امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد گذاری تیر و طراحی تیرهای بتنی

شما باید به خوبی بدانید که میلگرد گذاری تیر برای افزایش بخشیدن مقاومت کششی بتن یکی از اقداماتی است که از گذشته برای مقاومت ساختمان ها مورد استفاده قرار می گرفته و اکنون هم کاربرد زیادی دارد. به کارگیری بتن آرمه برای ساخت و ساز ساختمان ها یکی از روش‌ های مرسوم به شمار می‌ رود.

استفاده کردن از تیرها در بتن مسلح برای برطرف سازی ضعف بتن در برابر نیروی کششی اهمیت بسیار زیادی دارد که شما هم نیز باید به خوبی به آن دقت داشته باشید.

با توجه به محدودیت های هندسی که در تیرهای بتنی وجود دارد هر یک از مهندسان ساختمان زمان مدل سازی های اولیه نقشه ساختمان باید موارد مهمی را به طور کامل در نظر بگیرند و بر اساس آنها اقدام به طراحی سازه نمایند.

هدف از اجرا کردن نقشه اولیه سازه تعیین دقیق ابعاد تیرها می باشد که برای جلوگیری کردن از به کار بردن تیرهای عمیق باید در نظر گرفته شود.  شما باید به خوبی بدانید که میلگرد گذاری تیر باید بر اساس ابعاد تیر ساختمانی باشد. بسیاری از مهندسین ساختمان جهت جلوگیری کردن از کاهش فضای مفید تا حدودی ابعاد تیر ها را کاهش می دهند تا آنها در برابر دیوارهای اطراف شان پنهان شوند.

 

میلگرد گذاری تیر

نکاتی مهم در مورد میلگرد گذاری تیر

هر یک از تیر های ساختمانی در مقاطع متنوعی می توانند به شکل ها و طرح های متنوع از جمله عمیق، عریض و مربعی مورد استفاده قرار بگیرند. انتخاب کردن مقاطع برای ساختمان سازی با توجه به طول تیر ساختمان انتخاب خواهد شد.

به طور کلی آن دسته از تیرهای بلند ساختمان که طول بیشتر از ۶ متر دارند اگر در قسمت زیرین لنگرهای خمشی قرار بگیرند عملکرد بحرانی ‌تری از خودشان نشان خواهند داد. برای تعمیر کردن مقاومت خمشی شما بهتر است از مقاطعی استفاده کنید که عمیق تر می باشند.

بر همین اساس زمانی که سختی خمشی تیر ها افزایش پیدا کند جهت جلوگیری کردن از افزایش بیش از اندازه باید تیرچه ریزی سقف را به گونه ای انجام دهید که در قسمت بار مشکلی نداشته باشد.

علاوه بر این شما باید به خوبی بدانید برخی از تیرهای ساختمانی کوچکتر از ۵ متر هستند برای اینکه طول کمتری دارند و سختی بیشتری را هم خواهند داشت. بر همین اساس شما می توانید از آنها با قدرت بیشتری استفاده کنید تا زلزله را جذب کنند.

در صورتی که شما می‌خواهید از این تیرها برای میلگرد گذاری تیر استفاده نمایید برای اینکه ارتفاع طبقات ساختمان تان کمتر نشود باید عرض آنها را افزایش دهید. البته که این اقدام شما می تواند معماری فضا را تا حدودی تحت الشعاع قرار دهد.

بنابراین امکان دارد که لازم به استفاده از سقف های کاذب شوید و همین مسئله هزینه های ساخت و ساز شما را تا حدودی افزایش خواهد داد.

محاسبه میلگرد گذاری تیر

نحوه محاسبه میلگرد گذاری تیر

شما زمان استفاده کردن از تیرهای سراسری اگر هر یک از تیرها طول بزرگتری از ۱۲ متر دارند باید آنها را درون آرماتورها وصل نمایید. برای وصل کردن آرماتور های ساختمانی در تیرها توصیه می ‌کنیم که این اقدام را در ناحیه بحرانی تیر ساختمانی اصلاً انجام ندهید.

هر یک از تیرهای ساختمانی که مربوط به آرماتور می باشد را باید به شکلی انجام دهید که لنگرهای خمشی تا جایی که ممکن است نگهداری مناسبی داشته باشند. شما باید اندازه و ابعاد تیر های ساختمانی را زمان میلگرد گذاری به خوبی مورد بررسی قرار دهید تا بر اساس استانداردهای مشخص شده باشد و ایاردی درون آن به وجود نیاید.

بهتر است که برای سهولت آرماتوربندی از ارتفاع مقاطع تیرها در دهانه های متنوع استفاده کنید و دقت داشته باشید که ارتفاع آنها تغییر نکند. همچنین سعی نمایید که تنوع سایز میلگردهای ساختمانی چندان بالا نباشد و اگر می خواهید که سایز های متنوعی را مورد استفاده قرار دهید باید از تیرهایی استفاده کنید که دو شماره اختلاف دارند.

آسیب های لرزه ای زمان میلگرد گذاری تیر چه چیزهایی هستند ؟

چندین عامل مهم برای آسیب تیرهای بتنی در زمان زلزله وجود دارد که این عوامل عبارت است از :

  1. استفاده کردن از تیرهای کوتاه یکی از مهمترین عواملی می باشد که شما باید به آن دقت داشته باشید تا از آسیب زلزله جلوگیری کنید. این نمونه از تیرها برای ساختمان سازی کاربرد بیشتری دارند که شما هم باید از آنها استفاده نمایید.
  2. استفاده نکردن از وصله های ساختمانی به اندازه کافی که مورد نیاز ساختمان شما می باشد از دیگر عوامل به شمار می‌ رود که آسیب های لرزه ای را افزایش می دهد.
  3. برخی از مشکلات و همچنین ضعف هایی که زمان اجرا به وجود می‌ آید یکی دیگر از عوامل آسیب‌ های لرزه ای است.
  4. برخی از مشکلات در آرماتورهای طولی و یا عرضی از دیگر عواملی به شمار می ‌رود که اهمیت بسیار زیادی برای جلوگیری کردن از آسیب های لرزه ای دارد و شما باید به خوبی این مشکل را هم بشناسید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه میلگرد گذاری پله

https://ahanhyper.com//?p=8093

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *