امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه بستن میلگرد راه پله

راه پله از اجزای مهم ساختمان است که در ساخت آن نیاز به دقت بالایی است. در این مبحث قصد داریم به بررسی و تشریح نحوه بستن میلگرد راه پله بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

در ابتدا باید با مفهوم پله آشنا شویم. راه پله از اجزای مهم ساختمان است و برای متصل کردن طبقات به هم از راه پله استفاده می شود. استقامت راه پله و نوع میلگردی که در آن استفاده می شود مهم بوده و باید طبق نقشه اجرا شود.

آشنایی با نحوه بستن میلگرد راه پله

بستن میلگرد راه پله و اجرای درست راه پله از اهمیت بالایی برخوردار است. آرماتوربندی تیر نیم طبقه راه پله با آرماتوربندی ستون های دور باکس راه پله انجام می شود. برای راه پله در آرماتوربندی فونداسیون‌ آرماتور انتظار تعیین می شود. ریشه آرماتور در فونداسیون قرار می گیرد و ریشه پله بتنی در آرماتوربندی پی قرار می گیرد‌.

بار وارده به راه پله در طبقات از طریق تیر و سقف ها به ستون منتقل شده و سپس به پی انتقال پیدا می کند ولی بار دو رمپ ابتدایی به فونداسیون سازه منتقل می شود. آرماتوربندی راه پله با قالب بندی ریشه پله در فونداسیون شروع و مراحل ساخت به ترتیب اجرا می شود.

 

مراحل اجرای آرماتوربندی راه پله

 

مراحل اجرای آرماتوربندی راه پله

این مراحل به شرح زیر است:

بستن قالب کف راه پله: این قالب در کف پاگرد افقی و زیر پله ها به صورت شیب دار اجرا می‌شود.

شمع بندی کف قالب: با توجه به شیب کف راه پله در شمع بندی دقت زیادی استفاده شود و شمع نسبت به قالب باید به صورت عمودی قرار بگیرد.

بستن آرماتور هایی اصلی راه پله: دقت شود که میلگرد ها به صورت نظیر به نظیر به هم متصل شده و هم پوشانی لازم رعایت شود. این کار مطابق با نقشه انجام می شود.

تکمیل قالب بندی: قالب های چوبی یا فلزی با اتصالات کافی و مناسب پایه ها و پشت بند ها در جای خود محک شده تا در برابر نیروهای ناشی از وزن، لرزش و ضربه بتن در زمان متراکم کردن آن جلوگیری شود.

بتن ریزی و متراکم کردن آن: در بستن میلگرد راه پله بتن ریزی و متراکم کردن آن مهمترین مرحله می باشد که باید از نزدیک فاصله بتن ریزی انجام شود. دقت شود که بتن ریزی به صورت یک دست انجام شود. قبل از به دست آمدن مقاومت کافی در سقف قالب ها را باز نکنید.

نکات مهم در بستن میلگرد راه پله

در بستن میلگرد راه پله به نکات زیر توجه شود:

  • در مراحل ساخت راه پله آرماتوربندی نیم طبقه را انجام دهید.
  • در ابتدا تیر نیم طبقه اجرا شود که برای این کار آن را به دیوار برشی و ستون گیردار می کنند.
  • آرماتوربندی طبق نقشه انجام شود.
  • بتن ریزی سقف و راه پله را طبقه به طبقه انجام دهید.
  • در ساخت طبقه بعدی میلگرد طبقه پایین به میلگرد انتظار طبقه بالا وصل شود.
  • حتما به خم کردن اصولی میلگردهای طولی دقت شود.
  • میلگرد انتظار در هر طبقه دو ردیف برای آرماتوربندی راه پله اجرا می شود.
  • تمام کف پله ها یک اندازه و یک شکل باشند.
  • عرض پله از ۶۵۰ میلی متر کمتر نشود.
  • ارتفاع هر پله از ۲۴۰ میلی متر بیشتر نباشد.
  • مساحت پاگرد را کمتر نکنید.

نحوه بستن میلگرد راه پله

میلگرد استفاده شده در آرماتوربندی راه پله

در آرماتوربندی راه پله از میلگردهای انتظار استفاده می شود. میلگردهای انتظار در هر طبقه دو ردیف می باشند تا میلگردهای طبقه بعدی به این میلگردها اتصال پیدا کند. میلگرد انتظار با خم ۹۰ درجه در دو ردیف به میلگرد سقف بعدی متصل می شود. میلگرد انتظار به طول ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود. بهتر است بدانید در ساخت و آرماتوربندی راه پله اصولا از میلگرد سایز ۲۰ تا ۲۵ استفاده می شود‌.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی و آهن آلات می باشد. امروزه استفاده از آهن آلات در ساخت و ساز بسیار گسترش پیدا کرده است و حائز اهمیت می باشد. برخی از پرکاربردترین مقاطع فولادی می توان به انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ورق استیل و … اشاره کرد.

مخاطبین عزیز می توانید قیمت پروفیل، قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت نبشی، قیمت روز آهن و … را در وبسایت https://ahanhyper.com/ مشاهده کرده و بررسی نمایید. همچنین از طریق این فروشگاه نیز می توانید جهت سفارش این محصولات فولادی اقدام نمایید. برای دریافت مشاوره راهنمایی های بیشتر نیز کافیست شماره های ذکر شده با کارشناسان فروش مجموعه در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه بستن میلگرد ستون

نحوه برآورد کردن میلگرد فونداسیون

https://ahanhyper.com//?p=38413

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *