امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه تقویت تیرآهن

همان طور که می دانید تیرآهن هسته اصلی سازه های فلزی می باشد. تیرآهن ها برای افزایش مقاومت نیاز به تقویت دارند. در این‌ مبحث قصد داریم به بررسی نحوه تقویت تیرآهن بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

تقویت تیرآهن از راه هایی است که باعث افزایش و استحکام و مقاومت ساختمان می شود. می توان گفت از مهم ترین اقدامات در ساختمان سازی تقویت تیرآهن است. نحوه تقویت تیرآهن از جزئیات زیادی برخوردار است که اگر صحیح انجام شود؛ در مهار فشارهای وارده به تیرآهن بسیار موفقیت آمیز خواهد بود.

روش های تقویت تیرآهن

برای تقویت تیرآهن روش های زیادی وجود دارد که در زیر به آن اشاره شده است:

تقویت با روکش فولادی

 بهتر است بدانید نحوه تقویت تیرآهن در این روش اینگونه است که مقدار کمانش در تیر آهن با ایجاد روکش فولادی بر روی بال ها بیشتر شده و سبب تقویت تیرآهن می شود. روکش فولادی با ورق های فولادی به ضخامت ۳ سانتیمتر انجام شده و میزان ظرفیت خمیدگی را افزایش می دهد.

 

روش های تقویت تیرآهن

 

تقویت با استفاده از سخت کننده ها

برای افزایش مقاومت برشی تیرآهن صفحه های فولادی به جان آن اضافه می شود. وقتی ورق های فولادی با فاصله مشخص شده به صورت تیغه های عمودی به قسمت جان و بال تیر جوش داده شوند سخت کننده جان تیر ایجاد می شود. در این صورت مقاومت برشی تیر بیشتر می شود که اثر مهمی در مقاوم سازی ساختمان دارد.

تقویت به کمک ژاکت بتنی

نحوه تقویت تیرآهن در این روش به صورت پر کردن ستون های فلزی با بتن می باشد که سبب تقویت آن ها می شود. این روش همان ژاکت بتنی است. زمانی که تیرآهن دچار زنگ زدگی و یا خوردگی شود از این تکنیک استفاده می شود. در این مواقع تمام محصول را با بتن پوشش داده تا مقاومت برشی و خمشی آن افزایش یابد.

تقویت با الیاف FRP

الیاف FRP الیاف پلیمری مصنوعی می باشد که به الیاف تقویتی نیز معروف می باشد. این الیاف در ناحیه کششی تیرآهن و یا به صورت عمود در راستای طول تیرآهن قرار گرفته و باعث تقویت آن می شوند. این روش ترک خوردگی اولیه را به تاخیر انداخته و در سوراخ هایی که در تیرآهن ایجاد شده نیز می توان از این الیاف استفاده کرد.

تقویت با نبشی و رکابی

  نحوه تقویت تیرآهن در این روش به این صورت است که از دو نبشی در گوشه های تیر استفاده می شود و باعث افزایش مقاومت در تیرآهن می شوند.

 

نحوه تقویت تیرآهن | همان طور که می دانید تیرآهن هسته اصلی سازه های فلزی می باشد. تیرآهن ها برای افزایش مقاومت نیاز به تقویت دارند. در این‌ مبحث قصد داریم به بررسی نحوه تقویت تیرآهن بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

دلایل تقویت تیرآهن

در ادامه مبحث نحوه تقویت تیرآهن باید ذکر شود تیرآهن به دلایل مختلفی چون تغییر شکل یا خمیدگی، نوسازی یا ایجاد طبقات و… نیاز به تقویت دارند. یکی از دلایل اصلی تقویت تیرآهن جلوگیری از کمانش و از هم گسیختگی درز ها و وصله ها است. اگر فشار در سراسر تیرآهن باشد؛ تیرها دچار خمیدگی و کمانش می شوند و این کمانش در بال و جان تیرآهن بر اثر فشارهای وارده اثر گذاشته و سبب تخریب سازه می شود. بنابراین با تقویت تیرآهن در این بخش ها می توان از کمانش سازه جلوگیری کرد.

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات فولادی از جمله تیرآهن می باشد. شما مخاطبان گرامی جهت سفارش نبشی، ورق سیاه، تیرآهن نرمال و ورق گالوانیزه، انواع تیرآهن اعم از تیرآهن ۱۲ الی تیرآهن 30 و … از طریق وب سایت https://ahanhyper.com اقدام نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به اطلاعات بیشتر داشته باشید کافیست با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

بهترین تیرآهن ایران

برای ساخت تیرآهن از چه آلیاژی استفاده می شود؟

https://ahanhyper.com//?p=37887

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *