امروز : شنبه 13 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

میلگرد ساده A1 (داکتیل) و کاربردهای آن

میلگرد ساده A1 (داکتیل) یک نوع میلگرد بدون آج است که در بازار آهن آلات با نام میلگرد A1 هم شناخته می شود. میلگرد های آجدار سطح مقاومتی بالاتری نسبت به میلگرد های بدون آج یا داکتیل دارند. میلگرد های آجدار یا داکتیل قابلیت هایی چون انعطاف پذیری، جوش پذیری و نرم بودن دارند و چون سطح آن ها صاف است به راحتی قابل تشخیص هستند.

در این مطلب میلگرد ساده A1 (داکتیل) و کاربردهای آن توضیح می دهیم. از میلگرد بدون آج یا داکتیل در ساختمان سازی برای مقاوم شدن ساختمان استفاده می شود و چون کاملا صاف و بدون آج هستند مانع از ترک خوردگی قسمت های ساختمان می شود. میلگرد ساده A1 مانع از ایجاد تنش در ساختمان می شود.

همانطور که گفتیم میلگرد ساده داکتیل قابلیت جوش پذیری دارد به همین دلیل از آن برای انجام کارهای آهنگری و جوش پذیری استفاده می شود. از میلگرد ساده برای ساخت محصولات مختلفی چون بلوک بتن استفاده می شود و معمولا از آن به شکل رکابی، خرک، خاموت استفاده می کنند.

 

میلگرد ساده A1 (داکتیل) و کاربردهای آن

 

شاخصه های میلگرد ساده A1

میلگرد ها در دو نوع میلگرد آجدار و میلگرد ساده تولید می شوند و هر کدام از میلگرد ها خصوصیات و قابلیت های مختلفی دارند و از میلگرد ها در صنعت های مختلفی استفاده می شود. میلگرد ساده A1 (داکتیل) ساده به علت این که دارای بیست و پنج درصد تغییر شکل پلاستیک و دارای تنش گسیختگی و تنش جاری هستند به آن ها میلگرد ساده یا خام می گویند.

برای افزایش مقاومت فرم پذیری در میلگرد ها از بیست چهار درصد کربن و سیلیسیم استفاده می کنند، اما میلگرد های بدون اج یا ساده مقاومت کششی کمتری نسبت به میلگرد های آجدار دارند اما قابلیت جوش پذیری میلگرد های بدون اج یا داکتیل از میلگرد های آجدار بیشتر است.

میلگرد های ساده و داکتیل قابلیت های دیگری چون نرم بودن یا خام بودن دارند. میلگرد های ساده کاربرد بسیار زیادی در ساختمان سازی دارند و مطابق با استاندارد ISIRI 3131 بر روی میلگرد ها عملیات جوشکاری را انجام می دهند. میلگرد های ساده در قطر و ابعاد شش میلیمتر تا دویست میلیمتر در کارخانه ها تولید می شود.

قابلیت فرم پذیری میلگرد ساده A1

میلگرد ساده A1 (داکتیل) اندازه فرم پذیری مختلفی دارد، زیرا جنس فولادی که در تولید آن ها استفاده می شود تعیین کننده اندازه فرم پذیری میلگرد های ساده یا داکتیل است. میلگرد ساده به دلیل نرم بودن یا به اصطلاح خام بودن خاصیت فرم پذیری و انعطاف پذیری دارد.

در کارخانه ها برای افزایش دادن مقاومت کششی میلگرد ها، عملیاتی چون آلیاژ کاری، حرارتی و سرد کاری را بر روی میلگرد های داکتیل یا ساده انجام می دهند تا بعد از این عملیات میلگرد ها خاصیت کششی و مقاومت کششی بالایی داشته باشند.

در تولید میلگرد های ساده از کربن کمتری استفاده می شود تا بر قابلیت فرم پذیر بودن آن افزوده شود. در صنایع مختلف از میلگرد های ساده استفاده می کنند، زیرا میلگرد ساده به دلیل نرم بودن و قابلیت فرم پذیری به راحتی خم می شود.

کاربرد میلگرد ساده A1

در قرن بیستم میلادی میلگرد های ساده به عنوان مصالح ضروری در ساخت ساختمان ها استفاده می شده و امروزه میلگرد های ساده کاربرد بسیار زیادی به عنوان یک مصالح ساختمانی دارند. میلگرد های ساده در سایز و اندازه مختلفی تولید می شوند و میلگرد ها در سایز و اندازه متفاوت مصارف گوناگونی دارند.

میلگرد های ساده و بدون آج برای افزایش مقاومت کششی بتن ها کاربرد دارند به این صورت، زمانی که مقاومت کششی بتن پایین است از میلگرد ها به عنوان یک مصالح برای افزایش مقاومت کششی استفاده می شود و کاملا بر روی مقاومت بتن تاثیر گذار است.

میلگرد های ساده به عنوان محصول صنعتی در صنعت ها استفاده می شود، به طور مثال از میلگرد های ساده در صنایع به عنوان مواد اولیه برای تولید محصولاتی نظیر میخ و پیچ، مهره و اتصالات دیگر استفاده می شود. از دیگر کاربرد های میلگرد ساده می توان به تولید مفتول های گالوانیزه اشاره کرد. برای ساخت خاموت هم از میلگرد های ساده و بدون آج می توان استفاده کرد.

 

میلگرد ساده A1 (داکتیل)

 

چگونگی تولید میلگرد ساده A1

در کارخانه های تولید میلگرد از بیلت برای تولید میلگرد های ساده استفاده می شود و نحوه تولید میلگرد ها به این صورت است که ورق های بیلت را بر اساس قطر استاندارد میلگرد ها برش می دهند و برش های ورق را درون کوره با حرارت بالا قرار می دهند. سپس حرارت بالای کوره موجب می شود ورق های برش خورده سرخ و یکنواخت شوند، در نهایت با استفاده از غلطک ورق های سرخ شده را نورد می کنند.

در تولید میلگرد ها استاندارد های ملی و بین المللی رعایت می شود و میلگرد ها را در استاندارد های میلگرد A1 تا میلگرد A3 با قطر و مقاومت کششی مختلف تولید می کنند. همچنین میلگرد ها در چند روش، روش نورد سرد و روش نورد گرم، روش آلیاژی و روش ترمکس تولید می شوند و در تولید میلگرد ها از فولاد کربن و شمش فولادی هم استفاده می کنند. روش نورد سرد یک روش کارآمد و قدیمی است.

سخن پایانی 

میلگرد ساده A1 (داکتیل) و کاربردهای آن را در این مطلب به طور مختصر توضیح دادیم. میلگرد ها به دو نوع میلگرد های بدون آج و میلگرد های آجدار تقسیم بندی می شوند که در تولید میلگرد ها از روش های مختلفی استفاده می کنند.

متداول ترین روش برای تولید میلگرد های ساده و آجدار روش نورد سرد است. همانطور که گفتیم میلگرد ها در استاندارد های A1 ، A2 , A3, A4 تولید شده اند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

مشخصات میلگرد a1 ،a2 ،a3 و تفاوت آن‌ها

https://ahanhyper.com//?p=19176

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *