امروز : پنج‌شنبه 18 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد

شمش از جمله مقاطعی است که برای تولید میلگرد استفاده می شود. شایان ذکر است شمش ها انواع مختلفی دارند. در این مبحث قصد داریم به معرفی انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد بپردازیم. از شما مخاطبان‌ عزیز دعوت می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید.

باید اول بدانید شمش چیست؟ شمش از مقاطع بسیار مهم برای تولید انواع میلگردها و فولادها است. بعد از استخراج آهن و تولید فولاد خام اولین محصول قابل حمل در فرایند فولادسازی شمش می‌باشد. شمش به صورت جامد و در ابعاد کوچک قابل جابه‌جایی است. شمش‌ها در انواع مختلف و با ویژگی‌های متفاوتی تولید می‌شوند.

انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد

در زیر به معرفی انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد اشاره کرده ایم:

شمش بیلت: این شمش به روش CCM تولید شده و به صورت مستقیم از تولید به مصرف می‌رسد. این شمش نسبت به سایر شمش‌ها طول بیشتری دارد و عرض آن کمتر از 15 سانتی متر و سطح مقطع کوچکتر از 230 سانتی متر مربع می باشد. شکل این شمش ها معمولا دایره یا مربع است.

 

انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد

 

بلوم: این شمش شباهت زیادی به بیلت داشته و فقط از نظر سطح مقطع با هم تفاوت دارند. در صورتی که سطح مقطع بیلت از 320 و عرض آن نیز از 15 بیشتر باشد به آن بلوم می‌گویند. از این شمش‌ها برای ساخت قوطی، تیرآهن و ریل نیز استفاده می‌ شود.

اسلب: با توجه به مبحث انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد باید ذکر شود اسلب یکی از این شمش ها است که نسبت به انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد شکل ظاهری متفاوتی دارند. این شمش‌ها مستطیل شکل هستند و دارای ضخامت 230 میلی متر، عرض ۱.۲۵ متر و طول ۱۲ متر می‌باشند. برای ساخت ورق‌های فولادی از اسلب استفاده می‎شود و میزان نرمی و کشش آن را میزان‌کربن موجود در آن‌ها تعیین می کند.

انواع شمش برای تولید میلگرد از لحاظ گرید

شمش‌های فولادی از نظر میزان کربن موجود در آن‌ها در گریدهای 3SP و 5SP  تولید می‎شوند که هر کدام ویژگی‌هایی دارند. از این ویژگی‌ها می‌توان به منعطف بودن شمش‌ ها با گرید 3SP  اشاره کرد. این شمش ها در صنایعی که نیاز به خمش، کشش و انعطاف بیشتری باشد؛ استفاده می شوند.

لازم به ذکر است که این شمش ها قیمت بالاتری نسبت به شمش‌ های 3SP دارند. شمش‌های 5SP دارای انعطاف‌پذیری کمی هستند و در مواقعی که سازه تحت معرض نیرو و فشار نیست؛ استفاده می‎شود. این نوع از شمش‌ها نسبت به شمش‌های با گرید 3SP ارزان تر هستند.

انواع شمش برای تولید میلگرد از لحاظ گرید

انواع شمش برای تولید میلگرد از لحاظ روش تولید

انواع شمش برای تولید میلگرد فولادی از لحاظ روش تولید متفاوت هستند. در ادامه به معرفی انواع شمش فولادی برای تولید میلگرد می پردازیم:

روش کوره بلند :BF بیش از 90 درصد از سنگ آهن به روش سنتی کوره بلند ذوب می‌شود. سنگ آهن قبل از پخت و کلوخه‌سازی با آهک و کک داخل کوره بلند ریخته می‎شود. آهن در کانورتر به فولاد مذاب تبدیل شده و به وسیله اکسیژن ناخالصی‌هایی چون کربن از آن جدا می‌شود. فولادهای مذاب به پاتیل حمل انتقال داده شده و به واحد ریخته‌گری انتقال داده می‎شود. در واحد ریخته گری مواد را درون قالب‌های شمش ریخته و بر روی غلطکی قرار می دهند و با پاشیده شدن آب سرد اقدام به خنک‌سازی آن می‌کنند. بعد از شمش فولاد را به دلخواه برش می‎زنند.

کوره‌های قوس الکتریکی و کوره القایی: باید ذکر شود در روش کوره الکتریکی و القایی استفاده از سبدهای مخصوص آهن های قراضه را به داخل کوره فرستاده و بعد از آن آهن اسفنجی همراه با سرباره مثل آهک، کک و بنونیت از بالا داخل کوره ریخته می‎شوند. سپس فرآیندهایی چون نمونه‌گیری، دمیدن اکسیژن، همگام سازی انجام می‎شود.

مخلوط مذاب را توسط پاتیل حمل به واحد ریخته‌گری می‌برند. ظروف را بر روی غلطک قرار داده و با آب سرد آن را خنک می‌کنند تا شمش منجمد شود و بعد آن را در ابعاد خاص برش دهند. این کوره ها از یک کیلوگرم تا تن ظرفیت دارند‌. بهتر است بدانید که در این روش تصفیه مذاب انجام نشده و شمش تولیدی  دارای پراکندگی بسیار زیادی است. همچنین در کوره قوس می‌توان شمش‌های کم کربن نیز تولید کرد. کیفیت شمش‌ها به روش قوس الکتریکی از کوره الکتریکی بسیار بالاتر است.

روش کوره تونلی: در ادامه باید ذکر شود روش کوره تونلی همان احیای آهن در حالت جامد و به کمک کربن می‌باشد. روش کوره تونلی روش جدیدی است و بهتر است احداث واحدهای صنعتی با این روش انجام شود. در حال حاظر این روش استفاده چندانی ندارد.

 

مشخصات انواع شمش برای تولید میلگرد

 

مشخصات انواع شمش برای تولید میلگرد

شمش‌های فولادی قطعاتی به شکل مستطیل هستند که سطح مقطع آن‌ها به دلیل قالب‌گیری دستی و سهولت در خارج کردن از قالب و حمل به صورت ذوزنقه می‌باشد. به طور کلی می توان گفت شمش‌ها به صورت ذوزنقه تولید می‎شوند و در طول 2 متری عرضه می‌شوند که این امر موجب حمل و نقل آسان  می شود. این شمش‌ها معمولا در کارگاه‌های کوچک تولید می‌ شوند.

شمش در انواع مختلفی تقسیم شده و همچنین در گریدهای مختلفی نیز تولید می‎شوند. این گریدها شامل گرید 3SP-5SP (تحت استاندارد روسیه) و St37-St52 (تحت استاندارد آلمان) می باشد که از مشهورترین گریدهای شمش‌های فولادی می‌باشند. این گریدها دارای خواص مکانیکی مثل خمش، کشش، پیچش و انعطاف‌پذیری می باشد‌ و کاربردهای متفاوتی دارند.

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

میلگرد از جمله پر مصرف ترین و پرکاربردترین محصولات فولادی می باشد که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. شما مخاطبین گرامی برای خرید میلگرد می توانید از طریق وب سایت https://ahanhyper.com/  اقدام نمائید. میلگرد ظفر بناب، میلگرد نیشابور، میلگرد تیکمه داش و … از جمله میلگردهای شناخته شده در بازار ایران می باشد.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

کارخانه صبا فولاد خلیج فارس

کارخانه کاوش سنگ پرشین

تولیدکنندگان شمش فولادی در ایران

https://ahanhyper.com//?p=39386

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *