امروز : شنبه 23 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

معرفی مصالح و فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان

در این مقاله شما را با انواع سیستم‌های مدرن و روزی که در صنعت ساخت و ساز نقش مهمی ایفا می‌کنند، آشنا می‌سازیم.

معرفی مصالح و فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان

سازه‌های مدولار

سازه‌های مدولار از فناوری‌های نوین ساختمانی هستند که تحول گسترده و چشم گیری در صنعت ساخت و ساز به وجود آورده‌اند. قابلیت فوق العاده پیشرفته‌ای که با سازه‌های مدولار می‌توان پیش برد این است که امکان ساخت یک طرح در اندازه‌ها و ابعادهای مختلف وجود دارد و ارزش زیادی به یک پروژه و طرح می‌بخشد.

 با استفاده از این تکنولوژی می‌توان ساختمان‌هایی با کیفیت بالا ساخت. علاوه بر آن مدت زمان ساخت و ساز نیز پایین می‌آید. به طور مثال می‌توان یک خانه مسکونی کامل را با تمامی تجهیزات در کمتر از یک روز ساخت و تحویل داد.

پهپادها در صنعت ساختمان سازی

شاید شما هم نام پهپاد را شنیده باشید. در این قسمت سعی داریم با قابلیت پهپادها در ساختمان سازی آشنا شویم که از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های ساختمانی محسوب می‌شوند. در ساخت ساختمان‌ها و برج‌های خیلی بلند از این سیستم‌ها بهره میگیرند و آن‌ها را جایگزین نیروهای انسانی می‌کنند.

توجه داشته باشید که انجام عملیات‌های ساختمانی در ارتفاع‌های بلند برای انسان‌ها خطرناک است و دقت کار را پایین می‌آورد. پهپاد‌ها تمامی ضعف‌ها را در این زمینه پوشش می‌دهند.

 

پهپادها در صنعت ساختمان سازی

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان

تأثیر شگرف این تکنولوژی قابل چشم پوشی نیست.  نقص‌ها و مشکلاتی همانند کنترل کیفی، برنامه ریزی و تأخیر در اتمام پروژه با استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان از بین می‌رود. رکن اصلی در ساختمان سازی، مدل سازی اطلاعات است که معماران برای انجام و حل بسیاری از مسائل از آن بهره می‌گیرند.

وظیفه اصلی این تکنولوژی انتقال اطلاعات به صورت دیجیتالی به افراد مربوطه است. این فرایند توسط حسگرهای حرارتی در بخش‌های مختلف ساختمان اجرایی می‌شود. فشار نیز همانند حسگرهای حرارتی در عملیات‌های ساختمانی نقش مهمی دارد.

تکنولوژی نوین ابر

پردازش ابری از تکنولوژی‌های قدرتمندی محسوب می‌شود که امروزه محبوبیت زیادی در صنعت ساخت و ساز پیدا کرده است. مهندسان با استفاده از این فناوری قادرند اطلاعات را سریع‌تر دسته بندی کنند ومدل‌های ساختمانی بهتری طراحی کنند. فناوری ابر خیال مهندسان را از پاک شدن اطلاعات مطمئن می‌سازد و آن‌ها را به صورت ایمن و نامحدود زخیره می‌کند.

خودکارسازی صنعت ساخت و ساز

در ادامه مبحث مصالح و فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان، به معرفی شیوه ای نوین می پردازیم. با پیشرفت تکنولوژی یک امر طبیعی است که صنعت ساخنتمان نیز ماشینی شده باشد. این نوع ساخت و ساز مزایایی دارد که شامل تسهیل در انجام پروژه، افزایش ایمنی، افزایش سرعت در روند ساخت، کنترل کیفی راحت‌تر و… می‌باشد.

قاب فولادی نورد سرد

بدون شک یکی از سیتم‌های ساختمانی کامل، سیستم قاب فولادی نورد سرد می‌باشد. که از سه بخش اصلی تشکیل شده است. لایه عایق صوتی و حرارتی، قاب‌های فولادی سرد و تخته گچی برای پوشش رویه سه قسمت قاب فولادی نورد سرد هستند.

یکی از مزایای مهم این سیستم این است که قابلیت انسجام و ترکیب با سیستم‌های دیگر را دارد. برای مثال می‌تواند با بتن آرمه منسجم شود. کاربرد این سیستم بیشتر در خانه‌های دو طبقه و ساختمان‌های کوچک است.

سقف مجوف بتن مسلح

از فناوری‌های نوین ساختمانی سقف مجوف بتن مسلح است که از دو لایه بتن تشکیل گردیده است.  جنس بلوک‌های مکعبی شکل به کار رفته در آن از پلی اتن می‌باشد که زیر نظر معماران و مهندسان ساخت و ساز ابعاد و اندازه آن تغییر می‌کند.

این سقف یک حالت فلزی مانندی دارد و این امکان به وجود می‌آید که در مناطق زلزله خیز خساراتی را به دنبال داشته باشد هر چند که مقدار آن ناچیز است.

ماشین آرماتور بندی

همان طور که از نام این سازه مشخص است برای ساخت آرماتورهای ساختمانی به کار می‌رود و سرعت کار را تا حدود زیادی بالا می‌برد. سیم مورد استفاده در این قطعه  از نوع فولاد، استر و یا گالوانیزه می‌باشد.

ماشین آرماتور بندی، آرماتوری تولید می‌کند که کیفیت آن تضمین شده است و در ستون، فندانسیون، ستون و…. بسیار پرکاربرد است.

بلوک‌های ساخته شده با بتن‌های گازی

یکی دیگر از فناوری‌های نوین ساختمانی بلوک‌های ساخته شده با بتن گازی می‌باشد. همان طور که از نام این محصول مشخص است، بتن‌های به کار رفته در آن سبک می‌باشند و به اتوکلاو مشهور هستند.

جنس این بلوک‌ها از سیلیس، سیمان و آهک است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این بلوک‌، عایق حرارتی است که در صنعت ساخت و ساز به کار می‌رود.

صفحات عایق حرارتی

ترکیب شیمیایی به نام پلی استایرن درصفحات عایق حرارتی xpsبه کار رفته است. این عایق حرارتی،  بدون حفره و به صورت کاملا تو در تو جاسازی می‌شود. یکی از دلایلی که این عایق مقاومت بالایی دارد این است که حبابی در آن وجود ندارد و فشردگی مناسبی ایجاد می‌شود.

جذب آب نیز در آن بسیار پایین می‌باشد به گونه‌ای که میزان آن به 0.2درصد می‌رسد. از ویژگی‌های برتر این محصول این است که می‌توان آن را با هر ابزار تیزی برش داد و در انجام این عملیات نیازی به وجود سیم داغ نیست.

یکی دیگر از مزیت‌های این این عایق حرارتی ضریب انتقال حرارت می‌باشد که  در آن به کمترین حد ممکن می‌رسد و تنها با استفاده از چسب و یا ابزار ساده‌ای مثل پیچ می‌توان آن را اجرا کرد.

 

سیستم‌های سقف cobiax

 

 

سیستم‌های سقف cobiax

این سیستم از دو لایه بتن تشکیل شده است و از گوی‌های هم اندازه‌ای که از جنس پلی پروپیلن هستند به عنوان جبرانی برای خلأ بین لایه‌های بتنی استفاده می‌شود.  این موضوع که گوی‌ها به چه تعدادی و چگونه جایگذاری می‌شوند کاملا بستگی به نوع پروژه معماران و طراحان دارد.

 

جمع بندی؛

هر روز فناوری‌های جدیدی در دنیا به چشم می‌خورد که جای قبلی‌ها رو پرمی‌کنند. در صنعت ساخت و ساز فناوری‌های پیشترفته و روز به بهبود عملکرد معماران کمک فراوانی می‌کند. این تکنولوژی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند زیرا موجب پیشترفت روز افزون می‌گردند. فناوری‌های نوین بسیار زیاد هستند اما تنها تعداد کمی از آن‌ها کاربردهای گسترده دارند.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

نحوه انتخاب روش ساخت ساختمان

چگونه در ساخت و ساز موفق شویم؟

https://ahanhyper.com//?p=17994

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *