امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

نبشی کشی ساختمان و نحوه اجرای آن

در این مطلب قصد داریم نبشی کشی ساختمان و نحوه اجرای آن را مورد بررسی قرار دهیم. جهت آشنایی با نبشی کشی ساختمان پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه نمایید.

نبشی کشی ساختمان سازی

اجزای غیر سازه ای ساختمان و سطح دیوارها باید به صورت اصولی و استاندارد با اسکلت اصلی ساختمان درگیر باشد. در غیر اینصورت امکان دارد این اجزا با وقایع طبیعی مثل زلزله فرو بریزد و خسارت مالی و جانی بسیاری را به همراه داشته باشد. همانطور که ذکر شد نبشی کشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در آن از مقطع فولادی نبشی استفاده می شود.

نبشی ها معمولاً به صورت ۶ و ۱۲ متری در بازار موجود می باشند و در سایزها، برندها و انواع مختلفی در بازار وجود دارند. استفاده از پروفیل نبشی در سازه باعث می‌شود تا از ساختمان در برابر تنش های خارجی وارده مراقبت کرده و آن را تقویت نماید. امروزه اجرای نبشی کشی در ساختمان های مختلف جزء موارد لازم می باشد.

در صورتی که مهندس ناظر طبق نقشه های ساختمان ان را اجرا نکند و بعداً زلزله و ریزش این دیوار باعث آسیب به افراد شود مهندس ناظر به عنوان افراد مقصر شناخته خواهد شد. توجه داشته باشید الزام اجرای فرایند نبشی کشی مطابق با آیین نامه ۲۸۰۰ است که بیان می کند لبه آزاد دیوارهای پیرامونی، در بازشو ها، قسمت هایی که دیوار ندارد و … در دیوار جان پناه ها باید مهار شود.

استفاده از نقشه برای دیوارهای آجری و سفالی که امکان ریزش آن ها وجود دارد کاربرد بسیاری دارد. همچنین در صورتی که درون ستون ها پلیت قرار داده نشود استفاده از نبشی کشی برای اتصال به ستون ها بسیار مهم است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر این در ساختمان های با اسکلت فلزی نیز از نبشی کشی استفاده می‌شود.

 در صورتی که دیوارها پنل باشند نیازی نیست استفاده شود. چرا که میلگردهایی که در دیوار وجود دارند ایمنی کافی را برای حفظ ساختمان‌سازی ارائه خواهد داد. توجه داشته باشید نبشی کشی از مهم ترین مراحل اجرای نما می باشد.

در ساختمان هایی که نمای آن ها دارای پستی و بلندی است از نبشی کشی فولادی به عنوان زیر سازی استفاده خواهد شد. از پروفیل آهنی، نبشی، پیچ و مهره، استفاده در انتهای اسکلت اصلی ساختمان اتصال داده شده است. این فرایند توسط ایجاد سطح زیرین صاف زمینه را برای مرحله نازک کاری فراهم خواهد کرد.

 

نبشی کشی ساختمان و نحوه اجرای آن

 

نحوه انجام نبشی کشی ساختمان

در ادامه مبحث نبشی کشی ساختمان و نحوه ی اجرای ان باید ذکر کنیم که طبق مقررات ملی ساختمان دیوارهای با ارتفاعی طول زیاد باید به طریقی کنترل شود تا در هنگام ضربات شدیدی از زلزله به واسطه وزن خود تخریب نشود. آیین نامه و دیوارهای خارجی جزء الزامات می باشد در حالی که برای دیوارهای داخلی اجرای این فرآیند به طول و ارتفاع تیغه ها بستگی دارد.

بهتر است بدانید دیتیل اجرایی برای قسمت های مختلف پروژه توسط گروه مشاوره پروژه طراحی خواهد شد. اما به طور کلی می توان گفت برای اجرای فرآیند دو عدد نبشی به کمک میلگرد به ضخامت دیوار میدوزند. سپس وصل به زمین کرده و توری مرغی می کشند که دیوارهای غیر سازه ای و تیغه ها را داخل آن مهار خواهند کرد.

نحوه نبشی کشی دیوارهای ساختمان

در ادامه مبحث نبشی ساختمان و نحوه ی اجرای ان باید ذکر کنیم که نبشی کشی دیوارهای ساختمان در ساختمان های با دیوارهای خارجی آجری به دو صورت انجام می شود. در روش از اول پیش از انجام و توزیع در ستون ها کلیه بارها تعیین می‌شود که برای پوشش دادن نبشی از آن کمک گرفته می‌شود.

در روش دیگر با استفاده از تفنگ های میخکوب و یا تصمیم گیری ها را به ستون وصل می‌دهند. پس از اتصال تیر به ستون ها معمولا آن ها را به شکل خاص قرار خواهند داد تا مقطع دیوار داخلی نبشی قرار بگیرد. پس از این مرحله میلگردهای عرضی را به طولی برش می‌دهند و میلگردهای طولی را به نبشی‌ها جوش خواهند داد.

اجرای نبشی کشی نمای ساختمان

شاسی کشی یکی از مراحل اجرایی نمای ساختمان می باشد که سطحی صاف را ایجاد می‌کند. با توجه به مصالحی که در نازک کاری نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفته است؛ بستگی دارد. با توجه به طرح معماری مورد نظر برجستگی ها و فرورفتگی های نما با استفاده از نبشی کشی فولادی ایجاد خواهد شد.

برای اجرای زیرسازی نما ابتدا مصالح مورد استفاده تعیین می‌شود. به عنوان مثال می توان گفت در شاسی کشی نما سنگی و سیمانی معمولا از پروفیل نبشی و میلگرد با روکش های رابیتس استفاده خواهد شد. پس از این مرحله با توجه به جزئیات اجرایی سازه و به صورت دقیق شرایط موجود نقشه مورد نیاز تهیه خواهد شد.

سپس با توجه به نقشه های اجرایی توسط ریسمان کشی تراز و میزان پیشامدهای زیر سازی پیاده سازی خواهد شد. پس از آن در صورت بتنی بودن سازه و عدم وجود پلیت در نمای سازه باید پلیت های مورد نیاز و توسط بولت های مخصوص بر روی بتن نما محکم در ستون های اولیه شاسی کشی را به دیوار اتصال داد.

تراز مورد نیاز برای شاسی کشی نبشی های افقی و عمودی را با توجه به نقشه اجرایی نصب و جوشکاری خواهند کرد. پس از آن در صورت نیاز به نصب توری سقف کاذب زیرسازی آن غلبه کمک میلگرد انجام خواهد شد و اجرا شده و طرح های رابیتس را با سیم های مفتولی گالوانیزه خواهند کرد.

 

نبشی کشی ساختمان و نحوه اجرای آن

 

نکات و ضوابط نبشی کشی ساختمان

بهتر است بدانید نبشی کشی یکی از مراحل سفت کاری ساختمان می باشد و دارای حساسیت های اجرایی و نظارتی مهم و خاصی است. این فرآیند از نظر نوع محصول معمولاً به دو دسته بتنی و فلزی تقسیم‌بندی می‌شود.

نوع بتنی آن در سازه های با مصالح بنایی و نوع فلزی در ساختمان‌های دارای اسکلت مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این قسمت برخی از ضوابط و نکات نبشی کشی ساختمان را ذکر می کنیم.

  • اولین نکته ای که باید مد نظر قرار دهید این است که دیوارهای داخلی یا تیغه ها با ارتفاع بیش از ۸.۱ متر باید توسط راه مناسبی مثل استفاده از واحدها از نظر جانبی به سازها مهار شود.
  • ضوابط بعدی حداکثر طول مجاز هر دیوار غیرسازه‌ای بین ۲ کلاف قائم نباید از ۶ متر و ضخامت آن بیشتر شود.
  • توجه داشته باشید حداکثر ارتفاع دیوار غیر سازه ای از تراز کف ۵.۳ متر می باشد.
  • بهتر است بدانید لبه‌های قائم تمام دیوارهای غیر سازه ای باید مهار شود.
  • لبه های فوقانی دیوار غیرسازه‌ای که در تمام ارتفاع دامنه ندارد باید توسط کلاف فولادی یا ناودانی نمره ۶ به دیوار سازه ای یا اتصال کننده دیوار غیرسازه اتصال داده شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت https://ahanhyper.com/ مراجعه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

هدف از شاسی کشی ساختمان و نمای آن چیست؟

https://ahanhyper.com//?p=19520

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *