امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

سازه ی تقویت کننده مهاربند یا بادبند چیست؟

آیا می دانید سازه ی تقویت کننده مهاربند یا بادبند چیست؟ مهاربند یا بادبند به قسمتی از سازه ها می گویند که وظیفه آن این است تا نیروهای زلزله، وزش بادهای خیلی شدید و غیره را منتقل کند. از آنجایی که در چند سال اخیر شناسایی کردند بیش از 300 گسل در ایران فعال می باشند به همین جهت کشوری که در آن زندگی می کنیم به عنوان یکی از مناطق زلزله خیز در دنیا به شمار می آید.

بنابراین، برای اینکه خسارت های حاصل از وقوع زمین لرزه کاهش پیدا کند لازم است که با استفاده از شیوه های گوناگون برای تقویت کردن بناها اقدام کنیم. سازه های مهاربند یا بادبند جزء یکی از سازه هایی محسوب می شود که قادر هستیم آن را برای دست یافتن به چنین هدفی مورد استفاده قرار دهیم. در ادامه به سوال سازه ی تقویت کننده مهاربند یا بادبند چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

تعریف مهاربند یا بادبند

در پاسخ به سوال سازه ی تقویت کننده مهاربند یا بادبند چیست؟ باید گفته شود عضوی می باشد که سازه را در مقابل نیروهای جانبی از قبیل باد یا نیروی زمین لرزه سخت و محکم خواهد کرد. لازم به ذکر است که مهاربند یا بادبند در سازه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد و کارکرد آن طوری می باشد که توانایی خنثی کردن نیروی حاصل از زمین لرزه و بازگرداندن آن به زمین را دارد.

 

تعریف مهاربند یا بادبند

 

در حقیقت، بادبند پرکاربردترین سیستم ساختاری می باشد و به طور معمول در سازه هایی که مدام در معرض وزش باد و فشار لرزه ای هستند به کار گرفته می شود. به طور کلی برای ساخت عضوهایی که در یک قاب مهاربند وجود دارند از فولاد سازه ای استفاده شده است که نه تنها در تنش بلکه در فشار نیز کارایی دارند.

 نحوه عملکرد مهاربند یا بادبند در ساختمان

در مطلب سازه ی تقویت کننده مهاربند یا بادبند چیست؟ باید بدانیم که این سیستم در ساختمان به چه صورت عمل می کند. همانطور که قبلا گفتیم مهاربند یا بادبند با نیروهایی همچون سیل، زمین لرزه، باد و سایر موارد مشابه که به ساختمان وارد می شوند مقابله می کند.

مهاربندها به این صورت عمل می کنند که از طریق یک طراحی تخصصی دقیق در قسمت گوناگون یک ساختمان، نیرویی که از طرف محیط به شکل عرضی وارد شده است مانند زمین لرزه و باد را می گیرد و سپس انتقال آن به قاب اصلی و یا ستون های نگهدارنده را انجام می دهد.

در مقوله سازه ی تقویت کننده مهاربند یا بادبند چیست؟  باید گفت هنگامی که نیروهای وارد شده به قاب ها فرستاده می شود میزان فشارهای با شدت بالا و همچنین توزیع نیروها در قاب اصلی ساختمان تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

انواع سیستم مهاربند یا بادبند در دنیا

حال که می دانید سازه ی تقویت کننده مهاربند یا بادبند چیست؟ خوب است که با انواع مختلف این سیستم در جهان نیز آشنا شوید. بادبند قائم یا عمودی به عنوان رایج ترین مهاربندهایی به شمار می آید و سال های زیادی می باشد که افراد آن را در سیستم ساخت و ساز به کار می برند. این نوع مهاربند به وسیله ساختار عمودی از قبیل تیرآهن یا سایر پروفیل ها نیروهای افقی که وارد می شوند را به سطح پایینی خودش منتقل می نماید.

یکی دیگر از انواع سیستم مهاربند که باید در مبحث سازه ی تقویت کننده مهاربند یا بادبند چیست؟ به آن اشاره کنیم بادبند افقی است که در صفحات افقی راه های بار را جهت منتقل کردن نیروهای افقی به صفحات مهاربندی قائم به وجود می آورد. مهاربندی افقی در هر یک از سطوح کف لازم می باشد.

 

 نحوه عملکرد مهاربند یا بادبند در ساختمان

 

مزایای وجود مهاربند یا بادبند

ممکن است ندانید که مزایای وجود سازه ی تقویت کننده مهاربند یا بادبند چیست؟ یکی از مهمترین مزیت های مهاریند این است که برای ساختن از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه و کاملا آسان می باشد. علاوه براین، فضای زیادی را اشغال نمی کند و جابه جایی جانبی را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

در چنین حالتی تاثیر نوع بادبند ضربدری نسبت به بادبند v بیشتر می باشد.  به سوال مزایای وجود سازه ی تقویت کننده مهاربند یا بادبند چیست؟ همچنین می توان این پاسخ را داد که سیستم بادبند در طراحی برای پاسخ دادن به مقاومت و استحکام مورد نیاز دارای انعطاف پذیری خیلی بالایی می باشد.

قاب هایی که با استفاده از بادبند مهار می شوند در برابر باد و نیروهای لرزه ای در مقایسه با ساختمان هایی که مهار ندارند مقاومت بیشتری را از خود نشان خواهند داد.

سخن پایانی

در این مقاله علاوه بر پاسخ دادن به سوال سازه ی تقویت کننده مهاربند یا بادبند چیست؟ انواع مختلف سیستم بادبند یا مهاربند در دنیا را نیز معرفی کردیم. مهاربند یا بادبند یکی از پرکاربردترین سیستم های ساختاری می باشد که در سازه های قرار گرفته در معرض بارهای جانبی از قبیل باد و فشار لرزه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

کلیه عضوهایی که در یک قاب مهاربند وجود دارند به وسیله فولاد سازه ای طراحی و تولید می شوند. مهاربند عمودی یا قائم و مهاربند افقی به عنوان دو سیستم بادبند به شمار می روند که ساختارها را در مقابل نیروهای افقی تثبیت می نمایند. لازم به ذکر است که مهندس متخصص و با تجربه در این حوزه براساس نوع طراحی لرزه ای و یا سرعت باد میزان مهاربند لازم را مشخص خواهد کرد. به طور معمول هر یک از ساختمان ها دارای مهاربند ویژه خود می باشند. برای تقویت استحکام بنای خود و یا تقویت تیرآهن بکار رفته در بنای خود با مشاوران ما در ارتباط باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

تیرچه یا تیرآهن

تیرآهن یا بتن

تیرآهن ساختمانی چه نوع فولادی است؟

https://ahanhyper.com//?p=15067

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *