اجزا تشکیل دهنده خرپا در یک صفحه قرار نداشته باشند معمولاً به آن خرپای فضایی گفته می‌شود. با اتصال این اجزا به یک دیگر به شکل مثلث استحکام فوق العاده بالایی را به همراه دارد. به همین خاطر از آن در ساخت سقف های کارخانه ها، استخرها، نمایشگاه ها و … استفاده می کنند.

اتصالات در خرپا

توجه داشته باشید از اتصالاتی مانند پیچ و مهره و پرچ برای اتصال دادن انواع خرپا استفاده می‌کند. بهتر است بدانید این نوع اتصالات در برخی موارد به صورت مستقیم و در برخی موارد به صورت غیر مستقیم قرار می گیرند.

 با توجه به کاربردی که این خرپا ها دارند می توان از ورق اتصال برنامه متصل کردن آنها استفاده کرد. زمانی که جهت اتصالات اقدام کنید باید دقت داشته باشید چرا که یکی از مهم ترین دلایل خرابی خرپاها باز شدن یا شکستن اتصالات می باشد.

مزایای خرپا

امروزه از سازه خرپا با توجه به کاربرد های فراوانی که دارد همچنین مزایای منحصر به فرد آن به عنوان پرکاربردترین سیستم های ساخت اسکلت و سقف و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از مزایای این محصول عبارتند از:

  • برخورداری از انعطاف پذیری بالا در پیاده سازی سازه و اجرا در شرایط مختلف طبق نقشه ها
  • بهتر است بدانید باز کردن خرپا و مونتاژ مجدد آن در مکان‌های دیگر بسیار راحت و آسان می باشد.
  • استفاده از سازه خرپا در مناطق شهری مناسب و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد.
  • مزیت دیگر این محصول این است که نسبت به سازه های دیگر ساده تر بوده و نیازی به دستگاه و مهارت خاصی نیست.
  • همچنین برای ساخت بنا و زیربنا با متراژ بالا استفاده از خرپا بسیار موجه و مفید می باشد.

انواع خرپا بر اساس ساختاری

همانطور که ذکر شد سازه خرپا یک سازه فلزی مثلثی شکل می باشد که از رایج ترین و پرکاربردترین انواع سازه ها است. توجه داشته باشید معمولا خرپا را بر اساس ساختاری که دارند به چهار دسته ساده، صفحه ای، فضایی و مرکب تقسیم بندی می کنند. در ادامه این قسمت قصد داریم هر یک از آن را شرح دهیم.

خرپای فلزی ساده

این نوع خرپا کاملا ساده بوده و به صورت تخت و صاف است. اولین بخش تشکیل دهنده این محصول یک واحد مثلثی شکل می باشد که دارای دو واحد است. یک واحئ خمیدگی و یک محل ان اتصال داده شده به آن می باشد. در ساخت سقف و بناهای قدیمی از این خرپا استفاده می کردند که امروزه از آن استفاده نمی شود .

خرپا فلزی صفحه ای 

یکی دیگر از انواع خرپا نوع صفحه ای آن می باشد که در این مدل تمامی عناصر و اتصالات در یک سطح صاف دو بعدی تعبیه می شوند. از این محصول در ساخت سقف بناها و پل ها و … استفاده خواهد شد.

خرپا فلزی مرکب

از ترکیب دو یا چند خرپا ساده معمولا نوع خرپا مرکب ساخته می شود. بهتر است بدانید مقاومت این خرپا نسبت به انواع دیگر بیشتر می‌باشد و از آن در ساخت بناها و ساختمان ها بیشتر استفاده می شود.

خرپا فلزی فضایی

بهتر است بدانید خرپا فضایی به صورت سه بعدی ساخته می‌شود و از نظر شکل ظاهری بسیار زیبا تر از انواع خرپا های دیگر است. به همین خاطر به آن خرپای فضاکار یا فضایی گفته می‌شود. از اتصالات آهنی، فولادی و آلومینیومی در ساخت آن استفاده می‌شود. این خرپا دارای مقاومت بسیار بالایی می باشد و در ساخت بناها با سقف های بلند و زیربنای بالا مانند سالن های ورزشی، سوله ها، کارخانجات و … از آن بهره مند می شود.

مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع خرپا می باشد که شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید جهت سفارش و خرید خرپا به وب سایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید. این سازه ها رو با کیفیت بالا تهیه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره و راهنمایی های لازم با کارشناسان آهن هایپر تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

تفاوت خرپا و سازه های فضاکار

انواع سازه های خرپایی معروف و عملکرد آن ها

خرک چیست ؟ + ۸ نکته اجرای خرک

https://ahanhyper.com//?p=15908

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *