امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نحوه آزمایش میلگرد

میلگردها نوعی پروفیل هستند که در ساختمان سازی کاربرد دارند و قبل از استفاده باید مورد بررسی قرار بگیرند. در این مبحث قصد داریم به بررسی نحوه آزمایش میلگرد بپردازیم. از شما همراهان عزیز دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

مقاطع فولادی مانند میلگرد برای به‌کارگیری در ساختمان باید ضوابط خاصی را دارا باشند که آزمایش میلگرد یکی از این ضوابط است. میلگردها در پی ریزی ساختمان و بتن ریزی مورد استفاده می باشد. مهندسان ساخت و ساز به دلیل میلگرد مناسب و با کیفیت برای پروژه های خود هستند. مهندسان برای اینکه از کیفیت میلگرد مطمئن شده و بتوانند با توجه به پروژه میلگرد مناسب و با استحکام کافی را انتخاب کنند؛ باید میلگرد را آزمایش کنند.

آزمایش میلگرد بسیار مهم است و باید دقت بالایی در انجام آن داشت. در آزمایش میلگرد استحکام و خواص آلیاژی میلگرد شناسایی می شود بنابراین‌ می توان براساس آن انتخاب درستی داشت.

 

انواع روش های آزمایش میلگرد

 

انواع روش های آزمایش میلگرد

آزمایش های میلگرد به دو دسته آزمایش های مخرب و آزمایش های غیرمخرب تقسیم می شوند. در ادامه این آزمایش ها را بررسی کرده ایم.

 آزمایش های مخرب

 با توجه به مبحث آزمایش میلگرد باید ذکر شود این آزمایش‌ها تا جایی بر روی میلگرد ادامه پیدا می‌کند که محصول اولیه را تخریب کند و به همین دلیل به آزمایش های مخرب معروف هستند. از جمله این آزمایش ها می توان به ارزیابی میزان توان کششی میلگرد، تعیین خستگی میلگرد، آزمایش خمش سرد و آزمایش خمش مجدد اشاره کرد. در زیر هر یک را به صورت مختصر توضیح می دهیم:

آزمایش توان کششی میلگرد: آزمایش به وسیله دستگاه های مکانیکی یا هیدرولیکی برای ارزیابی خواص استاتیکی میلگرد می باشد. این آزمایش بر اساس استاندارد DIN1045 آلمان انجام می شود. قابلیت الاستیکی و انعطاف پذیری میلگرد در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفته و میلگرد از نظر مقاومت در برابر شکنندگی، نقطه تسلیم و حد ارتجاعی ارزیابی می شود.

 آزمایش تعیین خستگی میلگرد: در ادامه باید ذکر شود احتمال شکستگی میلگرد در برابر کشش ممکن است؛ اتفاق بیفتد. علاوه بر آن احتمال دارد زمانی که میلگرد در بتن خوابانده شده بعد از مدت زمانی دچار شکستگی شود. بنابراین قبل از بکارگیری میلگرد باید طبق آیین نامه از آن تست خستگی گرفته شود. برای تعیین بیشینه تنش قابل تحمل برای میلگرد قبل از آنکه بشکند این آزمایش انجام می شود. از جمله انواع آزمایش خستگی می توان به آزمایش با میله چرخان و آزمایش تحت کشش و فشار اشاره کرد. برای میلگرد هایی که در مرحله بتن ریزی خم شوند از این آزمایش استفاده می شود.

آزمایش خمش مجدد میلگرد: در رابطه با آزمایش میلگرد یادآور می شویم که آزمایش خمش مجدد میلگرد در چند مرحله انجام می شود‌. در مرحله اول میلگرد را در یک جهت تا ۹۰ درجه خم کرده و به مدت نیم ساعت در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنند. در مرحله بعد پس از اینکه میلگرد خنک شد میلگرد را ۲۰ درجه در سمت مخالف مرحله اول خم می‌کنند که به آن عمل خمش می گویند. بعد یک لایه آج از روی میلگرد برداشته و بررسی شود که میلگرد دچار شکست، ترک و یا گسستگی نشده باشد. دقت کنید دمای محیط در زمان آزمایش باید بین ۱۵ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد باشد.

آزمایش خمش سرد میلگرد: آزمایش خمش میلگرد بر روی میلگرد هایی به طول ۲۵۰ میلی متر و بالاتر انجام می شود که هیچ عملیات مکانیکی روی آن انجام نشده باشد. این آزمایش مطابق با استاندارد ملی ایران انجام می شود.

 

 آزمایش های مخرب

 

آزمایش های غیرمخرب

 آزمایش هایی چون آزمایش ترکیبات شیمیایی، بازرسی با اشعه ایکس، آزمون سنجش ابعاد و وزن، بازرسی با ذرات مغناطیسی از آزمایش های غیرمخرب هستند. این آزمایش‌ها به میلگرد هیچ آسیبی وارد نمی کند.

سنجش ابعاد میلگرد: قبل از استفاده از میلگرد باید آج، طول میلگرد و میزان رواداری آن را بررسی کرد تا از صحت آن مطمئن شد.

آزمایش میلگرد زنگ زده: اگر میلگرد زنگ زده و یا پوسته پوسته شده یا دچار خوردگی شود در بتن قابل استفاده نمی باشد. البته اگر زنگ زدگی میلگرد عمیق نبوده و سبب خوردگی و پوسته شدن آن نشده باشد پس از انجام آزمایش استفاده از آن مانعی ندارد.

نحوه انجام آزمایش میلگرد

آزمایش میلگرد راحت و سریع انجام می شود. برای آزمایش میلگرد باید یک متر از طول میلگرد بریده شود و روی آن آزمایش های مختلف انجام شود. حداقل از هر نوع میلگرد ۵ نمونه باید مورد آزمایش قرار بگیرد تا از کیفیت مناسب آن مطمئن شد. برای انجام دادن تست میلگرد از دستگاه خمش استفاده می شود. این دستگاه اصول مخصوص به خود را دارد. در این دستگاه یکی از فک ها به صورت ثابت بوده و دیگری متحرک است.

میلگرد را بین این دو فک قرار داده و فک متحرک شروع به انجام عملیات می کند. این دستگاه به رایانه وصل است که مشخصات مکانیکی، کرنش و…دیگر مشخصات به دست آمده بر روی آن نشان داده می شود. آزمایش در دمای بین ۱۰ الی ۳۵ درجه سانتی گراد انجام‌ می شود و در نهایت میلگرد به شکل V می شود.

 

نحوه انجام آزمایش میلگرد

 

شرایط انجام آزمایش میلگرد

آزمایش میلگرد بسیار حائز اهمیت است. توجه کنید که اگر در ساخت و ساز نیاز به میلگردها با گریدهای مختلف است باید از هر گریدی یک میلگرد مورد آزمایش قرار بگیرد. مسئله بعدی که مهم است تنوع در سایز میلگردها است. از هر سایز میلگرد یک نمونه باید مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد. همچنین باید به ازای هر ۵۰ تن میلگرد مصرفی آزمایش های مربوطه بر روی حداقل یک‌ نمونه میلگرد انجام شود. در صورتی که مقدار میلگرد مصرفی کمتر از این مقدار باشد؛ نیز باید یک نمونه میلگرد مورد بررسی قرار گیرد.

آشنایی با آهن هایپر

فروشگاه تخصصی آهن هایپر ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از جمله میلگرد می باشد. میلگرد ظفر بناب، میلگرد نیشابور، میلگرد تیکمه داش از جمله انواع میلگردهای پرطرفدار در ایران می باشد. شما بازدیدکنندگان گرامی جهت خرید میلگرد و دیگر محصولات فولادی همچون انواع ورق فولادی، ورق استیل، ورق گالوانیزه، ورق ابعادی، نبشی، و … می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ اقدام نمائید. همچنین می توانید قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت ورق استیل، قیمت روز آهن آلات و .. را نیز به صورت به روز و آنلاین بررسی کنید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع آزمایشهای بتن

https://ahanhyper.com//?p=38286

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *