امروز : شنبه 20 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی فولاد کربنی به عنوان گروه مهم انواع استیل در صنعت

با توجه به مبحث معرفی فولاد کربنی به عنوان گروه مهم انواع استیل در صنعت باید ذکر کنیم فولاد کربنی با نام فولاد ساده کربنی نیز شناخته می شود. در واقع معرف طیف گسترده ای از فولادها است که کربن به عنوان اصلی ترین عنصر آلیاژی آن شناخته خواهد شد. بهتر است بدانید فولاد کربن در انواع مختلفی وجود داشته و استفاده های مختلفی از آن خواهد شد.

گرافیت، الماس و گاز کربن دی اکسید از مواردی می باشند که تشکیل دهنده آن ها می باشد. زمانی که کاربردهای مختلفی از فولاد کربن شناخته شد صنعتگران کم‌کم آن را به صنایع مختلفی وارد کردند تا بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. با پیشرفت صنعت و گسترش استفاده از آن نیازهای جدیدی پیدا شد گاهی اوقات افراد نیاز به چند قطعه سخت تر از آهن در اختیار داشته باشد وجود نداشت با مشکلاتی مواجه شدند.

با توجه به مبحث معرفی فولاد کربنی به عنوان گروه مهم انواع استیل در صنعت باید ذکر کنیم که پس از سال‌ها ترکیبی از آهن و کربن آلیاژی به نام فولاد را ساخته و روانه بازار کرد. البته بهتر است بدانید که عناصر دیگری نیز در تولید فولاد نقش دارند. اما نقش اصلی مربوط به دو عنصری می باشد که ذکر کردیم. توجه داشته باشید درصد کربن موجود در آلیاژ فولاد متغیر می باشد. اما اگر از حداکثر مقدار درصد آن استفاده شود باعث می‌شود تا فولاد کربنی ایجاد شود. این نوع فولاد در حال حاضر به گروه مهمی در صنعت تبدیل شده است.

 

فولاد کربنی و ترکیب شیمیایی آن

 

فولاد کربنی و ترکیب شیمیایی آن

در ادامه مبحث معرفی فولاد کربنی به عنوان گروه مهم انواع استیل در صنعت باید ذکر کنیم که فولاد کربنی را با نام فولاد ساده کربنی نیز می شناسند. در واقع معرفت طیف گسترده‌ای از فولاد می باشد که کربن به عنوان عنصر اصلی آن می‌باشد. در فولادهای کربنی، عناصر دیگری نیز وجود دارد که کربن و آهن به عنوان دو عناصر پایه این آلیاژ شناخته می شود.

 توجه داشته باشید که خواص فولاد به مقدار کربنی بستگی دارد که در آن وجود دارد. برخی افراد گمان می‌کنند که همین که مقدار کربن موجود در این فولاد زیاد باشد به ان فولاد کربنی می‌گویند. اما به این صورت نیست. انجمن آهن و فولاد ایالات متحده آمریکا که یکی از معتبرترین منابع در زمینه فولاد است تعریف خاصی را برای فولاد ساده کربنی در نظر گرفته است. در این تعریف سه شرط وجود دارد. در صورتی که هر سه شرط را داشته باشد و می‌توان آن را فولاد کربنی شناخت عبارتند از:

  1. حداقل مقدار مس موجود در فولاد نباید کمتر از ۰.۰۴ درصد باشد.
  2. حداکثر مقداری که برای عناصری مثل سیلسیوم و منگنز درون فولاد باشد باید به ترتیب در حدود ۱.۶۵ و ۰.۶ درصد باشد.
  3. توجه داشته باشید عناصری مثل آلومینیوم، کروم، کبالت، نیوبیوم، مولیبدن، نیکل، تیتانیوم، تنگستن، وانادیوم، زیرکونیوم و عناصر مشابهی که برای ایجاد یک تاثیر انرژی مناسب اضافه می شوند حداقل مقداری برایشان وجود ندارد.

 

کاربردهای فولاد ساده کربنی

 

با توجه به مبحث معرفی فولاد کربنی به عنوان گروه مهم انواع استیل در صنعت باید ذکر کنیم  متوجه شدید که علاوه بر کربن چند نوع آلیاژ دیگری برای یک فولاد ساده کربنی نیاز است. این عناصر که به ترکیبات فولاد کربنی اضافه می‌شوند را به سه دسته کلی می‌توان تقسیم بندی کرد.

  1. می‌توان گفت عناصری که حضور آن ها باید در حداقل مقدار ممکن باشد زیرا برای فولاد مناسب نیستند. این عناصر به صورت اتفاقی در ترکیب فولاد وارد شدن وجود بیش از حد آن ها باعث می‌شود تا خواص مکانیکی فولاد تضعیف شود. برخی از این عناصر عبارتند از: اکسیژن، نیتروژن و هیدروژن و فسفر
  2. عناصری که در این دسته قرار دارند به صورت اتفاقی به ترکیب فولاد وارد می شود. اما حضور آن ها برای فولاد ضرری به همراه ندارد. مثل منگنز و سیلیسیم در این دست عناصر می باشند.
  3. عناصری که در ترکیب فولاد وجود ندارد و به صورت عمدی به آن وارد می‌شود تا خاصیت ویژه‌ای را در فولاد به وجود آمد که از این عناصر می توان به نیکل، کروم، مولیبدن، آلومینیوم و عناصری که برای حضور حداقلی وجود ندارد در این دسته قرار خواهد گرفت باعث می‌شود خواصی مثل افزایش استحکام و مقاومت در برابر خوردگی، جوش پذیری و … را به فولاد اضافه کند.

کاربردهای فولاد ساده کربنی

با توجه به مبحث معرفی فولاد کربنی به عنوان گروه مهم انواع استیل در صنعت باید ذکر کنیم که فولاد ساده کربنی از کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف برخوردار است. به خاطر داشتن درصد کربن و درصد کمی از آلیاژهای دیگر مورد استفاده بسیاری از صنایع قرار می گیرد. فولاد کربنی با توجه به میزان کربنی که در آن استفاده شده است قابلیت های گوناگونی دارد.

 به عنوان مثال می‌توان گفت فولاد کم کربن معمولا برای ساخت قطعات مهندسی و ابزار آلات مخصوص ان، صنعت برق و مواردی که نیازمند هدایت مغناطیسی می باشند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اما فولاد کربن متوسط برای ساخت قطعات ریل و صنعت راه‌آهن ساخت کشتی و حمل و نقل، فولاد پر کربن برای ساخت قطعاتی نیاز به مقاومت در برابر سایش دارند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

کاربردهای فولاد ساده کربنی

 

در این مطلب برای شما عزیزان معرفی فولاد کربنی به عنوان گروه مهم انواع استیل در صنعت را قرار دادیم امیدواریم مفید واقع شده باشد. توجه داشته باشید برای تهیه انواع آهن آلات برای ساخت و ساز اولین موردی که باید به آن توجه کنید فروشگاه می باشد که باید معتبر و شناخته شده باشد. در این صورت شما دغدغه ای بابت کیفیت و مرغوب بودن محصولات نخواهید داشت.

 برخی از فروشگاه ها به خاطر سود کمی سعی می‌کنند تا تجهیزات بی کیفیت وارد کنند به همین خاطر مهم است که شما محصولات را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. ما به شما عزیزان فروشگاه اینترنتی اهن هایپر را معرفی می‌کنیم این فروشگاه با توجه به سابقه درخشانی که دارد و همچنین همکاری با برترین کارخانه ها همواره سعی می کند تا محصولات با کیفیتی را روانه بازار کند. شما با اطمینان خاطر می توانید از آن در کاربردهای مدنظر خود بهره‌مند شوید.

 آهن هایپر ارائه دهنده انواع محصولات و فولاد کربنی انواع میلگرد در سایزهای مختلف، انواع تیرآهن و ناودانی، نبشی، پروفیل های ساختمانی و … می باشد. شما می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com  جهت تهیه این محصولات اقدام نمایید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر است کافیست با کارشناسان آهن هایپر تماس برقرار کنید و به صورت کاملاً رایگان اطلاعات لازم را دریافت خواهید کرد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

بهترین فولاد

انواع فولاد بر اساس درصد کربن

https://ahanhyper.com//?p=25168

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *