امروز : یکشنبه 24 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

میزان کربن در فلزات آهنی

در ساخت فلزات آهنی از عناصر زیادی استفاده می شود که کربن یکی از آن ها می باشد. این کربن خواصی در فلز ایجاد می کند؛ به همین دلیل از آن استفاده می شود‌. به همین دلیل می خواهیم به بررسی میزان کربن در فلزات آهنی بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را همراهی کنید.

در ابتدای مبحث میزان کربن در فلزات آهنی باید بدانید کربن چیست؟ کربن یکی از عناصر اصلی در ساخت مواد است که تاثیر آن خواص منحصر به فردی را به همراه دارد. مقدار کربی که با آهن آلیاژ شده مخلوط می شود بر خواص فیزیکی فولاد تاثیر می گذارد. ناگفته نماند که این اثرات در فرآیندهای گرمایی که برای بهبود خواص فیزیکی انجام می گیرد؛ به خوبی پدیدار می شود.

میزان کربن در فلزات آهنی

میزان کربن در فلزات آهنی

آهن خالص

آهن خالص یا همان آهن نرم ۰.۰۲ درصد کربن داشته و به صورت سنتی و با ذوب چدن در کوره پاتیلی چرخان آن را به دست می آورند. این کار را تا زمانی انجام می دهند که تمام کربنی که در آهن وجود دارد؛ بسوزد که پس از آن آهن نرم و خمیری شده و سپس آن را از کوره خارج کرده و چکش کاری می کنند.

دمای ذوب این ماده حدود ۱۵۴۰ درجه سانتی گراد بوده و برای وسایلی که باید کشش را تحمل کنند استفاده می شود. انعطاف پذیری و قابلیت کاربردی این آهن بالا بوده و می توان آن را در دمای سرخ به آسانی پرس کاری کرد. این فلز مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد که بیشتر از انتظاری است که از آن داریم.

آهن خام

با توجه به مبحث میزان کربن در فلزات آهنی باید ذکر شود آهن خام دیگر فلز آهنی دارای کربن است. این آهن ۲ درصد کربن داشته و با کربنیزاسیون آهن قراضه و آهن خام در یک کوره توسط کک تولید می گردد. دمای ذوب آن پایین بوده و به همین دلیل برای ریخته گری گزینه مناسبی به شمار می رود.

این فلز در حالت مذاب یک ماده شکننده بوده و نمی توان در این حالت بر روی آن کار کرد. این فلز در برابر خوردگی مقاوم بوده و از آن در ساخت مبلمان فضای باز، ناودان ها که برای هدایت آب باران است و دیگ های بخار استفاده کرد. آهن ریخته گری با توجه به ساختار کریستالی که دارد در انواع مختلف موجود است که چدن خاکستری یکی از موارد پر کاربرد این نمونه ها است.

این نوع چدن بلورهای ریز گرافیت دارد که سبب بروز شکستگی در آن شده و در مقاطع رنگ خاکستری را ایجاد می کند. نوع دیگر آهن خام چدن سفید است که بلورهای سمانیت داشته و از سرد کردن با سرعت بالای مذاب به دست می آید. بهتر است بدانید که اگر این ماده را نرم کنید؛ درجه شکنندگی آن کمتر می شود.

نوع بعدی چدن چکش خوار است که انعطاف پذیر بوده و با اضافه کردن سیلیکات آهن، منیزیم و نوع دیگر آهن خام می توان آن را بلوری کرده و به گره های گرافیت تبدیل کرد. این ماده دارای مقاومت کششی بالایی بوده و در برابر ضربه و فشار مقاومت خیلی زیادی دارد.

محصولاتی چون دریچه چاه های بازدید کابل برق، دریچه فاضلاب و دریچه های کابل تلفن همگی از چدن خاکستری بازیافتی بوده و شکننده و سنگین هستند. زمانی که نیاز به مقاومت بالا در برابر ضربه است مثل جاده های عمومی باید از قطعات انعطاف پذیر و سبکتر استفاده کرد.

سیستم های فاضلاب از چدن چکش خوار و چدن خاکستری تهیه شده اند و محصولاتی چون ناودانی نیز با روش های سنتی ریخته گری می شوند. زمانی که چدن در آتش قرار بگیرد؛ به زودی نرم نشده و توجه کنید که اگر زمانی که گرم است یکباره بر روی آن آب ریخته شود، باعث می شود به مرور زمان دچار ترک خوردگی شود.

بررسی کربن در فلزات آهنی

فولاد

در ادامه مبحث میزان کربن در فلزات آهنی باید ذکر شود فولاد از فلزاتی است که حاوی درصدی کربن است. فولاد از مقاطعی است که تنوع بالایی داشته و هر کدام از انواع آن از خصوصیات ویژه ای برخوردارند که بسته به درصد کربن استفاده شده در آن دارد.

همچنین می توان گفت اضافه کردن مواد آلیاژی و عملیات گرمایی نیز در این خصوصیات دخیل هستند. فولاد بین ۰.۰۷ الی ۱.۷ درصد کربن دارد که در این بین متغیر بوده و سبب پدید آمدن ویژگی های فیزیکی می شود. فولاد کم کربن و چکش خوار نرم بوده و در زمان سرما می توان کارهای زیادی را بر روی آن انجام داد.

فولادهای کربن متوسط سخت هستند و اغلب عملیات گرمایی بر روی آن ها انجام می شود. همچنین فولادهایی که کربن بالایی دارند و فولاد ابزار سازی در برابر ضربه و خراش مقاومت بوده و این مقاومت با افزایش کربن زیادتر می شود. وقتی مواد زاید و ناخالصی های چدن سفید را کاهش دهند فولاد را تهیه می کنند. برای ساخت فولاد از روش هایی چون روش اکسیژن، روش اپن هارت، پاتیل سازی و پاشیدن استفاده می شود. در زیر هر کدام از این روش ها را مختصر توضیح می دهیم:

روش اکسیژن: در این روش در داخل پاتیل متحرک که چدن مذاب بارگیری می شود هوا یا اکسیژن را با فشار وارد کرده و سبب اکسید شدن ناخالصی های موجود در آن می شود.

انواع فلزهای کربن دار

روش اپن هارت: این روش فولاد سازی به کمک سوخت سرعت بالایی پیدا کرده و با آهن قراضه و چدن سرد در کوره های الکتریکی بارگیری می شود.‌ حرارتی که ناشی از ایجاد قوس الکتریکی بین الکترودها و آهن آلاتی که درون کوره هستند؛ سبب اکسید شدن و ذوب ناخالصی ها می گردد.

روش پاتیل اکسیژن: در ادامه مبحث میزان کربن در فلزات آهنی باید ذکر شود دیگر روش فولاد سازی پانیل اکسیژن می باشد. این روش شبیه به روش قبلی ولی ارزان تر است و در آن امکان تولید فولادهای آلیاژی وجود دارد.‌

روش پاشیدن: جدیدترین روش برای ساخت فولاد پاشیدن است که با کمک فشار اکسیژن چدن مذاب را به ذرات بسیار ریز تبدیل کرده و فولا  تولید می شود. در مخازن ویژه این فرآیند انجام شده و این کار باید طبق استاندارد انجام شود.

معرفی آهن هایپر

شما مخاطبین گرامی جهت خرید فلزات آهنی می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com اقدام کنید. میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی، پروفیل از جمله محصولات پرکاربرد می باشد. برای دریافت مشاوره با کارشناسان خبره مجموعه آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

میزان کربن آهن خالص چقدر بوده و دمای ذوب آن چند است؟

این ماده ۰.۰۲ درصد کربن داشته و دمای ذوب آن ۱۵۴۰ درجه سانتی گراد است.

کاربرد آهن خام کدامند؟

از این ماده در ساخت دیگ های بخار، ناودانی و مبلمان فضای باز استفاده می شود.

روش های تولید فولاد را بیان کنید؟

روش اکسیژن، اپن هارت، پاتیل اکسیژن و پاشیدن

https://ahanhyper.com//?p=72592

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *