امروز : سه‌شنبه 23 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد کامپوزیت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بهتر است بدانید میلگردها در انواع مختلف و با کاربردهای متفاوتی در بازار موجود هستند. در این مبحث قصد داریم به بررسی سوال میلگرد کامپوزیت چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ بپردازیم. از شما مخاطبین گرامی دعوت می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

آشنایی با میلگرد کامپوزیت

در ابتدای معرفی میلگرد کامپوزیت لازم است ابتدا میلگرد کامپوزیت را بشناسید. میلگرد کامپوزیت به آرماتورهایی گفته می‌شود که از ترکیب دو جزء الیاف و پلیمر ماتریس زرین تشکیل شده‌اند. جنس این الیاف می تواند از شیشه، بازالت و کربن باشد. الیاف یک مجموعه‌ از رشته‌ها یا تارها هستند که بدون پیچش در کنار هم قرار می گیرند.

رفتار اجزای الیافی و رزینی بر رفتار میلگرد کامپوزیتی اثر گذاشته و باعث ایجاد ویژگی های منحصر به فرد می شود. استفاده از آرماتورهای کامپوزیت در سراسر جهان رو به گسترش است؛ زیرا از خوردگی فولاد در محیط های تهاجمی جلوگیری می کند.

 

آشنایی با میلگرد کامپوزیت

 

انواع میلگرد کامپوزیتی

در ادامه معرفی میلگرد کامپوزیت باید ذکر شود که با توجه به نوع الیاف استفاده شده در زمینه پلیمری میلگردهای کامپوزیت به چند دسته تقسیم می‌شوند.

میلگرد کامپوزیت تقویت شده با الیاف شیشه: این نوع میلگرد به GFRP نیز معروف می باشد. قیمت آن مناسب بوده و در بین انواع میلگرد کامپوزیتی بیشترین کاربرد را دارند. الیاف شیشه خود انواع مختلفی دارد که در محیط‌های قلیایی و بسیار قلیایی از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند. چهار دسته الیاف شیشه را می‌توان چنین نام برد: E-Glass، Z-Glass، A-Glass، S-Glass

میلگرد کامپوزیت تقویت شده با الیاف بازالت : (BFRP) این نوع میلگرد های کامپوزیتی در برابر مواد قلیایی طول عمر بیشتری نسبت به GFRP دارند ولی هزینه تولید آن‌ها بالاتر است.

میلگرد کامپوزیتی تقویت شده با الیاف آرامید: باید ذکر کنیم میلگرد کامپوزیتی تقویت شده با الیاف آرامید تولید کمی داشته و عموما مورد استفاده قرار نمی گیرند چون مقامت فشاری پایینی داشته و هزینه ساخت بالایی دارد.

میلگرد تقویت شده با الیاف کربن : (CFRP) وجود کربن مقاومت این نوع میلگرد در برابر شکست خستگی و خزش را افزایش می دهد. همچنین این میلگرد در محیط‌های اسیدی و بازی مقاومت بالایی دارد. الیاف کربن به دو دسته الیاف کربنی PAN و الیاف کربنی مبتنی بر قیر تقسیم می‌شوند.

ویژگی های میلگرد کامپوزیت

میلگرد کامپوزیت دارای ویژگی های فیزیکی و مکانیکی است که ویژگی فیزیکی شامل چگالی و ضریب انبساط حرارتی است. ویژگی‌های مکانیکی نیز شامل رفتارهای برشی، کششی، فشاری و خمشی است. در ادامه به توضیح هر کدام از ویژگی ها می پردازیم:

چگالی کم: با توجه به مبحث میلگرد کامپوزیت باید ذکر کنیم در این میلگردها چگالی آن از 1.25 تا 3.3 گرم بر سانتی‌متر مکعب متغیر است. چگالی پایین باعث می شود وزن سازه کاهش یابد. همچنین سبب می شود هزینه های مربوط به حمل و نقل نیز کاهش یابد.

ضریب انبساط حرارتی: ضریب انبساط حرارتی در دو راستای طولی و راستای عرضی سنجیده می شود. نوع الیاف تعیین کنندۀ ضریب انبساط حرارتی در راستای طولی و نوع رزین ضریب انبساط حرارتی در راستای عرضی را تعیین می کند. ضریب انبساط حرارتی میلگرد بازالت مشابه بتن است.

تنش برشی: میله های کامپوزیت در برابر تنش برشی عملکرد ضعیفی دارند؛ چون هیچ لایه عرضی تقویت کننده ای وجود ندارد.

مقاومت کششی: با تغییر قطر آرماتور مقاومت کششی میلگردهای کامپوزیت تغییر می‌کند. مقاومت فشارشی میله‌های CFRP، GFRP و AFRP نیز به ترتیب معادل 78، 55 و 20 درصد مقاومت کششی آن هاست.

 

ویژگی های میلگرد کامپوزیت

 

مزایای میلگرد کامپوزیت

شایان ذکر است میلگرد کامپوزیت مزایای زیادی دارد که به شرح زیر می باشد:

میلگرد کامپوزیت باعث کاهش هزینه های ساخت و تعمیر سازه می شود. همچنین این میلگرد افزایش عمر و کارایی بیشتر سازه را به دنبال دارد. همچنین برای تقویت بتن در مکان‌هایی که بتن یا سازه بتنی با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی در تماس است بهترین کار استفاده از میلگرد کامپوزیت است.

با توجه به معرفی میلگرد کامپوزیت باید ذکر کنیم این میلگردها می توان به مقاومت آن در برابر خوردگی و کاهش بار مرده سازه اشاره کرد. همچنین این میلگرد نیاز به پوشش بتن را کم کرده و باعث وزن سبک سازه می شود. مقاومت خوب در برابر مواد شیمیایی از دیگر مزایای این میلگرد است. بهتر است بدانید این نوع میلگرد مقاومت کششی بالایی دارد به طوری که دو برابر مقاومت کششی فولاد است.

کاربرد میلگرد کامپوزیت

همان طور که ذکر شد میلگرد کامپوزیت در موارد زیادی کاربرد دارد. در ادامه به بررسی کاربردهای این میلگرد می پردازیم:

از میلگرد کامپوزیت برای تقویت سطوحی مثل عرشه پارکینگ ها و پیاده روها که در معرض آسیب سایشی یا مکانیکی قرار دارند؛ استفاده می شود. همچنین در ساخت برج‌های بتنی انتقال نیرو و سیل بندهای بتنی نیز از این میلگرد استفاده می شود. از کاربردهای دیگر این‌ میلگرد می توان به ساخت تیرها و ستون های پیش ساخته اشاره کرد.

لازم به ذکر است در ساخت سازه های دریایی، عرشه اسکله ها و پل ها نیز این میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. برای مقاوم سازی سازه های بتنی و فولادی استفاده از این میلگرد گزینه مناسبی است. ساخت قسمت‌های داخلی بیمارستان مثل قسمت اسکن‌های پزشکی و تصویربرداری های مغناطیسی نیز از این نوع میلگرد استفادهی شود. همچنین از کاربرد دیگر میلگرد کامپوزیت می توان به تقویت دیوارهای داخلی تونل ها و اتصالات و سازه‌های راه آهن اشاره کرد.

فرآیند تولید میلگرد کامپوزیت

تولید میلگرد کامپوزیت بدین گونه است که طی فرآیندی در یک حمام رزین تارها کشیده و تنیده می‌شود تا خیس و مرطوب شوند. در مرحلۀ بعد قالب فولادی را گرم کرده تا رزین اضافی از رفته و شکل کامپوزیت تنظیم شود. بعد از آن برش FRP جامد را انجام داده و محصول تولید شده را در اندازه های مورد نظر برش دهید.

به علت اینکه در ساخت این میلگردها از رزین های گرما سخت استفاده شده به سادگی خم نمی شوند. در صورتی که در تولید آن از رزین های گرما نرم استفاده شود؛ می‌توان با وارد کردن فشار زیاد شکل جدید را در میله اعمال کرد. بهترین زمان برای خمکاری زمان ساخت است؛ چون خمکاری بعد از ساخت 40 تا 50 درصد مقاومت کششی محصول را کاهش می دهد.

 

انواع میلگرد کامپوزیتی

 

 معرفی آهن هایپر

شما مخاطبان گرامی برای تهیه و خرید میلگرد کامپوزیت و دیگر محصولات فولادی می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید. میلگرد ظفر بناب، میلگرد نیشابور، انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ورق استیل و … از دیگر محصولاتی می باشد که توسط این مجموعه عرضه و ارائه می گردد. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

انواع میلگرد صنعتی

انواع میلگرد ترانسی

https://ahanhyper.com//?p=39387

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *