امروز : جمعه 12 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

صفر تا صد نحوه اجرای رامکا در ساختمان

در ادامه این مطلب قصد داریم به صفر تا صد نحوه اجرای رامکا در ساختمان بپردازیم. با ما همراه باشید.

میلگرد رامکا

در ساختمان سازی پس از اینکه آرماتورهای ستون در بتن آرمه اجرا شود باید هر ستون را در راستای صاف , ثابت نگه دارند. جهت ثابت نگه داشتن ستون ها دو روش وجود دارد. رامکادر پاشنه بتن است که پاشنه بتن فاصله بین قالب بتن با میلگردها ستون می باشد. بهتر است بدانید در آمریکا بخشی از قالب بندی است که هنگام اجرای دیوارهای بتنی بر روی فوندانسیون اجرا خواهد شد و باعث می‌شود به راحتی بتوانید ادامه کار را انجام دهید.

رامکا معمولاً به صورت فولادی می باشد که برای راحت شدن قالب بندی وکتور و همچنین محل قرارگیری در پایین قالب در یک راستا و به صورت صاف مورد استفاده قرار می گیرد. البته بهتر است بدانید نوع پاشنه ارتباط مستقیمی با مکان اجرای پروژه خواهد داشت. به گونه‌ای که معمولاً در مکان‌هایی که در پایه های سازه و آب باشند از انواع بتنی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نحوه اجرای رامکا در ساختمان

 

نحوه اجرای رامکا در ساختمان

میلگرد رامکا معمولاً در قالب ستون در فاصله‌ای ۱۰ سانتی متر از پایین ستون نصب خواهد شد که باید این کار را با دقت و زمان زیادی انجام شود تا کار درست از آب درآید. سپس چهار میلگرد را به صورت عمودی یا طول ستون را با استفاده از سیم آرماتور یا و جوشکاری که باعث می‌شود خشک شود محکم نمایید تا در ماجرای ستون قرار بگیرد.

 بهتر است برای اینکه محکم‌تر شود چند مفتول را به دور مقطع بپیچانید که در آن مقطع بود. به همین خاطر برای اجرای رامکاهای بتنی اول ریسمانی را از پایین در امتداد ستون ها باید بکشید سپس تخت های به ارتفاع ۱۰ سانتیمتر در پشت ریسمان قرار دهید. پس از آن می توانید از بلوک یا سیمان استفاده کرده تا آنها را مهار نمایید. بهتر است بدانید با این کار عملیات قالب بندی ستون آسان خواهد شد.

سپس باید به سراغ بتن ریزی و قالب بندی بروید که در اینجا باید بتن ریزی به صورت پیوسته انجام شود. بهتر است بدانید رامکا بخشی از ستون می‌باشد که باید با میزان بتن ریزی بسیار دقت انجام شود. برای این که پایان کار بهتر باشد می توانید از بتن رقیق استفاده نمایید تا سطح آن به طور کامل یکنواخت شود. بهتر است بدانید این عیار برای این کار معمولاً تا ۴۵۰ کیلو سیمان در متر مکعب شن و ماسه است.

 

کاربرد رامکا در دیوار برشی

 

کاربرد رامکا در دیوار برشی

  1. جهت هم راستایی در ستون ها
  2. برای رفع نقص های احتمالی در قالب بندی
  3. جهت دستیابی به میزان دقیق انتهای مقاطع تا پایان ستون
  4. جهت مهار قالب ها با استفاده از بتن و رامکا

اسپیسر رامکا

توجه داشته باشید استفاده از اسپیسر رامکا باعث می‌شود تا مشکلاتی مانند زنگ زدگی و خوردگی ایجاد شود که برای حل این مشکل معمولا از اسپیسر استفاده خواهد شد. قبل از آنکه از اسپیسر استفاده شود زمانی که بتن ریزی به مرحله آخر رسید باید بتن باز کنید.

سر میلگرد از بخش انتهایی بیرون از بتن که قابل مشاهده می باشد با پوسیدگی یا زنگ زدگی باعث می‌شود تا پوسیدگی و زنگ زدگی به تمام بخش‌ها انتقال پیدا کند. در اینجا معمولا از اسپیسر استفاده می‌کنندو به این صورت که قطعه‌ای به نام اسپیسر را در انتهای میلگرد آن قرار می دهند که در برابر خوردگی و زنگ زدگی محفوظ بماند و در داخل بتن مخفی خواهد شد.

رامکا فولادی بهتر است یا بتنی

همانطور که می دانید با توجه به شرایط آب و هوایی در برخی مناطق رطوبت وجود دارد که از اول میلگردهای فولادی برای اجرای رامکا می‌شود. چرا که احتمال خوردگی و زنگ زدگی آن بالا است با این حال راه های بتنی برخی مشکلات به همراه دارد. به عنوان مثال می‌توان گفت رامکای بتنی باعث می‌شود تا بتن ستون دو تکه شده و مشکلاتی را در پایه ستون داشته باشد.

 در برخی مواقع مشاهده می کنید که بتن ریزی بدون در نظر گرفتن دانه بندی و اختلاط درست صورت می گیرد. با توجه به مصرف بتن در ناحیه مهم خطراتی ایجاد می‌شود بنابراین استفاده از رامکا توسط میلگرد بسیار بهتر است.

در برخی مواقع انواع ورق برای قرار دادن پایه ستون استفاده خواهد شد که به دلیل بالا بودن قیمت‌ها مانند ورق گالوانیزه جایز نیست. توجه داشته باشید روش هایی برای جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد وجود دارد که می توانید از آنها استفاده نمایید.

یکی از روش‌های بسیار مهم اسپیسر می باشد. زمانی که قالب به رامکا بچسبد. قالب باز می شود که می توانید سر میلگرد را که مشاهده می کنید اسپیسر قرار دهید تا مانع پوسیدگی و همچنین زنگ زدگی آن شود.

بهتر است بدانید قیمت میلگرد رامکا نسبت به بتنی آن بسیار بیشتر می باشد ولی از کیفیت و دوام بالایی برخوردار است.

نحوه اجرای رامکا فلزی

رامکا فلزی بسیار راحت تر و آسان تر می باشد که چهار میلگرد به صورت عمود بر هم در اطراف آرماتورهای طولی ستون قرار می‌گیرند. معمولا رامکای فلزی ۱۰ سانتی متر بالاتر از سطح که برای ستون هایی که در یک امتداد باشند نصب خواهد شد. ریسمون از اولین تا آخرین ستون کشیده خواهد شد که باعث می‌شود تا همه راستا بودن ستون ها کنترل شود.

 

نحوه اجرای رامکا فلزی

 

ریسمان کشی ستون

بهتر است بدانید توسط رامکا ها و ریسمان کشی ستون می‌توانید از دزآکسه شدن ستون ها جلوگیری نمائید. به نوعی که می‌توان گفت توسط ریسمان کشی ستون ها را هم باد خواهند کرد. ریسمان کشی ستون معمولاً به این صورت انجام می‌شود که ریسمان پای تمام ستون هایی که در یک ردیف تعبیه شده‌اند با ریسمان تماس داشته باشند.

 معمولاً در اجرای خمکاری‌ها و موکشی ستون باید دقت و زمان زیادی صرف شود. در غیر این صورت باعث می شود تا عملکرد سازه با ضعف روبه‌رو شود. نکته دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که رامکا به آنها جوش داده شود چرا که باعث می‌شود تا مقطع آرماتور لاغر تر شود.

 رامکا ها توسط سیم آرماتور بندی و آرماتور ها بسته خواهند شد و به صورت عمود بر یکدیگر جوش داده می شود. بهتر است بدانید رامکا نیز باید توسط سیم آرماتوربندی به یکدیگر اتصال داده ‌شود تا در زمان جابجایی به راحتی بتوان آن را جابجا نمایید. همچنین میلگردهای محدودیت‌هایی دارد که جوش دادن آن ها در برخی مواقع باعث می‌شود تا ترد و شکننده شود.

مجموعه آهن هایپر ارائه دهنده انواع میلگرد ها از جمله میلگردهای رامکا و یا میلگرد 32، میلگرد ۱۸، میلگرد۱۶ و میلگرد ۲۰ می باشد که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید شما بازی کنندگان و مصرف کنندگان عزیز می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ نسبت به تهیه انواع میلگرد ها از جمله میلگر رامکا و … اقدام نمایید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز می توانید با کارشناسان در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط :

نحوه انتخاب روش ساخت ساختمان

انواع نشست ها در ساختمان و راه های کنترل و اصلاح آن

تاثیر کیفیت میلگرد بر عمر ساختمان

https://ahanhyper.com//?p=17728

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *