امروز : جمعه 22 مارس 2024

[smartslider3 slider="2"]

مشارکت در ساخت چگونه است؟

مشارکت در ساخت چگونه است؟ سوالی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 همانطور که می دانید امروزه عقد قرارداد مشارکت در ساخت بین مالکان زمین و سازندگان ملک بسیار گسترش پیدا کرده است. با توجه به افزایش قیمت ملک به خصوص در یک دهه اخیر سازندگان نمی‌توانند به تنهایی ملک مورد نظر خود را خریداری نمایند و جهت ساخت و ساز آن اقدام کنند. از این طریق از صرف هزینه های اضافی برای زمین مورد نظر در ساخت جلوگیری خواهد شد.

 در نظر داشته باشید که مشارکت در ساخت تنها به نفع سازندگان نیست بلکه از آن سود خواهد بود. چرا که مالکان زمین و خانه های فرسوده نمی تواند به تنهایی جهت ساخت و ساز در این زمینه ها اقدام کنند؛ همچنین تخصص لازم را نیز ندارد. در فرایند مشارکت در ساخت سوالی که پیش می آید این است که مشارکت در ساخت چگونه است؟

 

مشارکت در ساخت

 

مشارکت در ساخت

با توجه به مبحث مشارکت در ساخت چگونه است؟ باید ذکر کنیم که مشارکت در ساخت در واقع به معنای سرمایه‌گذاری شخص یا اشخاصی به عنوان سازنده و همچنین تعهد انجام عملیات ساختمانی و تامین هزینه ها از سوی سازندگان می باشد. بهتر است بدانید که در واقع یک طرف قرارداد زمین می باشد که فرد تمامی سرمایه خود را در اختیار سازندگان و شخصی دیگر قرار می دهد.

سازندگان در ابتدای شراکت معمولاً هیچ هزینه ای بر عهده آن ها نیست و تنها متعهد هستند که ساخت و ساز را انجام دهند. که البته امکان دارد که هیچ گاه انجام نشود. بنابراین با توجه به مواردی که ذکر شد پس از قطعیت موضوع ضروری می باشد که باید مالکیت در انتخاب سازنده، نحوه تنظیم قرارداد و انتخاب مشاور نهایت دقت و آگاهی را داشته باشد.

شرایط مشارکت در ساخت

در ادامه مبحث مشارکت در ساخت چگونه است؟ قصد داریم نکات لازم را در خصوص شرایط و نحوه مشارکت بیان کنیم.

  1. محاسبه میزان مشارکت در سپرده سود هر یک از طرفین قرارداد باید طبق نرخ تورم و تغییرات قیمت مسکن در بازار به خوبی انجام شود.
  2. بهتر است بدانید که با توجه به عوامل مختلفی مثل شهر و منطقه مورد نظر هزینه های پروژه وابسته می‌باشد. به همین خاطر هزینه‌های ساخت و ساز معمولا بر اساس قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در منطقه محاسبه خواهد شد.
  3. بهتر است بدانید که در قراردادهای مشارکت ساخت و ساز سهم مالک و پیمانکار از میانه ۵۰ درصد تعیین خواهد شد. البته در نظر داشته باشید این تقسیم تنها یک مثال رایج می باشد و امکان تغییر آن نیز وجود دارد.
  4. در پروژه مشارکتی قبل از هر اقدامی باید ارزش ملک و ارزش نهایی پروژه را محاسبه نمایید. توجه داشته باشید که تعیین میزان سود و شما تنها با استفاده از فرمول های ویژه امکان پذیر می باشد.
  5. در ادامه مشارکت در ساخت چگونه است؟ باید بدانید همان طور که گفته شد مشارکت ساخت و ساز نوعی قرارداد می‌باشد که خاصیت قراردادها به این صورت است که دو طرف تنظیم خواهد شد. می‌توان گفت این حرف می‌تواند تمام شرایط قرارداد مثل سود و … را با توافق دو نفره انجام دهد. البته در نظر داشته باشید که با این حال نمی‌توان تأثیر شرایط عرفی جامعه و همچنین قوانین مشارکت در ساخت را نادیده گرفت.
  6. پس از اینکه قرارداد مشارکت بسته شد و قبل از شروع ساخت و ساز پیمانکار باید و چیزی را به صورت بلاعوض به مالک بدهد.
  7. با توجه به توصیه وکلا و افراد لازم است که در زمان انعقاد قرارداد مشارکت شخصی را به عنوان داور تعیین نماید که در صورت بروز مشکلات احتمالی به تفاوت میان طرفین خواهد پرداخت. البته باید در ابتدا وظایف و مسئولیت‌های او را بیان نماید.
  8. توجه داشته باشید که یکی از مهمترین شرایط انعقاد قراردادهای مشارکتی تعیین دقیق مسئولیت ها و وظایف هر یک از طرفین قرارداد می باشد.

 

شرایط مشارکت در ساخت

انواع مشارکت در ساخت و ساز

در ادامه مبحث مشارکت در ساخت چگونه است؟ باید ذکر کنیم که قراردادهای مشارکتی معمولا بر اساس قوانین و عرف جامعه تقسیم بندی می شوند که به شرح زیر می باشد.

  1. نحوه مشارکت در ساخت و ساز به گونه ای است که یک فرد زمین خود را ارائه می‌دهد و نفر دیگر به عنوان سازنده یا پیمانکار ساختمان هزینه‌های ساخت و ساز آن به عهده دار خواهد شد. در انعقاد این قرارداد لزومی به ذکر قیمت زمین و …وجود ندارد تنها کافیست که سازنده به عنوان موضوعی تعهد دهد که ساختمان را با کیفیت مورد نظر در زمان معین تحویل دهد که در نهایت مالک و پیمانکار در کلیت یکدیگر سهیم خواهند شد.
  2. یکی دیگر از انواع قرارداد مشارکت به این صورت مرحله می باشد که پس از به اتمام رسیدن هر مرحله ساخت و ساز سهمی از ملک به سازنده انتقال پیدا می‌کند. به عنوان مثال طرفین توافق خواهند کرد که با به پایان رسیدن زیرسازی نما و اسکلت بندی یک دانگ به پیمانکار انتقال پیدا کند.
  3. در قسمتی دیگر از این قرار داد توافق بین مالک و سازنده صورت می گیرد مبنی بر این است که اگر ساخت و ساز به مرحله مشخصی برسد صاحب زمین به سازنده وکالت دهد که این وکالت برای انتقال سهم سازنده می باشد که می‌توانند برای تنظیم سند رسمی اقدام کند.
  4. در برخی موارد نیز در همان ابتدای کار ۵۰ درصد از قرارداد مشارکت از ملک که در به پیمانکار انتقال داده می شود که در این صورت او کار را آغاز خواهد کرد.

 

انواع مشارکت در ساخت و ساز

 

معرفی فروشگاه تخصصی آهن هایپر

همانطور که ذکر شد امروزه صنعت ساخت و ساز بسیار رواج پیدا کرده است و با توجه به اقتصاد بسیاری از افراد از این نوع مشارکت استقبال می کنند. در نظر داشته باشید که باید محصولات فولادی با کیفیتی را برای ساخت و ساز تهیه کنید. پیشنهاد ما به شما فروشگاه تخصصی آهن هایپر می باشد که این فروشگاه همواره سعی دارد تا محصولات با کیفیتی را روانه  بازار کند که شما بابت مرغوب بودن و کیفیت محصولات دغدغه ای نداشته باشید.

 محصولاتی همچون انواع میلگرد، انواع تیرآهن، انواع ناودانی، نبشی، سپری، پروفیل های ساختمانی و … توسط این مجموعه ارائه می گردد. تمامی این محصولات در سایز و ابعاد مختلفی موجود می باشند. شما با اطمینان خاطر می توانید از طریق وبسایت https://ahanhyper.com/ جهت خرید و تهیه آن اقدام نمایید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

مشارکت در ساخت و ساز تبریز

مشارکت در ساخت مسجد

سود مشارکت در ساخت به عهده کیست

https://ahanhyper.com//?p=25148

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *