امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

روش های تولید میلگرد آلیاژی

یکی از مقاطع فولادی بسیار مهم که در صنعت ساختمانی مورد استفاده بسیار زیاد قرار می گیرد، بدون شک میلگرد آلیاژی است؛ چرا که استحکام و مقاومت بسیار بالایی در مقابل انواع فشار و حرارت از خود نشان می‌دهد. البته ناگفته نماند که قیمت میلگرد به عوامل زیادی مانند نوع و کاربرد آن در ساخت بستگی دارد و به همین دلیل، ما قصد داریم در این مقاله شما را با این مبحث که می گیرد و روش های تولید میلگرد آلیاژی به صورت مختصر و مفید آشنا کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

میلگرد آلیاژی

معمولاً برای ساخت میلگرد از فولاد آلیاژی و فولاد غیر آلیاژی استفاده می کنند که فولاد آلیاژی معمولاً در گروه میلگرد های ساده قرار می گیرد. برای تولید میلگرد های ساده و میلگرد جدار از فولاد آلیاژی استفاده می کنند.

میلگرد های آلیاژی که امروزه در ایران به فروش میرسند، شامل میلگرد آلیاژی Mo40، میلگرد آلیاژی st52 و میلگرد آلیاژی ST57 می شوند  و می تواند ضعف بتن را در ساختمان در برابر سازه های گوناگون جبران نماید.

به همین دلیل است که امروزه با پیشرفت صنعت ساخت و ساز، استفاده از میلگرد به سرعت عمل با کیفیت بالای خود اشاره می کند. معمولاً در صنایع مختلفی همچون ماشین سازی، ساخت شاسی، قطعات خودرو و… استفاده قرار می گیرد.

 

انواع میلگرد آلیاژی

 

روش های تولید میلگرد آلیاژی

روش ساخت انواع میلگرد های آلیاژی ترمکس و یا آلیاژ سازی است. در زوش ترمکس که جزء روش های مقرون به صرفه به حساب می آید، میلگردهایی که در فرایند نورد گرم تولید می‌شوند در محفظه های خنک سازی شده با آب و نمک سرعت عمل بیشتری را برای عملیات خنک سازی به خود اختصاص می دهند.

 دمای سطح میلگرد کم شده و مرکز آن کاملا داغ باقی می ماند. در فرایند خنک سازی گرما از مرکز به سطح میلگرد منتقل می‌شود و این گونه است که شما خواص مکانیکی میلگرد را به روش ترمکس متغیر مشاهده می کنید.

 البته نسبت به روش نورد گرم در میلگردهای فولادی آلیاژی ترمکس روش متفاوتی را دنبال می کند و مزایای بیشتری را نیز می توان از آن انتظار داشت؛ چراکه میلگرد آلیاژی با تغییری که در ترکیب شیمیایی خود در پیش می‌گیرد، مقاومت کششی بیشتری را نیز به نمایش می گذارد. این گونه است زمانی از میلگرد آلیاژی چیست و انواع آن صحبت می کنیم، کربن کمتر در روش ترمکس می‌تواند به شکل پذیر و انعطاف بیشتر میلگرد اشاره داشته باشد.

 اما در روش آلیاژی سازی، شمش فولادی در روش نورد گرم به شکل میلگرد توجه می کند و سپس پس از عملیات خنک شدن را طی میکند. سطح بیرونی و درونی در روش خنک سازی مقاومت یکسانی داشته و این گونه است که برای مناطق زلزله خیز میلگرد با روش آلیاژسازی می‌تواند گزینه قابل قبول تری باشد.

 

روش های تولید میلگرد آلیاژی

 

انواع عنصر مورد نیاز در میلگرد آلیاژ دار

حال که در مورد روش های تولید میلگرد آلیاژی این مقاله را ادامه می دهیم، بهتر است بدانید که میلگرد با فولاد آلیاژی کروم دار نیز می تواند ساختار منحصر به فردی را ارائه دهد؛ زیرا عنصر کروم یک خاصیت بسیار قابل قبول برای جلوگیری از زنگ زدگی را به نمایش می دهد و معمولاً با افزایش درصد کروم، خاصیت ضد زنگ زدگی در میلگرد نیز رو به افزایش است. عنصر کروم در فولاد ماده‌ای به نام اکسید را تولید می‌کند که این ماده، با تولید در ناحیه ای در میلگرد از خوردگی آن به راحتی محافظت می‌کند.

 میلگرد با فولاد آلیاژی وانادیوم دار، شکل پذیری خوبی را به خود می گیرد. استحکام و سختی میلگرد با درصدهای بالای این عنصر امکان پذیر است. میلگرد و فولاد آلیاژی تنگستن دار باعث می‌شود تا میلگرد خواص شیمیایی خود را حفظ کند که معمولاً برای تولید انواع تیغه، قلم تراش و مته از این نوع می توان استفاده کرد.

 فولاد آلیاژی منگنز دار به شکل پذیری هر چه بیشتر کمک می کند و نیز برای استحکام و سختی هرچه بیشتر فولاد یک گزینه ایده‌آل به حساب می آید. اما میلگرد فولاد آلیاژی نیکل دار باعث عدم تغییر سختی فولاد در دماهای بالا نیز می گردد. میلگرد فولاد آلیاژی نیکل دار باعث می‌شود تا سختی آن افزایش یابد و شکل پذیری آن نیز بالا باشد و در برابر زنگ زدگی و خوردگی بسیار مقاوم عمل کند.

 خاصیت ارتجاعی و سختی بالا در فولاد آلیاژ نیکل قابلیت مفتول شدن را به اثبات می رساند. معمولاً در صنعت استفاده از میلگرد آلیاژی نیکل دار بسیار مشاهده می شود و به همین دلیل است که موضوعی مانند میلگرد آلیاژی چیست و روش های تولید میلگرد آلیاژی تا این حد مورد بررسی قرار می گیرد.

تفاوت میلگرد آلیاژی و غیر آلیاژی

شناخت میلگرد آلیاژی و روش های تولید میلگرد آلیاژی به شما کمک می کند که بتوانید تفاوت آلیاژی را مورد ارزیابی قرار دهید و تفاوت اصلی این دو میلگرد، در میزان کربن، نحوه اجرا و همچنین دوام در برابر خوردگی است. فولاد آلیاژی همیشه با ترکیب عناصر ضد خوردگی باعث می‌شود تا مقاومت و دوام بیشتری را به خود اختصاص دهند و به همین دلیل، مجموعه آهن هایپر با ارائه با کیفیت ترین میلگرد های آلیاژی توانسته مشتریان را با کیفیت بالا و قیمت پایین تری نسبت به رقبا روبرو کند.

 

تفاوت میلگرد آلیاژی و غیر آلیاژی

 

چنانچه شما در صنعت ساخت و ساز و خود به دنبال کیفیت و استاندارد بالایی هستید، این مجموعه می‌تواند بهترین محصولات را در اختیار شما قرار دهد؛ چرا که از ابتدای مراحل خرید تا تسویه حساب نهایی، کارشناسان ما همراه شما هستند و همچنین شما میتوانید با خرید هر محصول با کارشناسان مخصوص آن نیز در ارتباط باشید. این یک خرید هوشمندانه، اقتصادی و مقرون به صرفه در طولانی مدت به حساب می آید.

این مجموعه سابقه بالایی را برای ارائه انواع محصولات فولادی متنوع همچون تیرآهن، میلگرد، کابل، شیرالات، انواع لوله به نام خود زده است. شما بازدیدکنندگان گرامی می توانید این محصولات را با کیفیت بالا از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/ تهیه نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید می توانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده با کارشناسان اهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

میلگرد پیش تنیده چیست و چه کاربردی دارد؟

بازیافت میلگرد چیست و چگونه انجام می شود؟

https://ahanhyper.com//?p=25316

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *