امروز : چهارشنبه 17 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه آهن کشی نمای ساختمان

نحوه آهن کشی نمای ساختمان یک پوشش خارجی ساختمان می باشد که نقش بسیار مهمی در حفاظت از سازه در برابر شرایط آب و هوایی دارد. علاوه بر این از نظر زیبایی شناختی و همچنین کاربرد ساختار و بافت منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

در صورتی که نکات و استانداردهای لازم در نمای ساختمان رعایت شود می‌تواند به عنوان عایق میزان عمل نماید و به گونه‌ای که عایق صوتی و حرارتی مناسبی خواهد بود.

نمای ساختمان اهمیت ویژه ای در مباحثی مثل وزن نما و تاثیر ارتفاع بر آن و همچنین بارهای وارده مورد توجه طراحان و مهندسان قرار گرفته است. در ساختمان های قدیمی معمولاً از مصالحی مثل ماسه و سیمان برای نمای ساختمان استفاده می کردند.

این مصالح دارای عمر کوتاه مدت بودند و مشکلات زیادی را در طی گذشت زمان به همراه داشتند مثل ترک خوردن سنگ ها و آجرها و همچنین سقوط مصالح با خسارات جانی و مالی … نیز از جمله این مشکلات می باشد.

اما در ساختمان های جدید از طراحی مدرن و پیچیده استفاده می کنند که امروزه برای حل مشکلات از آهن کشی بر روی نمای ساختمان استفاده می‌کنند که هر نوع طرح و استفاده از هر نوع متریال را امکان پذیر می کند.

 

نحوه آهن کشی نمای ساختمان

 

آهن کشی نمای ساختمان

در ادامه مبحت نحوه آهن کشی نمای ساختمان ذکر کنیم که آهن کشی نمای ساختمان که به آن نبشی کشی نیز گفته می‌شود برای ایجاد یک سطح نگهدارنده برای نمای ساختمان استفاده می شود که با نصب نبشی در دیوار و اتصال آن به نمای انجام خواهد شد.

کاربرد آهن کشی در اجرای نمای ساختمان

بهتر است بدانید در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری و … اهن کشی انجام خواهد شد که این آهن کشی تاثیر بسزایی دارد. همچنین باعث استحکام در ساخت دیواره نما می شود.

زیرسازی یا آهن کشی نما از مهم ترین مراحلی می باشد که در نمای ساختمان اجرا می شود. برای درست کردن برآمدگی ها و فرورفتگی های نما اجرای آن بسیار مهم و ضروری می باشد که توسط پروفیل های آهنی و نبشی انجام می شود.

در پایان نیز به اسکلت ساختمان اتصال داده می‌شود که به این صورت سطحی صاف برای مرحله نازک کاری نما فراهم خواهد کرد. آهن کشی ساختمان نیازمند توجه و ظرافت بیشتری دارد تا با دقت و ظرافت به بالایی انجام شود.

در نماهایی که دارای منحنی می باشند قبل از شروع آهن کشی باید نبشی یا قوطی های مورد استفاده در نما را با دقت بالا خمکاری کرد. بهتر است بدانید نحوه آهن کشی در نمای ساختمان نیازمند دقت و تخصص بالا می باشد.

نحوه آهن کشی نمای ساختمان

برای اینکه نمای ساختمان آهن کشی نمایید باید اصول خاصی را رعایت کنید. برای انجام آهن کشی اصولی موارد زیر را مد نظر قرار دهید.

طراحی آهن کشی نما

اولین مرحله برای اجرای نمای ساختمان معمولاً طراحی آهن کشی نما می باشد که این کار توسط مهندس معمار انجام می‌شود. با توجه به معیارهای طراحی پیش آمادگی فرورفتگی و متریال استفاده در تمام ابعاد و اندازه پروفیل ها مشخص می کند.

توجه داشته باشید برای انتخاب پروفایل باید نوع نمای ساختمان را مد نظر قرار دهید. زیر سازی ساختمان ها با نمای سیمانی ساختمان با نمای آجر بسیار متفاوت می باشد.

آهن کشی نمای ساختمان های بتنی

در ادامه مبحث نحوه اهن کشی نمای ساختمان بهتر است بدانید در سازه های بتنی برای اتصال شاسی ها و پروفیل های نما به سازه اصلی ساختمان باید از پلیت‌های با فاصله های مشخص شده در نقشه های محاسباتی استفاده کنید.

توجه داشته باشید این پلیت ها به ستون ها و تیرهای افقی سازه اتصال داده می‌شود که می توانید شاسی ها و پروفیل های نما را به این پلیت‌ها جوش دهید.

آهن کشی نما های سیمانی

معمولاً در نماهای سیمانی از ملات و دوغاب استفاده می‌شود به همین خاطر باید بر روی شاسی از رابیتس استفاده کنید. بهتر است بدانید رابیتس به میلگردهایی که به شاسی نما اتصال داده می شود کمک می کند.  رابیتس دو لایه بسیار بهتر می باشد به این صورت مقدار عبور ملات از شبکه‌های رابیتش به حداقل خواهد رسید.

آهن کشی نمای ساختمان سنگی

در ساختمان هایی که نمای سنگی دارند با توجه به وزن بالاتر سنگ نسبت به مصالح دیگر امکان سقوط آن وجود دارد. به همین خاطر باید نسبت به اتصالات بعد از جوشکاری آن ها توجه بیشتری داشته باشید.

بهتر است بدانید اجرای آهن کشی نمای سنگی به دو روش امکان پذیر می باشد. در یک روش سنگ ها به زیر سازه پیچ می شوند تا توسط آن از سقوط سنگ ها جلوگیری شود.

روش دیگر پشت سنگ ها شیار زده خواهد شد و در سایز های مخصوصی به شاسی اتصال داده می شود. با توجه به نقشه های تهیه شده می توانید از روش مناسب اجرای آهن کشی استفاده نمایید. استفاده از آهن کشی در نمای رومی بسیار رایج می باشد و برای نگه داشتن سنگ ها با سایز های مختلف حتما نیاز به آهن کشی است.

 

نحوه آهن کشی نمای ساختمان

 

آهن کشی نمای کامپوزیت

بهتر است بدانید نماهای کامپوزیت معمولاً از وزن سبکی برخوردار می باشد که نصب آن بسیار راحت تر از نماهای دیگر می باشد. ورق های کامپوزیت توسط پیچ به شاسی اتصال داده می‌شود.

در انتها این ورق ها توسط لاستیک بسته خواهد شد که مانع رسیدن آب و رطوبت به اتصالات خواهد شد. در برخی موارد معمولا از چسب پلی اورتان برای آب بندی ورق های کامپوزیت استفاده خواهد شد.

جزئیات آهن کشی نمای ساختمان

جزئیات آهن کشی نمای ساختمان معمولاً توسط نقشه ها مشخص خواهد شد. در ادامه برخی از نکات و جزئیات آهن کشی ساختمان را ذکر می کنیم.

  • در آهن کشی قائم باید میلگردهای آجدار نمره ۱۰ با فاصله های یک به یک متر به نبشی ها جوش داده شوند که دیوارها در زمان وارد شدن بار جانبی رفتار یک دستی از خود نشان خواهند داد.
  • در آهن کشی بهتر است از میلگرد ۱۴ در فاصله های یک متری برای اتصال به سقف استفاده نمایید.
  • مقاطع فولادی که در آهن کشی استفاده می کنید باید از جنس فولاد ضد زنگ باشند.
  • در مرحله نازک کاری باید از رابیتس یا توری مرغی برای اتصال بهتر نبشی به دیوار و همچنین جلوگیری از ترک خوردن های ناشی از حرکت و ساختمان استفاده نمایید. برای محکم کردن رابیتس نیز می‌توانید از سیم های گالوانیزه بهره مند شوید.
  • اگر طول دیوار از ۶ متر بیشتر باشد و طول آن از ۴۰ برابر ضخامت دیوار بیشتر باشد باید سعی کنید از آهن کشی عمودی استفاده نمایید. همچنین در دیوارهای با ارتفاع بیش از ۳.۵ متر از آهن کشی افقی استفاده خواهد شد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

طراحی ساختمان مدرن

https://ahanhyper.com//?p=19018

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *