امروز : سه‌شنبه 26 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

مقایسه کیفیت میلگرد ها

بتن های ساختمانی برای آن که تحت نیروهای فشاری و کششی وارده بر آن ها دچار ترک خوردگی و تخریب نشوند، بایستی از مزیت های میلگردها کمک بگیرند. به این صورت که سازندگان آن ها را به تعداد و فواصل منظم اجرا و سپس بتن ریزی می نمایند.

عمده ترین کاربرد میلگردها در آرماتور بندی بتن اجرا شده در سازه هاست، چرا که می توانند انعطاف پذیری در آن ها را افزایش دهند و دیگر در برابر هر نیرویی مقاوم شوند، اما هر میلگردی طبیعتاً نمی تواند انتظارات را برآورده سازد، چرا که ممکن است از کیفیت لازم برخوردار نباشد.

حال بگذارید ابتدا شرح دهیم که منظور ما از کیفیت در میلگرد چیست؟ ایا قیمت میلگرد در تهران و دیگر استان ها مقرون به صرفه است؟ و یا خرید میلگرد از کارخانه بهتر است؟ و نیز فروش میلگرد در شرکت ها به چه شکل است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

در این مقاله قصد داریم تا شما را ابتدا با انواع دسته بندی های میلگرد آشنا و سپس هر یک را بر حسب مقاومت و کیفیت با یکدیگر مقایسه نماییم. با ما همراه باشید.

مقایسه کیفیت دسته بندی میلگردها

کیفیت میلگردها را می توان هم از جهت آلیاژ و میزان کربن به کار رفته در آن ها بررسی نمود و هم از جهت مقاومت در برابر زنگ زدگی.

شاید بتوان گفت بیش از ده ها مدل میلگرد در بازار به چشم می خورد و لازم نیست هر یک را جداگانه با جزئیات مورد تشریح قرار داد، بلکه کافیست تا دسته اصلی و خصوصیات آن دسته را بشناسیم و در انتخاب میلگرد با کیفیت مورد انتظار خود دچار اشتباه نشویم.

 

مقایسه کیفیت دسته بندی میلگردها

 

استاندارد S240 (دسته A1)

ساده ترین میلگردها شامل میلگردهای صاف و صیقلی شماره 8 و 10، با دارا بودن میزان کشش و تسلیم 2400 تا 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع، مناسب ترین گزینه برای جوشکاری و خم کاری به حساب می آید.

در کل میلگردهایی که درصد کربن آن ها بسیار پایین باشد، بیشترین خاصیت خم شدگی را داشته و می توان آن ها را در عملیات های غیر ساختمانی به خوبی استفاده نمود. ضعف کیفیتی این دسته از میلگردها، در واکنش پذیری سریعشان با رطوبت است.

میلگرد اروپایی

همانطور که می دانید، میلگردها به لحاظ شکل به دو دسته آج دار و بدون آج تقسیم می شوند. به طور معمول میلگردهای بدون آج از نوع بسیار نرم و واکنش پذیر هستند که معروف ترین آن ها را می توان تحت عنوان اروپایی خریداری نمود.

استاندارد S340 (دسته A2)

آیا می دانستید پرکاربردترین آرماتورها در ساختمان سازی تحت عنوان میلگرد آجدار از نوع جناغی، در این دسته قرار دارد؟!

با برخورداری از مقاومت کششی و تسلیم 3400 تا 4500 کیلوگرم بر سانتی متر مربع، می توان گفت که دسته دوم در مقایسه با کیفیت دیگر دسته بندی میلگردها، در رده میانی قرار دارد و می تواند انتظارات را تا حد بالایی تأمین نماید.

این دسته شامل میلگردهای مارپیچی یا فنری می شود که و طرح آن بدون قطع شدگی از ابتدا تا انتهای میلگرد می شود. فایبرگلاس پلیمر یکی از محبوب ترین انواع میلگردهای موجود در این دسته حساب می شود.

 

کیفیت میلگردها

 

استاندارد S500 (دسته A3)

همانطور که گفتیم هر چه میزان کربن در آرماتور بیشتر باشد، دیرتر زنگ خواهد زد و به لحاظ کیفیتی، در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت. جالب است بدانید دسته ای میلگردها، از 25 درصد کربن در ساختارشان بهره برده اند.

دسته سوم، شامل میلگردهایی همچون پرکربن سیاه رنگ و اپوکسی می شود که طبیعتاً از قیمت بالاتری نیز برخوردارند. مقاومت کششی و تسلیم 4000 تا 6000 کیلوگرم بر متر مربع، خیال هر کسی را از بابت سال ها کیفیت و کارکرد مقاوم آسوده می سازد.

با این حال نمی توان انکار نمود که خاصیت تردشدگی و شکستگی آن ها نیز به میزان قابل توجهی بیشتر شده و این موضوع قدری از کیفیت آن ها کاسته است.

باکیفیت ترین دسته میلگردها!

اگر تصور کرده اید که دسته بندی میلگردها به موارد بالا ختم شده است و مقاوم ترین میلگردها نیز همان پرکربن ها به حساب می آیند، کاملاً در اشتباهید! چرا که قدری پیش توضیح دادیم که بالا رفتن میزان کربن باعث افزایش خاصیت تردشدگی میلگرد خواهد شد و صرفاً به معنای مقاومت و کیفیت بیشتر نمی باشد.

به همین منظور آلیاژهایی همچون استیل ضد زنگ و تکنولوژی هایی از جمله گالوانیزه کردن فولاد به کمک ما آمده اند تا دیگر شاهد نواقص کیفیتی انواع میلگرد نباشیم.

میزان مقاومت این دو نوع میلگرد در برابر زنگ زدن شگفت آور است! آرماتورهای گالوانیزه به  قادر به ارائه مقاومت به میزان 40 برابر دیگر میلگردها و آرماتورهای استیلی در کمال ناباوری، می توانند تا 1500 برابر دیرتر از دیگر میلگردها اکسید تشکیل دهند. پس اگر پروژه ای به لحاظ بودجه ای کم و کسر ندارد، بهتر است کیفیت این میلگردها را تجربه نماید.

کیفیت میلگرد به نحوه ساخت آن وابسته است

نمی توان گفت که برای مثال کیفیت میلگرد اروپایی از پرکربن پایین تر است چون صرفاً زودتر دچار زنگ زدگی خواهد شد! در واقع هر یک از انواع میلگردها از مزایا و معایبی برخوردار هستند.

بهتر است بدانید که برای هر یک از انواع میلگردها، استاندارد مقاومتی تعیین شده است، بدین صورت که اگر زودتر از زمان تعیین شده فرسایش یابند، بی کیفیت محسوب می گردند.

 

کیفیت میلگرد به نحوه ساخت آن وابسته است

 

مجموعه عواملی که بر کیفیت میلگرد تأثیر گذار اند را می توان به صورت زیر خلاصه نمود:

  • افزایش تعداد ریداکشن بر روی شمش های فولادی برابر است با افزایش مقاومت ساختاری میلگردهای آینده! با این حال هنوز هم در بسیاری از کارخانه جات به منظور کاهش وقت و هزینه، تعداد ریداکشن ها کم و ناکافی است.
  • اسیدشویی میلگرد شامل غوطه ور سازی قطعات فولادی در داخل محلول اسیدی رقیق می شود که هدف از آن، از بین بردن اکسید تولید شده بر روی آن ها پس از خروج از کوره می باشد. همچنین می تواند تا مدتی نیز به عنوان عامل ضد زنگ میلگردها عمل نماید.
  • امروزه بالا بردن میزان کربن برای افزایش کیفیت میلگرد رایج نیست و به جای آن از عملیات های حرارتی کوئنچ و تمپر استفاده می شود که بسیار نتیجه بخش هستند.
  • روغنی که فولاد را با آن پوشانده اند، در ایجاد عایقی در برابر عوامل مخرب نقش بسزایی دارد. لذا در آب رسانی آن ها از روش متصل استفاده می شود تا این لایه از بین نرود.
  • ساختار شیمیایی قدیمی فولاد، با ایجاد تغییری اندک می تواند مقاوم تر از هر روز دیگری عمل نماید. برای مثال می توان میزان سیلیکون فولاد میلگرد را افزایش داد که مساوی است با بالا رفتن کیفیت آن.

عرضه باکیفیت ترین میلگردها در تهران

فروشگاه آهن هایپر، سال هاست که به عنوان یکی از معتبر ترین عرضه کننده های آهن و میلگرد ساختمانی و صنعتی در کل کشور شناخته می گردد. باکیفیت ترین میلگردها، همان هایی هستند که توسط برترین کارخانه جات کشور تولید می گردند.

فروشگاه آهن هایپر با عرضه مستقیم برترین محصولات فولادی تولیدی  کشور، سال هاست که بزرگ ترین پروژه های ساخت و ساز را پوشش داده و اکنون با دارا بودن سایتی کاملاً به روز نسبت به موجودی و قیمت محصولات خود، ثبت سفارش را برای هموطنان در هر کجای کشور آسان ساخته است.

شما مصرف کنندگان عزیز می توانید جهت تهیه سایر مقاطع فولادی و اطلاع از قیمت آنها همچون قیمت میلگرد22در تهران، قیمت میلگرد a4 و قیمت میلگرد10در تهران  به وب سایت  https://ahanhyper.com/ مراجعه کرده و محصول مدنظر خود را با قیمت مناسب و کیفیت بالا تهیه نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

بهترین نوع میلگرد در بازار کدام است؟

میلگرد کدام کارخانه ها تقاضای بیشتری دارد؟

https://ahanhyper.com//?p=19464

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *