امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه بستن میلگرد ستون

بهتر است بدانید ستون یکی از مهم ترین اعضای سازه می باشد. با استفاده از میلگرد می توان مقاومت ستون را افزایش داد. در این مبحث قصد داریم به بررسی نحوه بستن میلگرد ستون بپردازیم. از شما همراهان گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در اینباره تا انتها با ما همراه باشید.

آرماتوربندی ستون

ستون یکی از اعضای عمودی سازه است که فشار محوری زیادی را تحمل می کند. ستون وظیفه منتقل کردن بارهای محوری فشاری از روسازه به زیرسازه را برعهده دارد. در نظر داشته باشید ستون یک عضو فشاری است که علاوه بر تحمل بارهای فشاری، وزن برف، باد و دیگر بارهای جانبی در طراحی آن لحاظ شده است. از میلگردها برای بیشتر شدن مقاومت کششی سازه ها استفاده می شود. در ساخت ستون از میلگردهای مناسب و دارای استاندارد استفاده کنید.

 

انواع ستون بتنی براساس نوع میلگرد

 

انواع ستون بتنی براساس نوع میلگرد

با توجه به مبحث نحوه بستن میلگرد ستون باید ذکر شود ستون های بتنی براساس نوع میلگرد مورد استفاده به ۳ نوع تقسیم می شوند. در ادامه به توضیح آن می پردازیم‌

ستون بتنی تنگ دار: در این ستون‌ آرماتور طولی توسط چند آرماتور عرضی در فاصله نزدیک به هم بسته می شوند.

ستون بتنی دور پیچ دار: در این ستون آرماتورهای عرضی از نوع دور پیچ هستند.

ستون بتنی کامپوزیت: در این ستون تیرآهن ها یا لوله های دارای میلگرد حلزونی نقش آرماتور اصلی را ایفا می کند.

آشنایی با نحوه بستن میلگرد ستون

از مهم ترین مراحل اجرای ستون بتنی میلگرد گذاری است که طی سه مرحله اصلی بریدن، خم کردن و بستن انجام می شود. بستن میلگرد ستون این گونه است که از میلگردهای عرضی و میلگردهای طولی برای آن استفاده می شود. جاگذاری میلگردها در اجرای درست ستون بتنی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مثلا اگر میلگردها یک سانت منحرف شوند؛ ۲۰ درصد ظرفیت باربری ستون کم‌ می شود. ابعاد، تعداد، محل قرار گیری و عیار میلگردهایی که در ستون استفاده می شود باید در طرح اجرایی برآورده شود. علاوه بر این ها حتما آرایش و نوع وصله پوششی، جوشی و یا مکانیکی را مشخص کنید.

در بستن میلگرد ستون برای تحمل مولفه ی افقی نیرو در بالای میلگرد خم شده باید در بالاترین نقطه ی زانو یک تنگ قرار داده شود و همچنین یک تنگ مشابه در پایین ترین نقطه زانویی میلگرد بسته شود‌. این کار باعث می شود ستون در برابر هر تنش مخرب ناشی از خمش مقاوم باشد. در زمان بستن میلگردهای اصلی ستون دقت شود که فاصله میلگردها به هم نزدیک باشد.

 

انواع ستون بتنی براساس نوع میلگرد

 

آرماتور طولی در ستون

آرماتور طولی میلگردهایی هستند که برای افزایش مقاومت در برابر بارهای فشاری و کششی در راستای طول ستون نصب می شوند. این‌ میلگردها شکل پذیری ستون بتنی را افزایش داده و از شکست ناگهانی آن‌ جلوگیری می کند. حداقل میلگردهای طولی در اجرای ستون بتنی شامل ۳ عدد میلگرد داخل تنگ های مثلثی، ۴ عدد میلگرد داخل تنگ های دایره ای یا مستطیلی، ۶ عدد میلگرد داخل دور پیچ، ستون های قاب های خمشی یا دورگیری دایره ای

آرماتور عرضی در ستون

در ادامه مبحث نحوه بستن‌ میلگرد ستون باید ذکر شود آرماتور عرضی مجموعه میله های فولادی هستند که به صورت عمود نصب می شوند. وظیفه این آرماتورها مقاومت در برابر بارهای برشی و پیچشی درون ستون بتنی است. این آرماتورها شکل پذیری زیادی داشته و از شکست جانبی ستون جلوگیری می کنند. همچتین این آرماتورها مانع جا به جایی میلگرد می شوند.

مراحل انجام آرماتوربندی ستون

با توجه به مبحث بستن میلگرد ستون باید ذکر شود آرماتور بندی یک کار تخصصی است که باید توسط فرد با تجربه انجام شود. آرماتوربندی ستون در چند مرحله انجام می شود که عبارتند از:

نقشه کشی ساختمان: در نقشه موقعیت دقیق تمام اعضای ساختمان تعیین می شود از جمله موقعیت میلگردها

تهیه آرماتورها و قطعات مناسب: قطر، درجه و … تمامی موارد میلگردها باید مشخص شده و متناسب با آن برای آرماتوربندی اقدام کرد.

آماده سازی ریشه ها: میلگردها را از آلودگی پاکسازی کنید.

آرماتوربندی ستون: اصلی ترین مرحله آرماتوربندی ستون است. میلگردهای اصلی را کنار هم قرار داده و توسط خاموت به هم‌ ببندید.

استقرار سبد آرماتور: ستون را به صورت قائم در جای خود گذاشته و میلگردهای طولی را به میلگردهای ریشه ببندید.

قالب بندی: با توجه به مبحث بستن میلگرد ستون باید ذکر شود پس از انجام تمامی مراحل فوق نوبت قالب بندی می رسد. چون آرماتورها آسیب پذیر هستند باید توسط قالب پوشانده شوند.

 

مراحل انجام آرماتوربندی ستون

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

امروزه استفاده از میلگرد در ساختمان سازی مبحثی است که انکار ناپذیر می باشد. میلگرد ظفر بناب، میلگرد نیشابور، میلگرد تیکمه داش از جمله پرطرفدارترین انواع میلگرد هایی می باشد که در بازار ایران موجود می باشد. شما مخاطبان گرامی می توانید این محصولات را از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  تهیه نمایید.

از دیگر محصولاتی که توسط این مجموعه عرضه می‌شود می‌توان به تیرآهن ۱۲، تیرآهن ۱۴، تیر آهن ۱۶، تیرآهن 18، تیر آهن ۲۰، تیرآهن ۲۲، تیرآهن ۲۴، تیرآهن ۲۷ و تیرآهن ۳۰ و … اشاره کرد. این محصولات در انواع و ابعاد مختلفی موجود می باشد که با توجه به کاربرد مد نظر خود می توانید محصول مناسبی را انتخاب نمایید. البته در نظر داشته باشید که می توانید از مشاوره و راهنمایی کارشناسان فروش این مجموعه نیز بهره مند شوید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه بستن میلگرد راه پله

https://ahanhyper.com//?p=38412

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *