امروز : یکشنبه 14 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی فولادهای قابل عملیات حرارتی

فولاد مقطعی پروفیلی است که انواع مختلفی دارد که هر کدام خواصی داشته و می توان فرآیندهایی را بر روی آن انجام داد. یکی از عملیات هایی که بر روی این مقاطع انجام می شود؛ عملیات حرارتی است. در این مبحث قصد داریم به معرفی فولادهای قابل عملیات حرارتی بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این مقاطع تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

فولادهای قابل عملیات حرارتی آن دسته از فولادهایی هستند که خواص مکانیکی گسترده ای داشته و زمانی که چقرمگی و استحکام دینامیکی لازم باشد از آن استفاده می کنند. هر کدام از این مقاطع بسته به عناصر آلیاژی که دارند؛ برای کاربردهایی مناسب بوده و استفاده می شوند. انجام عملیات حرارتی بر روی این محصولات خواص مکانیکی آن ها را افزایش می دهد.‌

فولادهای قابل عملیات حرارتی

آشنایی با فولادهای قابل عملیات حرارتی

فولادهای قابل عملیات حرارتی انواع مختلفی هستند که  هر کدام از خواصی برخوردار هستند. در زیر به معرفی این فولادها می پردازیم:

فولاد A516

این فولاد از ورق های آلیاژی آتش خوار بوده و دارای عناصری مثل منگنز، فسفر، گوگرد و سیلیکون بوده و دارای خاصیت خمش و عدسی شدن می باشد. برای مخازن تحت فشاری که چقرمگی نهایی آن بسیار مهم است از این مقطع استفاده می شود. استحکام کششی این ورق ۵۵ الی ۹۰ مگاپاسکال است و قابلیت تغییر و انعطاف پذیری خوبی دارد‌.

فولاد mo40

از دیگر فولادهای قابل عملیات حرارتی فولاد mo40 می باشد که نوعی فولاد آلیاژی مولیبدن کروم دار است. این فولاد کم کربن بوده و دارای سختی بسیار بالا و توان کششی خوبی است. برای ساخت تجهیزات صنعتی که در معرض حرارت، ضربه و فشار هستند از این محصول استفاده می کنند. از خواص این نوع فولاد می توان فرم‌ پذیری فولاد، قابلیت جوشکاری و سهولت شکل گیری را نام برد.

فولاد CK45

این محصول تحت استاندارد DIN آلمان تولید شده و از فولادهای متوسط کربن به شمار می رود. در شرایط آبدهی، یکنواخت سازی و برگشت دهی از این فولاد استفاده می شود.

فولاد  VCN150

یکی دیگر از فولادهای قابل عملیات حرارتی فولاد VCN150 است که قابلیت سخت شدن خوبی داشته و از استحکام بالایی برخوردار است. این محصول از فولاد ابزارهای معروف بازار است که در شرایط عملیات حرارتی قدرت زیادی دارد.

فولاد VCN 200

این فولاد دارای ۲ درصد کروم و ۲ درصد نیکل است و می تواند فشار زیادی را تحمل کند.‌ از خواص این مقطع می توان به سختی و مقاومت سایشی بالا، استحکام پذیری بالا و سطح مقطع بالا اشاره کرد.

فولاد گرمکار 1/2344

این محصول از دیگر فولادهای قابل عملیات حرارتی است که برای کاربردهایی که دمای آن بالاتر از ۳۱۶ درجه سانتی گراد است استفاده می شود. این فولاد کربن کمی داشته و بیشترین چقرمگی را دارد و به دلیل داشتن عناصری مثل MO و CO در برابر نرم شدن مقاوم است. همچنین در صورتی که به این فولاد وانادیوم افزوده شود مقاومت حرارتی و مقاومت به سایش آن را افزایش می دهد.

این نوع فولاد به دو دسته کلی مولبیدن دار و تنگستن دار تقسیم می شود.‌ عنصر اصلی گروه اول مولیبدن بوده و چقرمگی و مقاومت به شوک خوبی دارد. عنصر اصلی گروه دوم نیز تنگستن است و مقاومت خوبی در برابر نرم شدن داشته و از خستگی حرارتی بهتری برخوردار است.

آشنایی با فولادهای قابل عملیات حرارتی

فولاد سمانتاسیون

یکی دیگر از فولادهای قابل عملیات حرارتی فولاد سمانتاسیون است که سطح مقطع آن سخت شده ولی مغز آن تغییری نمی کند.‌ این فولاد به دو نوع سمانته های نیکل دار و غیر نیکل دار تقسیم می شود. این مقطع گریدهای مختلفی دارد که پرکاربردترین آن فولاد سمانته 1.590 و 1.7131 است.

فولاد استنلس استیل 304

لازم است بدانید این محصول از نظر اقتصادی به صرفه بوده و برای مواردی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی باشد از آن استفاده می کنند. این مقطع در برابر بشتر مواد شیمیایی و محیط های صنعتی مقاومت عالی داشته و بسیار گرید پرکاربردی است. این محصول دارای سایز ۵ الی ۳۰۰ میلی متر بوده و به صورت کلاف و شاخه تولید و به بازار عرضه می شود. طول این مقطع ۴ الی ۶ متر است که بنا به درخواست مشتری تولید می شود. این محصول یکی دیگر از فولادهای قابل عملیات حرارتی است.

فولاد بلبرینگ

جنس این مقطع از فولاد آلیاژی کروم دار پر کربن است و دارای استحکام و چقرمگی خوبی می باشد. در قطعاتی که دچار بار و سایش زیادی هستند از این فولاد استفاده می شود.‌ از ویژگی های بارز این مقطع می توان به مقاومت سایش عالی و سختی پذیری بالا اشاره کرد.

فولاد خشکه هوایی

به عنوان یکی دیگر از فولادهای قابل عملیات حرارتی می توان فولاد خشکه هوایی را نام برد. این نوع فولاد از فولاد ابزارها بوده و به عنوان فولاد ابزار برشی از آن استفاده می شود. از این مقطع برای ساخت ابزارهای برشی چون ابزار دنده تراشی، فرز برش، مته، تیغه اره برقی و تیغه تراش استفاده می شود.

فولاد خشکه هوایی

خرید انواع مقاطع فولادی

انواع مقاطع فولادی در ساخت و ساز بیشترین کاربرد را به همراه دارند. انواع پروفیل ها، سپری و ناودانی در سایزهای مختلف موجود می باشد. برای خرید این مقاطع فولادی از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/  اقدام کنید. در هر مرحله از خرید که نیاز به اطلاعات داشته باشید؛ با کارشناسان خبره آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

فولاد قابل عملیات حرارتی چیست؟

این فولاد خواص مکانیکی گسترده ای داشته و زمانی که چقرمگی و استحکام دینامیکی لازم باشد از آن استفاده می کنند.

فولاد CK45 در چه شرایطی استفاده می شود؟

در شرایط آبدهی، یکنواخت سازی و برگشت دهی از این فولاد استفاده می شود.

مشخصات فولاد استنلس استیل 304 را ذکر کنید؟

این فولاد در سایز ۵ الی ۳۰۰ میلی متر بوده و دارای طول ۴ الی ۶ متر است.

https://ahanhyper.com//?p=72465

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *