امروز : جمعه 19 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مشارکت در ساخت بدون بلاعوض

امروزه مشارکت در ساخت بسیار رواج پیدا کرده است که شما نیز شاهد افزایش چشمگیر ساخت و ساز و فعالیت های مرتبط با آن نسبت به گذشته است. یکی از انواع قراردادهای مرتبط با ساخت و ساز قرارداد مشارکت در ساخت می باشد. در این مطلب از وب سایت آهن هایپر قصد داریم به مشارکت در ساخت بدون بلاعوض بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

در مبحث مشارکت در ساخت بدون بلاعوض باید ذکر کنیم که در قراردادهای مشارکت در ساخت سازنده باید مبلغی را به مالک پرداخت کند. در طی زمان ساخت پروژه بتواند آپارتمانی را اجاره کرده و مالک در آنجا سکونت داشته باشد که این این مبلغ بلاعوض می باشد. اما برخی از سازندگان این مبلغ را تقبل نکرده و پرداخت نمی‌کند که به یک چالش تبدیل شده است.

بلاعوض یکی از چالش‌های قراردادهای مشارکت

توجه داشته باشید مبلغ بلاعوض سازنده در همان ابتدای ساخت پروژه به مالک خواهد داد که بتواند در زمان عملیات تخریب و نوسازی بنا هزینه اجاره ساختمان دیگری را پرداخت نماید. البته در نظر داشته باشید در مناطقی که قیمت زمین کلنگی پایین باشد این مبلغ چندان زیاد نیست و امکان دارد چیزی به عنوان پول بلاعوض پرداخت نشود.

 

بلاعوض یکی از چالش‌های قراردادهای مشارکت

 

 در مناطقی که زمین کلنگی گرون می باشد بیش از هزینه رهن آپارتمان می باشد. در واقع چون مالک تمامی سرمایه خود را از همان ابتدا در اختیار سازنده قرار می‌دهد و ولی سازنده در طول زمان هزینه خواهد کرد که بخشی از هزینه خرید ملک را به عنوان بلاعوض به مالک پرداخت کرده و مالک نیر با این مبلغ یک خانه را رهن کرده تا زمانی که پروژه تغییر و آماده سکونت باشد از آن استفاده نماید.

 با توجه به مبحث مشارکت در ساخت بدون بلاعوض باید بدانید که هدف از تعیین مبلغ بلاعوض به این صورت است که توازن در سود ساختمان بین مالک و سازنده برقرار شود. چراکه ثابت شده و مشخصی برای محاسبه بلاعوض وجود ندارد. در زمان نوشتن قرارداد مشارکت کار به محاسبه بلاعوض خواهد رسید چالش‌هایی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود تا یکی از طرفین قرارداد را به خطر مواجه کند.

 مشارکت در ساخت بدون بلاعوض مشخص خواهد کرد که سازنده به فرد مبلغی پرداخت می‌کند یا هیچ مبلغی را پرداخت نمی کند. اما به طور کلی باید ذکر کنیم که بلاعوض بر اساس متراژ محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال اگر پروژه متری ۱۰ میلیون می باشد که در متراژ بنای فعلی تحت اختیار مالک زمین خواهد شد. همان‌طور که ذکر شد محاسبه مبلغ بلاعوض فرمول مشخصی ندارد. با این حال عددی که به عنوان بلاعوض تعیین خواهد شد به چند عامل بستگی دارد که در ادامه ذکر می کنیم.

عرف، موثرترین عامل در تعیین نرخ بلاعوض

در ادامه مبحث مشارکت در ساخت بدون بلاعوض باید ذکر کنیم که اولین عامل در تعیین مبلغ بلاعوض؛ عرف منطقه می باشد. بهتر است بدانید هر چه قیمت کلنگی تو یک منطقه بیشتر باشد مبلغ بلاعوض نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین می توان گفت در مناطق شمالی تهران مبلغ بلاعوض خیلی بالاتر می باشد و یا در منطقه ضعیف تر که زمین قیمت پایینی دارد سازنده هیچ مبلغی را به عنوان بلاعوض پرداخت نخواهد کرد.

نقش قدرالسهم دو طرف در مبلغ بلاعوض

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم میزان قدر السهم مالک و سازنده می باشد که منظور از آن درصد مشارکت سازنده و مالک در قرارداد مشارکت می باشد. تعیین خواهد کرد پس از به پایان رسیدن پروژه ساختمانی دو طرف آپارتمان های ساخته شده به چه نسبتی بین خود تقسیم کنند.

به عنوان مثال سازنده که 50-50 با مالک شده نسبت به سازنده ۴۰ درصد سهم دارد باید بلاعوض بیشتری پرداخت نماید. در زمانی که میزان سهم سازنده ۴۰ درصد از بنای ساخته شده باشد تقریبا می توان گفت میزان بلاعوض معادل ۱۰ درصد قیمت زمین در زمان تنظیم قرارداد می باشد.

 

مشارکت در ساخت بدون بلاعوض

 

اعتبار سازنده

یکی دیگر از عوامل بسیار مهم که در مبلغ بلاعوض تاثیر دارد اعتبار سازنده می باشد. سازنده هایی که حرفه ای می باشند معمولاً مبلغ کمتری نسبت به همکاری تازه کار است؛ پرداخت می‌کند. البته در بعضی از مواقع مبلغ بلاعوض را پرداخت نخواهد کرد که به این صورت مشارکت در ساخت بدون بلاعوض می گویند. این پیمانکاران اعتقاد دارند که شهرت و اعتبار آن ها ارزشی دارد که می‌تواند در بالانس شدن سرمایه دو طرف نقش بسیاری داشته باشد. البته این برای شما که با یک سازنده حرفه ای کار می کنید هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

کیفیت ساخت

با توجه به مبحث مشارکت در ساخت بدون بلاعوض باید ذکر کنیم اینکه مالک از سازنده توقع استفاده چه نوع متریال و کیفیت ساختی را دارد نیز در تعیین میزان بلاعوض بسیار موثر می باشد. در پروژه هایی که مالک به دنبال ساخت ساختمان های لاکچری با متریال خاص می باشد طبیعتا باید مبلغ کمتری دریافت کنند که دست سازنده باز بوده و بتواند از متریال های با کیفیت استفاده نمایید.

 البته در نظر داشته باشید که سازنده به دنبال منافع خود می باشد که باید پروژه برای او صرفه اقتصادی داشته باشد. به هیچ عنوان نمی توان بلاعوض بالایی را تعیین کرد و لیست متریال را بر اساس بالاترین استانداردهای کیفی موجود در بازار قرارداد.

در این مطلب برای شما بازدیدکنندگان عزیز مشارکت در ساخت بدون بلاعوض را بیان کردیم . باید بدانید اگر شما در قسمتی از شهر زندگی می کنید که زمین های آن  قیمت های کمتری دارد بدون شک مبلغ بلاعوض به شما تعلق نمی گیرد.

معرفی فروشگاه آهن هایپر

همانطور که می دانید هر ساخت و سازی نیازمند مصالح فولادی و آهن آلات می باشد. چرا که امنیت سازه ها بر عهده این محصولات بوده که وجود آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به گونه ای که می توان گفت اگر آهن‌آلات وجود نداشته باشد هر سازه ای ساخته نخواهد شد و ساختار غیر ممکن می باشد. ما به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم محصولات فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز را سعی کنید از طریق وب سایت فروشگاه اینترنتی آهن هایپر https://ahanhyper.com/ تهیه نمایید.

 این مجموعه همواره در تلاش است تا جهت اطمینان خاطر مشتریان خود محصولات باکیفیتی را ارائه دهد. شما عزیزان از سراسر ایران می توانید جهت تهیه محصولات فولادی مورد نیاز برای ساخت و ساز از طریق فروشگاه تخصصی اینترنتی آهن هایپر تهیه اقدام نمائید. در هر مرحله از خرید که نیاز به راهنمایی و مشاوره داشته باشید نیز می توانید با کارشناسان آهن هایپر در تماس باشید.

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

021-72025

مقالات مرتبط:

مشارکت در ساخت و ساز

قرارداد مشارکت در ساخت به نفع سازنده

https://ahanhyper.com//?p=25135

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *