امروز : سه‌شنبه 26 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

معایب کاشت میلگرد

از جمله مهمترین بخش ساخت هر پروژه و سازه، تقویت و مقاوم سازی آن در برابر موارد آسیب و همچنین زلزله، خوردگی و … می باشد. به همین خاطر از روش‌های مختلفی برای تقویت استفاده می‌شود که می‌توان گفت کاشت میلگرد در بتن و فونداسیون یکی از این روش ها می باشد. در این مقاله از سری مقالات وبسایت تصمیم داریم به بررسی مبحث معایب کاشت میلگرد بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کاشت میلگرد در بتن و ستون

قبل از اینکه معایب کاشت میلگرد را بیان کنیم؛ لازم است که با کاشت میلگرد آشنا شوید. در نظر داشته باشید که کاشت میلگرد آرماتور بندی از جمله روش های تقویت و مقاوم سازی سازه های مختلف می باشد که کاربردی بوده و همچنین از نظر اقتصادی نیز به صرفه می باشد. توسط کاشت میلگرد شما می توانید به راحتی تغییرات مورد نیاز در نقشه های اجرایی یا طرح های مقاوم سازی را اعمال کنید. امروزه در سازه های بتنی بیشتر از کاشت میلگرد استفاده می شود و هر چند برای اتصال مصالح مختلفی می توان از کاشت میلگرد استفاده کرد.

 

کاشت میلگرد در بتن و ستون

 

کاربرد کاشت میلگرد در سازه های مختلف

با توجه به مبحث معایب کاشت میلگرد باید ذکر کنیم که کاشت میلگرد در سازه های مختلفی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این کاربرد ها عبارتند از:

  1. اتصال سازه های جدید به سازه موجود برای گسترش آن همچون تیر، ستون، سقف و …
  2. استفاده جهت مقاوم سازی تیر و ستون یا فونداسیون در ساختمان های بتنی
  3. اجرای اسکلت های بتنی برای تقویت سازه نصب صفحه سیال جهت زدن تیر یا ستون جدید.
  4. نصب صفحات فلزی برای نماسازی ساختمان های بتنی و …

بررسی معایب کاشت میلگرد

توجه داشته باشید که کاشت میلگرد از مزایای بسیاری برخوردار است. اما در کنار مزایا معایب کاشت میلگرد را نیز باید مد نظر قرار دهید تا بتوانید روش مناسبی را انتخاب کنید. برخی از این معایب به شرح ذیل است:

احتمال بروز خطای غیر قابل جبران در زمان اجرا، یکی دیگر از معایب آن احتمال خوردگی و پوسیدگی در ورق های فلزی، عدم انعطاف پذیری میلگردها، تغییر در سازه و در نتیجه تغییر در نیروهای طبیعی سازه، همچنین مشکلات مربوط به سنگین مصالح و حمل و نقل آن ها و … از جمله معایب کاشت میلگرد به شمار می روند. همچنین در نظر داشته باشید که یکی از راه های کاشت میلگرد استفاده از چسب می باشد.

برخی از مجریان تمایل دارند که نوع متریال استفاده شده در بسته بندی چسب ها رضایت بخش نیست و احتمال ضرب دیدگی و آسیب های احتمالی وجود دارد. همچنین در نظر داشته باشید که این نوع چسب ها در برابر آتش مقاوم نیستند.

ضوابط کاشت میلگرد

برای شما مخاطبان گرامی معایب کاشت میلگرد را بیان کردیم اما در نظر داشته باشید برای اینکه این معایب کمتر شود؛ باید یکسری ضوابط و نکات را مد نظر قرار دهید. جهت اجرای صحیح پروژه کاشت در یک پروژه لازم است که مهندسان محاسبات مهندسی دقیق انجام شود و به دست آوردن پارامترهای همچون عمق سوراخ، اندازه میلگرد، میزان سیم مصرفی و …. به صورت دقیق مشخص شود. به همین خاطر برای استاندارد سازی فرآیند کاشت و جلوگیری از بروز خطای محاسباتی آیین نامه هایی وجود دارد که در این آیین نامه ضوابط کاشت میلگرد را بیان کرده اند. تعدادی از نکات ذکر شده در آیین نامه عبارتند از:

  1. حداقل تغییر شکل میلگرد انتخاب شده برای کاشت نسبت به حالت اولیه در زمان گسیختگی میلگرد باید از 8% درصد بیشتر باشد.
  2. جهت ایجاد فضای لازم بین میلگرد های کاشت شده و همچنین درگیری بهتر با چسب کاشت باید فاصله بین میلگرد ها حداقل فاصله بین میلگرد ها نباید از ۵ برابر قطر میلگرد کمتر شود.
  3. در صورتی که قصد دارید توسط کاشت میلگرد مقطع ستون ادامه پیدا کند؛ نسبت سطح مقطع میلگرد های کاشته شده به سطح مقطع ستون نباید بین ۰.۸ درصد تا ۸ درصد باشد.
  4. جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و یون‌های مهاجم به میلگرد و چسب تزریق شده باید سعی کنید از سنگدانه های بتن پوششی به عنوان محافظ ایجاد کنید که معمولاً پوشش بتنی یا کاور می گویند.
  5. حداقل میلگردهای کاور شده از افشاری برای میلگرد های داخل خاموت مستطیلی برابر ۴ می باشد.

 

ضوابط کاشت میلگرد

 

آشنایی با فروشگاه تخصصی آهن هایپر

شما مخاطبان گرامی به خوبی به این نتیجه رسیدین که بدون مقاطع فولادی امروزه ساخت و ساز امکان پذیر نیست. برخی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساخت و ساز می توان به میلگرد نیشابور، میلگرد تیکمه داش انواع تیرآهن، انواع نبشی، تیرآهن نرمال، هاش، ورق استیل و … اشاره کرد. هر یک از این مقاطع در مکان ها و کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که شما عزیزان برای اینکه بتوانید محصول مناسب و با کیفیتی را انتخاب کنید؛ باید به سراغ فروشگاه های شناخته شده بروید.

 پیشنهاد ما به شما این است که قبل از خرید این مقاطع حتماً قیمت پروفیل، قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت نبشی، قیمت روز آهن و دیگر مقاطع فولادی را در وبسایت https://ahanhyper.com/ مشاهده کرده و بررسی کنید. سپس جهت سفارش و خرید این مقاطع از طریق فروشگاه آهن هایپر اقدام نمائید. در صورتی که شما برای انتخاب بهتر مقاطع فولادی نیاز به راهنمایی و مشاوره مشاوره داشته باشید کافیست با کارشناسان فروش این مجموعه در تماس باشید. بدون شک به این صورت بهترین و مناسب ترین انتخاب را خواهید داشت.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد

روش های کاشت میلگرد

https://ahanhyper.com//?p=36624

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *