امروز : یکشنبه 21 آوریل 2024

[smartslider3 slider="2"]

مزایا و معایب ساختمانهای فلزی

مزایا و معایب ساختمانهای فلزی

در بین انواع ساختمان هایی که امروزه طراحی می ‌شود ساختمانهای فلزی طرفداران بیشتری دارد. احداث ساختمان‌ هایی که فلزی هستند بر اساس استانداردهای مشخص شده می باشد. هر یک از پیمانکارانی که ساختمان های متنوع فلزی را طراحی می کنند به خوبی با نحوه احداث این ساختمان ها آشنا هستند.

شما باید بدانید که متریال ها و همچنین نرم افزار های متنوعی برای طراحی ساختمان های فلزی به کار گرفته خواهند شد. اگر قصد طراحی ساختمان هایی که فلزی هستند را دارید باید در مورد متریال ها و معایب ساختمان ها اطلاعات بیشتری کسب کنید. برخی از مهم ترین مزیت ها و معایب ساختمان‌ هایی که فلزی می باشند را در ادامه بیان می کنیم.

مزایا و معایب ساختمانهای فلزی

مزیت های ساختمانهای فلزی

برخی از مهمترین و اصلی ترین مزیت هایی که مربوط به ساختمانهای فلزی می باشد و شما باید آنها را بشناسید عبارت است از :

  1. مقاومت بسیار بالای قطعات فلزی یکی از مهم‌ ترین مزیت ‌های آنها به شمار می ‌رود. نسبت به مصالحی که بتنی هستند مصالح فلزی مقاومت بیشتری دارند. به همین دلیل در دهانه های بزرگ ساختمان های مرتفع و سوله ها از مصالح فلزی استفاده می کنند تا مقاومت بیشتری را به ساختمان ببخشند. بنابراین شما باید به خوبی بدانید که مقاومت بالای ساختمان هایی که فلزی هستند به عنوان یکی از مزیت ‌های شان شناخته می ‌شود.
  2. در بسیاری از کارخانه‌ های بزرگ که تحت نظارت هستند این مصالح کاربرد دارند. یکنواخت بودن خواص فلز از جمله مهمترین و اصلی ترین مزیت های ساختمان هایی هستند که فلزی می باشند.
  3. دوام فولاد عالی و بی نظیر است. ساختمان ‌هایی که فلزی هستند با استفاده از فولاد طراحی می‌ شوند. به همین دلیل در مدت زمان طولانی قابل بهره‌ برداری هستند. همچنین باید بدانید که خواص ارتجاعی ساختمان های فلزی بالا است.
  4. ساختمان ‌هایی که فلزی هستند شکل مناسبی دارند. شما می توانید تمامی ساختمان هایی که فلزی می باشند را به بهترین نحو ممکن تغییر شکل دهید و زیبایی لازم را به ساختمان ببخشید.
  5. پیوستگی مصالح به کار رفته شده در ساختمان هایی که فلزی می ‌باشند از دیگر ویژگی ‌ها و مزیت‌ های آنها به شمار می‌ رود. توجه داشته باشید که پیوستگی مصالح باید در بخش متنوع ساختمان ‌ها به کار گرفته شود.
  6. مصالح فلزی فشار و کشش یکسانی دارند. مقاومت متعادل مصالح موجب می گردد که ساختمان‌ ها مقاومت بیشتری داشته باشند. در ساختمان هایی که بار وارد شده به وسیله اسکلت ساختمان تحمل می گردد از قطعات پرکننده مانند دیوارها و تیغه ها استفاده نمی کنند. نیروی تخریب شده انفجار از اسکلت جدا می ‌شود و انرژی مخرب به خوبی مشاهده نمی گردد. ولی با این وجود ساختمان ها ویران می شود.
  7. در ساختمان هایی که بتن مسلح دارند خرابی دیوارها موجب ویرانی ساختمان می گردد. تقویت پذیری و امکان مقاوم سازی از دیگر مزیت های ساختمان هایی می باشند که فلزی هستد.
  8. تهیه کردن قطعات فلزی در کارخانه ها و نقش آنها در موقعیت مناسب یکی دیگر از مزیت های آنها به شمار می رود.
  9. سرعت نصب قطعات فلزی بسیار بالا می باشد. تمامی قطعات فلزی وزن کمی دارند و به همین دلیل است که سرعت نصب شان بالا است.

 ساختمانهای فلزی

معایب ساختمانهای فلزی

برخی از معایب مربوط به ساختمانهای فلزی عبارت است از :

  1. یکی از مهمترین معایب ساختمان‌ هایی که فلزی هستند در این است که ضعف زیادی در دمای زیاد از خود نشان می دهند. مقاومت ساختمان های فلزی با افزایش پیدا کردن دما کاهش پیدا می‌ کند. اگر دمای اسکلت ساختمان های فلزی از ۵۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد تغییر کند تعادل ساختمان دچار ایراد می‌ شود.
  2. خوردگی و فساد فلزات در برابر عوامل خارجی به عنوان یکی دیگر از معایب ساختمان هایی که فلزی هستند شناخته می شود. قطعات مصرفی در ساختمان هایی که فلزی هستند در برابر عوامل جوی از بین می روند و ابعاد آنها کاهش پیدا می کند.
  3. تمایل پیدا کردن قطعات فشاری به دمای بالا موجب طول عمر کم ساختمان ها می گردد. بر همین اساس باید بدانید که همیشه دمای ساختمان را متعادل نگهداری نمی کند.
  4. جوش نامناسب در ساختمان هایی که فلزی هستند از دیگر معایب این ساختمان ها به شمار می رود. به همین دلیل شما باید جوش انواع ساختمان هایی که فلزی می باشند را به پیمانکاران حرفه ‌ای بسپارید.
  5. هزینه ‌ای که شما برای خریداری انواع قطعات فلزی باید پرداخت کنید تا حدودی بالا می باشد. برخی از افرادی که می خواهند با کمترین هزینه ساختمان های متنوع را طراحی کنند ساختمان های فلزی گزینه مناسبی برایشان می باشد.

در واقع تعداد قطعات مورد نیاز در ساختمان های فلزی زیاد است و همچنین قیمت بالایی را به خود اختصاص داده اند. شما در صورت اجرای ساختمان های فلزی در تعداد طبقات بالا هزینه به صرفه تری را پرداخت می نمایید و می توانید با بهترین متریال ها ساختمان های مناسبی را طراحی کنید.

فولاد سازه ای چیست؟

فولاد سازه‌ای یک ماده‌ی مهندسی بسیار پرکاربرد است که خواص آن به غلظت عناصر کربن و آهن بستگی دارد. این ماده در کنار محبوبیت زیادی که در صنعت ساخت و ساز دارد، مورد علاقه‌ی مهندسین و دانشمندان در این زمینه هم است و به همین دلیل، تحقیقات و آزمایشات زیادی روی رفتار و خواص آن انجام شده است.

مقاومت سازه های فلزی تا چه اندازه است؟

مقاومت قطعات فلزی زیاد بوده و نسبت مقاومت به وزن از مصالح بتن بزرگتر است ، به این علت در دهانه های بزرگ سوله ها و ساختمان های مرتفع ، ساختمانهائی که برزمینهای سست قرارمیگیرند ، حائز اهمیت فراوان می باشد . دوام فولاد بسیار خوب است ، ساختمانهای فلزی که در نگهداری آنها دقت گردد.

منظور از خواص يکنواخت سازه هاي فلزي چیست؟

فلز در کارخانجات بزرگ تحت نظارت دقيق تهيه ميشود ، يکنواخت بودن خواص آن ميتوان اطمينان کرد و خواص آن بر خلاف بتن با عوامل خارجي تحت تاثير قرار نمي گيرد ، اطمينان در يکنواختي خواص مصالح در انتخاب ضريب اطمينان کوچک مؤثر است که خود صرفه جو يي در مصرف مصالح را باعث ميشود .

برای مشاوره رایگان با کارشناسان خبره ما در آهن هایپر و راهنمایی برای خرید با مناسب ترین قیمت با شماره زیر تماس بگیرید

۰۲۱-۷۲۰۲۵

مقالات مرتبط:

بزرگترین سازه های فلزی ساخت دست بشر

انواع کاربری ساختمان‌ها

https://ahanhyper.com//?p=13064

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *