امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد مورد نیاز برای ساختمان یک، دو و سه طبقه

هر پروژه ساختمان سازی در آغاز نیاز به برآورد اولیه مواردی را دارد تا بتوان میزان مصالح مورد نیاز و هزینه های ناشی از آن ها را مدیریت نمود. یکی از قابل توجه ترین مواردی که بایستی حتماً میزان و هزینه های آن برآورد شود، میلگرد می باشد که معمولاً در سایز ۱۰ الی ۲۵ سانتیمتر می باشد که برای مثال میلگرد8، میلگرد10 و یا میلگرد22 نامیده می شوند که هریک کاربرد خاصی دارد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا با ارائه توضیحاتی تخصصی و در عین حال به بیانی ساده، حدود و میزان میلگرد مورد نیاز برای پروژه های شامل ساختمان یک، دو و سه طبقه را برآورد نماییم. همچنین وب سایت آهن هایپر که هم اکنون در آن حضور دارید، مقالات مفید دیگری در حوزه میلگردها و صنعت ساختمان سازی تهیه نموده است که بهتر است در صورت تمایل از آن ها نیز بازدید به عمل آورید.

محاسبه میلگرد مورد نیاز برای فوندانسیون ساختمان

برای آن که بتوانیم مقدار میلگرد مورد نیاز برای فوندانسیون ساختمان یک، دو وسه طبقه را تخمین بزنیم، نیاز به محاسبه مقاطع مورد نیاز در فوندانسیون، ستون و سقف می باشد. برای اجرای این مقاطع نیز در پی ساختمان، نیاز به اجرا به سه صورت طولی، عرضی و تقویتی می باشد.

بنابراین لازم است تا پیش از اجرای فوندانسیون و میلگردهای مورد نیاز برای ساختمان های چند طبقه، محاسبه هایی نسبت به مقاطع به صورت طولی و عرضی داشته باشیم. مقاطع مربوط به تقویت پی نیز به منظور استحکام و قدرت بخشی پی می باشد.

 

محاسبه میلگرد مورد نیاز برای فوندانسیون ساختمان

 

محاسبه مقاطع طولی در پی

برای محاسبه وزن میلگرد مورد نیاز ساختمان یک، دو یا چند طبقه که قرار است در قسمت طولی پی به کار برده شود، لازم است ابتدا طول میلگرد مورد نیاز در محور مورد نظر محاسبه شود.

کاور

مقدار فاصله مورد نیاز سطح میلگرد نسبت به قسمت خارجی بتن به وسیله پوشش میلگرد اجرا می شود تا آن ها را در برابر خوردگی محافظت نمود.

خم میلگرد

قرار گرفتن درست و محکم میلگرد در سازه های بتنی، با خم کردن دو سر طولی و عرضی آن ها امکان پذیر خواهد بود.

محاسبه مقاطع عرضی در پی

جالب است بدانید که نحوه محاسبه این مقاطع نیز به مانند مقاطع طولی می باشد، بدین صورت که کافیست دو عدد کاور را از آن کم نموده و دو عدد خم میلگرد را به آن اضافه نمایید.

مقاطع تقویتی در پی

به منظور محاسبه وزن مقاطع تقویتی در پی، لازم است تا طول میلگرد در تعداد و وزن واحد طول آن ضرب گردد.

 

محاسبه مقاطع عرضی

 

حدود تقریبی میلگرد مورد نیاز برای ساختمان های سه طبقه

همانطور که می دانید امروزه ساختمان ها با اسکلت های فلزی یا بتنی ساخته می شوند و میزان میلگرد مورد نیاز برای آن ها به نوع اسکلت و آرماتوربندی وابسته می باشد. در صورتی که اسکلت تمام فولادی باشد، به مهاربندی بین 45 تا 65 کیلوگرم بر متر مربع میلگرد برای آن نیاز است.

در صورت در نظر گرفتن اسکلت فولادی با قاب خمشی، این رقم میلگرد مورد نیاز به 65 تا 95 کیلوگرم بر متر مربع نیز می رسد.

در نهایت می توان این طور نتیجه گرفت که میزان میلگرد مورد نیاز برای ساختمان های یک تا سه طبقه دارای اسکلت بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی چیزی بین 35 تا 45 کیلوگرم بر متر مربع و در اسکلت بتنی، بین 40 تا 55 کیلوگرم بر متر مربع است.

میلگرد لازم برای ستون ها و سقف های ساختمان های یک تا سه طبقه

  • در صورتی که اسکلت ساختمان بتنی باشد، برای هر ستون چیزی بین 12 تا 18 کیلوگرم میلگرد فولادی نیاز است.
  • برای ساختمان های با سقف دال دو طرفه، بین 60 تا 85 کیلوگرم آرماتور نیاز می باشد.
  • میزان میلگرد مورد نیاز برای سقف تیرچه بلوک، چیزی بین 5 تا 7 کیلوگرم به ازای هر متر مربع می باشد.
  • برای سقف کامپوزیتی، به 5 تا 7 کیلوگرم میلگرد به ازای هر متر مربع نیاز می باشد.
  • سقف های دال بتنی توپر نیز به 10 تا 16 کیلوگرم آرماتور به ازای هر متر مربع نیاز خواهند داشت.

تهیه میلگرد مورد نیاز برای ساختمان یک، دو و سه طبقه

میلگردها را بی شک می توان از اجزایی دانست که بدون آن ها ساخت و ساز مدرن امکان پذیر نخواهد بود. آن ها برای هر ساختمان با هر تعداد طبقه به میزان قابل توجهی بایستی تهیه گردند، اما آیا اهمیت میلگردها تنها در تعداد آن ها خلاصه می شود؟

علاوه بر نیاز به تأمین میلگردهای مورد نیاز یک پروژه ساختمانی، بایستی تا به کیفیت و کارایی آن ها نیز از طریق برند، خصوصیات ظاهری، کارخانه و فروشگاهی که این میلگردها از آن جا تهیه شده اند نیز توجه ویژه ای گردد.

 

میلگرد کلاف

 

از سویی دیگر هزینه ای که برای تهیه هر نوع میلگرد صرف می نمایید، بایستی طبق نوسان بازار و بدون هیچ هزینه اضافه بر سازمان دیگری تعیین گردد. لذا بسیار مهم است فروشگاهی که قصد تهیه میلگرد به میزان نیاز از آن ها را دارید، از اعتبار بالایی برخوردار باشد.

بدین منظور می توانید به فروشگاه آهن هایپر که سال هاست محصولات خود را بدون واسطه از برترین کارخانه جات کشور تهیه می نماید و با بهترین کیفیت و قیمت به دست مشتری می رساند، اعتماد کنید. در حال حاضر در وب سایت آهن هایپر، امکان بررسی محصولات و ثبت سفارش نیز وجود دارد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

میلگرد ساختمان دو طبقه

میلگرد ساختمان چهار طبقه

https://ahanhyper.com//?p=19466

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *